Rams Herred
Fra : Arne Eckmann

Dato : 14-04-02 04:34

I det gamle Rudkøbing ligger der en lang gade, der hedder
Ramsherredsgade.

Jeg synes imidlertid ikke, at jeg på noget tidspunkt er stødt på et
Rams Herred, og derfor undrer jeg mig over hvor det ligger/lå?

Jeg har ærlig talt ikke brug for at få det at vide, men, hvis nogen
ved det, og har lyst til at fortælle om det, kunne det ikke desto
mindre være meget sjovt.

mvh
Arne

Fra : Inger Buchard

Dato : 14-04-02 09:14

Der findes også et Ramsherred i Åbenrå!
Fra Google/Rudkøbing fås flg. forklaring:
"Rams er et gammelt dansk ord, som betyder affald og skrald. Ramsherred lå
oprindeligt udenfor byen på en strimmel land ned mod stranden, hvor man
tidligere havde hældt byens affald ud. Den stod i forbindelse med Brogade,
men endte i den anden ende som en blind tarm ud md markerne. Her byggedes i
1500 - 1600 tallet en række småhuse af folk, der både økonomisk og socialt
stod på en udsat post, fiskere, daglejere og søfolk. Disse mennesker i
"småfolkenes gade" satte deres præg på gaden, der har holdthelt op i vor
tid. De første huse i Ramsherred er nogle ret solide skipperhuse, men
derefter følger et gadeparti, der har bevaret sin stemning fra fortide,
skønt de toppede brosten nu, desværre ligger gemt under asfalt"

Fra : Arne Eckmann

Dato : 14-04-02 10:11

"Inger Buchard" skrev i en meddelelse:

> Der findes også et Ramsherred i Åbenrå!

Ja, der findes flere Ramsherreder rundt
omkring, og den omstændighed gjorde jo
ikke ligefrem min undren og nysgerrighed
mindre

> Fra Google/Rudkøbing fås flg. forklaring:

Tak for den fine forklaring Inger, der - for mig -
og måske andre, giver ordet "herred" en
ekstra dimension.

Jeg må -med skam melde - at jeg først havde
forsøgt mig med Google, men at jeg ikke fik
den fine forklaring frem, som du har fundet.

Til gengæld fik jeg set nogle billeder, af den
Draken jager, der er havnet på det tidligere
Langelandsfort. Men, det er jo ligesom noget
helt andet

Tak for hjælpen og forklaringen!

med venlig hilsen
Arne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-04-02 09:15

"Arne Eckmann" skrev:
> [...]
> Jeg har ærlig talt ikke brug for at få det at vide, men, hvis nogen
> ved det, og har lyst til at fortælle om det, kunne det ikke desto
- - - -
For det første - jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, trods det at jeg er
den lykkelige ejer af SDE (Store Danske Encykl....) og en Etymologisk
ordbog. Jeg har set gadenavnet Ramsherred i flere byer, Aabenraa, Næstved
m.fl.
- - - -
Men for det andet - Du rammer noget spændende her med dit spørgsmål: jeg og
sikkert mange af vi andre har heller ikke brug for at få det at vide, men
når nysgerrigheden er vakt, så går man i gang med at søge, og hvis man ikke
lige finder ud af det, så lærer man en masse andet, f.eks. svagheder ved
mange søgesystemer og ordbøger og leksika. Og man lærer at blive bedre til
at søge.
- - - -
Nu vil jeg også kigge med her, og glæde mig til at høre andres forslag.
Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140
- - - -
Nysgerrig amatør, tilhænger af logisk datotidssyntaks på nettet
ÅÅÅÅMMDDTTmm (ISO 9735 - EDIFACT) - hvilket ville lette alle søgninger.
Glem alt om kolon'er, bindestreger, skråstreger, m.m.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 14-04-02 10:27

"Herluf Holdt, 3140" skrev:

> Jeg har set gadenavnet Ramsherred i flere byer, Aabenraa, Næstved
> m.fl.

Ja. Og den omstændighed har jeg også
undret mig over. Det var jo mærkeligt med
det der herred, der har været så godt kendt,
og alligevel har det ikke været at finde på
nogle af de herredsinddelinger jeg kender til

Men, nu har Inger så fundet en fin forklaring til
os, der vel nok kunne have fortjent, at have
fået en plads i den Store Danske Encyklopædi

> [...]
> mange søgesystemer og ordbøger og leksika. Og man lærer at blive bedre til

Ja, her så vi et eksempel på, at både Inger og jeg
havde forsøgt at finde noget om emnet med Google.
Og mens jeg altså ikke fandt, hvad jeg søgte, men
fortabte mig i udrangerede jetjavere, og lidt om
Rudkøbings gamle apotek, så fandt Inger altså
den forklaring på ordet, som vi nu kender

Tak til jer begge!

med venlig hilsen
Arne

Fra : Inger Buchard

Dato : 14-04-02 15:29

Arne Eckmann skrev:
> Jeg har ærlig talt ikke brug for at få det at vide, men, hvis nogen
> ved det, og har lyst til at fortælle om det, kunne det ikke desto
> mindre være meget sjovt.

Der er så mange ting, man egentlig ikke har brug for at vide, og een af dem
er for mit vedkommende, om ordet 'rams' har noget med tysk 'Ramsch' [bras]
at gøre.
Gamle Fr. Kluge skriver i sin tyske etymologiske ordbog - jeg oversætter:

*Ramsch kommer af fransk 'ramas', indlånes til tysk i det 18. årh. og låner
betydning fra norddtysk 'ramp' : en mængde af en broget blanding af ting og
sager. 'im ramp verkaufen' betyder åbenbart 'at sælge i usorterede bunker'
Så 'rams' og 'Ramsch' har kun delvis og lidt tilfældigt noget med hinanden
at gøre.

Så blev jeg det klogere.
Inger Buchard

Fra : Arne Eckmann

Dato : 14-04-02 16:20

> [...]

> Så 'rams' og 'Ramsch' har kun delvis og lidt tilfældigt noget med hinanden

Ja, og uden det skal forstås negativt, så passer
det faktisk fint på Rudkøbings charmerende
Ramsherredsgade, så også det var egentlig
også meget interessant at få at vide.

I den tidsramme du tidligere beskrev som tiden
for Ramsherredsgades opståen, blev Rudkøbing
jo nærmest udslettet fra landkortet. Dels på grund
af flere efter hinanden indtrufne store brande. Og
dels pga. de svenske troppers voldsomme hærgen,
tortureringer og udplyndringer af lokalbefolkningen.

De har jo virkelig været fattige og hårdt prøvede,
de der så har forsøgt at genetablere sig ude på
opfyldningsarealet udenfor selve byen.

> Så blev jeg det klogere.

Ja, og jeg og andre med dig

med venlig hilsen
Arne

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 15-04-02 05:40

On Sun, 14 Apr 2002 17:20:27 +0200, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

>De har jo virkelig været fattige og hårdt prøvede,
>de der så har forsøgt at genetablere sig ude på
>opfyldningsarealet udenfor selve byen.

>Ja, og jeg og andre med dig

Der ligger også en Ramsherred i Assens på Fyn.

Mvh
Ejvind Vestergaard

Fra : jensaxel

Dato : 15-04-02 13:04

På vej til Ketting kirke på Als kom en gang en pige med sit barn til dåb, da
en anden pige, der selv havde et uægte barn, råbte så højt: Barnet har ingen
far!, så det kunne høres i det hele Ramserl (alsisk for Ramsherred).
(Citat af Christian Knudsen i hans familiehistorie).

mvh
jensaxel