Ølandshus
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-04-02 23:46

Hej:

Er der nogen af jer der kender til Ølandshus' historie, altså
bygningen på hjørnet af Amagerbrogade og Ølandsgade?
Herunder hvad navnet var på den danserestaurant, natklub
og varieté som havde til huse dér for 40-60 år siden. Og jeg
tænker i denne forbindelse ikke på Freddie Petersens danseinstitut...

--
Mvh.: Jørgen
www.hamigen.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 14-04-02 04:39

On Sun, 14 Apr 2002 00:45:56 +0200, "Jørgen Grandt"
<Unstable@ButOnCable.dk> wrote:

>Er der nogen af jer der kender til Ølandshus' historie, altså
>bygningen på hjørnet af Amagerbrogade og Ølandsgade?

Jeg har ganske vist boet i Øselsgade i nogle år i min ungdom, men jeg
kender ikke noget til Ølandshushistorie.

Dog ved jeg så meget, at Tommy Seebach's far (Mortensen) foruden at
eje den nu hedengangne Alle Cafeen på Frederiksberg Alle, også var
bestyrer af Billiard-halløjet på Ølandshus i en årrække.

mvh
Arne

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-04-02 22:45

Arne Eckmann <arne@eckmann.net> skrev bl.a.:

> Jeg har ganske vist boet i Øselsgade i nogle år i min ungdom, men jeg
> kender ikke noget til Ølandshushistorie.

Okay, men hvad med fotografier af Øselsgade og Ølandsgade, husene,
fabrikkerne, facaderne, mennesker udendørs osv. fra før i tiden - har du
sådan nogle til låns eller affotografering/skanning?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 15-04-02 07:43

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev:

> Okay, men hvad med fotografier af Øselsgade og Ølandsgade, husene,
> fabrikkerne, facaderne, mennesker udendørs osv. fra før i tiden - har du
> sådan nogle til låns eller affotografering/skanning?

Nej ved du nu hvad - det er næsten til at græde over.
For dengang jeg boede i Øselsgade, havde jeg netop
afsluttet en kontraktansættelse indenfor flyvevåbnet, og
for min bonus havde jeg købt fotoudstyr - jeg fremkaldte
jo selv mine billeder.

Og derfor var der snartsagt ikke noget i det kvarter,
som jeg ikke gennemfotograferede, inklusive den
unge forvirrede Jesper Klein i hans veteranautomobil

Men, jeg boede - uden kontrakt - i en anden mands
lejlighed, mod at betale hans husleje, og mod at han
kunne komme engang imellem og hente sin post.

Problemet var så blot, at jeg betalte huslejen til ham.
Men han gik blot ud og drak pengene op, uden at
betale videre. Og pludselig blev jeg så uden varsel
sat på gaden.

Og da jeg ikke sådan lige fra det ene øjeblik til det
andet kunne finde en opbevaringsmulighed til mine
ting - så røg alt det bløde (tøj, papirer, bøger, blade,
negativer og billeder) direkte ud på forbrændingen

med venlig hilsen
Arne

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 15-04-02 09:24

Arne Eckmann berettede bedrøveligt bl.a.:

> Nej ved du nu hvad - det er næsten til at græde over. (...)

Oh, My God! Som de siger vest for Hvide Sande. Stakkels dig og
os andre billedsultende (eks)amagerkanere.

--
Mvh.: Jørgen
www.hamigen.dk

Fra : 8sl

Dato : 09-05-02 23:02

"Jørgen Grandt" skrev d. 13-04-02 23:46 dette indlæg :
> [...]
> og varieté som havde til huse dér for 40-60 år siden. Og jeg
> tænker i denne forbindelse ikke på Freddie Petersens danseinstitut...

Hej Jørgen.
Byggeriet af Ølandshus blev påbegyndt i 1935, og Sundby bibliotek
flyttede ind i den nye bygning 1. august 1936. Her lå det indtil 1974,
hvor det flyttede til AmagerCentret.
Jeg har desværre ingen billeder af Ølandshus og dets omgivelser.
Jeg erindrer ikke, at der har været danserestaurant, natklub eller
variete. Forveksler du det ikke med etablissementet Hollænderbyen, der
lå i Hollænderdybet?

Kilde: "Sundby 1930 - 1959" af Helge Scheuer Nielsen, udgivet af
Lokalhistorisk Arkiv, Sundby, 1996.

Med venlig hilsen
Svend-Erik Lindberg

http://www.kandu.dk/