Download Sun Solaris gratis
Fra : Kelloggs

Dato : 13-04-02 23:18

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at installere Sun Solaris på min computer, men så
vidt jeg kan se på www.sun.com kan man kun bestille en "gratis" version på
cd. Den "gratis"-version koster dog $75 at få tilsendt

Er det mig der ikke kan finde den rigtige side eller kan man ikke downloade
Sun Solaris 8 intel gratis på deres eller en anden side ?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-04-02 00:21

On Sun, 14 Apr 2002 00:18:14 +0200, Kelloggs wrote:

(Meget interessant navn du har)

> Er det mig der ikke kan finde den rigtige side eller kan man ikke
> downloade Sun Solaris 8 intel gratis på deres eller en anden side ?

Jeg mener helt bestemt at du kan downloade Solaris 8 ved at oprette en
bruger account hos sun, og derefter logge ind og downloade det, ligesom
man gør med staroffice.

Men hvorfor vil du dog kører Solaris, når vi har 4 gratis
unix-like systemer (Linux, Free-, Open- og NetBSD)?

/Bo

Fra : Kelloggs

Dato : 14-04-02 11:16

"Bo Simonsen" <paltas@geekworld.dk> wrote in message
> On Sun, 14 Apr 2002 00:18:14 +0200, Kelloggs wrote:
>
> (Meget interessant navn du har)

Og mit efternavn er Müsli

> Jeg mener helt bestemt at du kan downloade Solaris 8 ved at oprette en
> bruger account hos sun, og derefter logge ind og downloade det, ligesom
> man gør med staroffice.

Så vidt jeg kan se er det kun Sparc-versionen man kan hente, men den
Intel-baseret er fjernet.

> Men hvorfor vil du dog kører Solaris, når vi har 4 gratis
> unix-like systemer (Linux, Free-, Open- og NetBSD)?

Jeg bruger det på mit arbejde og vil derfor gerne have det herhjemme, men
det kan jo være jeg liver nød til at hente en af de andre.

Fra : J. A. Langdorf-Jørge~

Dato : 14-04-02 13:03

On Sunday 14 April 2002 01:20, Bo Simonsen wrote in message
> [...]

> Jeg mener helt bestemt at du kan downloade Solaris 8 ved at oprette
> en bruger account hos sun, og derefter logge ind og downloade det,

Dette fra <URL: http://wwws.sun.com/software/solaris/binaries/ >:

"Now you can use the Solaris[tm] 8 Operating Environment at home or
at work -- without paying a license fee. For only the cost of media
($75 U.S.) plus shipping, you can use the software on an unlimited
number of computers with a capacity of eight or fewer CPUs. FREE
downloads of the Solaris 8 OE, SPARC Platform Edition, are also
available."

Altså: Du kan bløde USD 75,00 + forsendelse og få et sæt CD'er med
Sol8 for Sparc eller x86 ELLER du kan kvit og frit downloade Sol8 for
Sparc. Irriterende, hvis man gerne vil lege med Solaris, med ikke
lige kan presse en Sparc-box ind i SU-budgettet...

Ville det være en overtrædelse af licensbetingelserne at kopiere Sol8
for x86? Hvis ikke, ville jeg blive glad, hvis der var en flink sjæl
der kunne forsyne mig med en kopi.

/J-

--
Mail: user is jorge

"This person has performed an illegal operation
and has been shut down" - Bill Gates' tombstone

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-04-02 14:11

J. A. Langdorf-Jørgensen wrote in <a9br3i$f9f$1@sunsite.dk>:
> For only the cost of media
> ($75 U.S.) plus shipping,

Øhm... Hvilket medie er det så? En harddisk?
Hvordan kan mediet/medierne komme til at koste 75 US dollars?

Nu har jeg en anelse mindre lyst til at have noget at gøre med Sun og
Solaris. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-02 15:06

Den Sun, 14 Apr 2002 15:11:09 +0200 skrev Niels Andersen:

>Øhm... Hvilket medie er det så? En harddisk?
>Hvordan kan mediet/medierne komme til at koste 75 US dollars?

Et gæt: et antal CD'er, en fin æske og en manuel eller to.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-04-02 15:45

Kent Friis wrote in <a9c2bh$659$1@sunsite.dk>:
> Et gæt: et antal CD'er, en fin æske og en manuel eller to.

Æsker og manualer vil jeg nu ikke kalde "medier" i denne sammenhæng.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 14-04-02 16:24

Niels Andersen wrote:

> [...]
> Hvordan kan mediet/medierne komme til at koste 75 US dollars?
>
> Nu har jeg en anelse mindre lyst til at have noget at gøre med Sun og

Hej Niels Andersen

Det syndes jeg er synd.
Du vil ellers få en masse dejlige ting. Udover selve Solaris 8, så får
du:

En CD med en masse dokumentation (AnswerBook 2)
En CD med en masse 3. part GNU applikationer (gcc, GNOME, KDE, Emacs, og
hvad ved jeg.)
En CD med StarOffcie 5.2
En CD med Oracle 8i udvikler version (er ikke helt sikker)

Så jeg håber du overvejer det alligevel

Kent W

PS. Ja, jeg arbejder for et firma der importere Sun, men jeg er en glad
bruger af Solaris, længe inden jeg blev ansat.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 14-04-02 15:31

Kent Wormsdorf <kpw@nextnordic.dk> writes:

<snip>
> En CD med en masse 3. part GNU applikationer (gcc, GNOME, KDE, Emacs, og
> hvad ved jeg.)
</snip>

Du er vist solaris mand! ;)

--
Med venlig hilsen / Regards
- Jacob Atzen

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 15-04-02 09:22

Hej Jacob Atzen

Citat:
> </snip>
>
> Du er vist solaris mand! ;)

Citat slut
Jep!

Kent
Jacob Atzen <jacob_a@spamos.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3y9fqz711.fsf@localhost.localdomain...

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-04-02 15:49

Kent Wormsdorf wrote in <3CB99F1E.539121DF@nextnordic.dk>:

> Udover selve Solaris 8, så får du:
>
> En CD med en masse dokumentation (AnswerBook 2)

OK.

> En CD med en masse 3. part GNU applikationer (gcc, GNOME, KDE, Emacs, og
> hvad ved jeg.)

Med en værdi på ca. 10 kr. (ud fra hvad det ville koste en gennemsnit-nørd
at lave sådan en selv.)
Og så har jeg ikke fratrukket, at den er mere eller mindre forældet i løbet
af få dage, sikkert inden den første kunde får en kopi.

> En CD med StarOffcie 5.2

Mindre værd end den foregående CD (den vil vel ikke være mere end 10%
fyldt).

> En CD med Oracle 8i udvikler version (er ikke helt sikker)

Dvs. "Solaris 8" og 3-4 CD'er. Solaris må dælme fylde mange CD'er, hvis der
skal være for 75 dollars. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 15-04-02 07:53

Niels Andersen wrote:

> [...]
> Og så har jeg ikke fratrukket, at den er mere eller mindre forældet i løbet
> af få dage, sikkert inden den første kunde får en kopi.

Det er kildekode og pkg-pakker. Dvs i solaris pakkeformatet. Lige til at
installere.

Lidt mere bekvemt end ren kildekode - og har nok taget lidt mere tid at
lave, end den tid, der kan koebes for 10 dkr.

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-04-02 08:22

Ole Michaelsen wrote in <slrnabku77.ctq.omic+usenet4@scharff.fys.ku.dk>:

> [...]
> Lidt mere bekvemt end ren kildekode - og har nok taget lidt mere tid at
> lave, end den tid, der kan koebes for 10 dkr.

Oh, okay. Herligt, på det punkt er de altså ligesom de fleste
Linux-distributioner.

Men det forøger ikke værdien på selve mediet, som skulle være det eneste,
de tager penge for. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : J. A. Langdorf-Jørge~

Dato : 14-04-02 22:24

On Sunday 14 April 2002 15:11, Niels Andersen wrote in message
<Pdfu8.23673$567.1019605@news000.worldonline.dk>:

> Øhm... Hvilket medie er det så? En harddisk?
> Hvordan kan mediet/medierne komme til at koste 75 US dollars?

Der er vel tale om Sun-certificerede CD'er...
;)

> Nu har jeg en anelse mindre lyst til at have noget at gøre med Sun
> og Solaris. :)

Jeg er stadig lettere interesseret, men jeg synes ikke, at Sun gør
meget for at sprede deres "budskab" til potentielle nye kunder.

Det lader jeg nu være deres problem - så længe der er Slackware har
jeg hvad jeg har brug for (i OS-sammenhænge).

/J-

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-04-02 10:32

J. A. Langdorf-Jørgensen <user@langdorf.com> writes:

> [...]
>
> Ville det være en overtrædelse af licensbetingelserne at kopiere Sol8
> for x86? Hvis ikke, ville jeg blive glad, hvis der var en flink sjæl

Spørgsmålet er lidt om Solaris til x86 efterhånden er blevet så dyrt
at vedligeholde for Sun, sammenlignet med brugerbasen, at de lige så
stille og roligt er ved at udfase det?

Bor du i Århus? Jeg har så vidt jeg husker en Solaris 7 stående som
ikke understøttede mit videokort, og så kom det ikke længere. Den er
du velkommen til at arve.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Alex Holst

Dato : 15-04-02 13:48

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:
> Spørgsmålet er lidt om Solaris til x86 efterhånden er blevet så dyrt
> at vedligeholde for Sun, sammenlignet med brugerbasen, at de lige så
> stille og roligt er ved at udfase det?

"stille og roligt"? Solaris x86 er blevet erklaeret end-of-life, og med
masser af brok fra brugere ville jeg ikke kalde det en stille afgang:

http://www.save-solaris-x86.org/

Fra : Jan Birk

Dato : 14-04-02 08:55

På Sun's hjemmeside kan du downloade Solaris for x86 ganske gratis. Er
du bekendt med, at Sun ikke længere vil videreudvikle Solaris x86.

/Jan

Fra : Kelloggs

Dato : 14-04-02 11:16

"Jan Birk" <jb@amukbh.dk> wrote in message
> På Sun's hjemmeside kan du downloade Solaris for x86 ganske gratis.

Har du et link ?

Fra : Jan Birk

Dato : 15-04-02 08:06
Fra : Kelloggs

Dato : 15-04-02 18:36

> http://wwws.sun.com/software/solaris/binaries/keys.html

Det er da vist kun til Sparc.

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 14-04-02 09:00

Kelloggs wrote:

> Er det mig der ikke kan finde den rigtige side eller kan man ikke downloade
> Sun Solaris 8 intel gratis på deres eller en anden side ?

Prøv her: http://wwws.sun.com/software/solaris/freeware/pkgs_download.html

Hilsen

Fra : Kelloggs

Dato : 14-04-02 11:17

"Claus Christian Larsen" <Claus398@netscape.net> wrote in message

> Prøv her: http://wwws.sun.com/software/solaris/freeware/pkgs_download.html

Er det ikke kun diverse pakker til Solaris, mens selve installationsfilerne
til Solaris mangler ?

Fra : Enok Hauge

Dato : 15-04-02 22:50

On Sun, 14 Apr 2002 00:18:14 +0200, "Kelloggs" <hip1234@hotmail.com>
wrote:

> [...]

>Er det mig der ikke kan finde den rigtige side eller kan man ikke downloade
>Sun Solaris 8 intel gratis på deres eller en anden side ?

Åbenbart ikke mere. Jeg har et 4/01 sæt til at ligge, der er brændt
fra nettet. Der er Installation, Software 1 og 2, Languages og
European Documentation. Var det noget? Isåfald er jeg da villig til at
lave nogle kopier.

Mvh. Enok Hauge

Fra : Lars Josephsen

Dato : 19-04-02 17:53

"Kelloggs" <hip1234@hotmail.com> writes:

> Er det mig der ikke kan finde den rigtige side eller kan man ikke downloade
> Sun Solaris 8 intel gratis på deres eller en anden side ?

Hvis du søger på Google, efter følgende filnavne: "sol-8-u6-ia-v1.zip",
"sol-8-u6-ia-v2.zip" og "sol-8-u6-install-ia.zip" burde du finde
adskillige uofficielle mirrors.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : mike

Dato : 19-04-02 20:23

Det er ikke noget problem at download sun solaris fra sun.com du skal bare
regisreres først, jeg har just hentet solaris 8,0 til sparc
og sider og installerer det på en sparcstation 10 nu.

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-04-02 08:33

mike <mike@fujang.dk> wrote:

>Det er ikke noget problem at download sun solaris fra sun.com du skal bare
>regisreres først, jeg har just hentet solaris 8,0 til sparc
>og sider og installerer det på en sparcstation 10 nu.

Kan den da installeres på en intel?

Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe
det væk, du ikke svarer på.

--
Allan Olesen, Lunderskov

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 20-04-02 17:45

Sun skulle gerne have åbnet for download igen (efter pres). Ellers
bliver der åbnet en af dagene.

Desuden ser det ud til at de genovervejer om de skal droppe
Solaris 9 til Intel.

Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-04-02 10:59

Sven Esbjerg <esbjerg@xbsd.net> writes:

> Sun skulle gerne have åbnet for download igen (efter pres). Ellers
> bliver der åbnet en af dagene.
>
> Desuden ser det ud til at de genovervejer om de skal droppe
> Solaris 9 til Intel.

Nu vil jeg egnetlig gerne hoere, da jeg kun i min tid har stoedt paa
een person der har benyttet Solaris paa en PC, og synes det er lidt
lidt, om hvor mange der egentlig bruger Solaris x86, hvad de bruger
det til og hvorfor?

Jeg vil gerne noejes med faktiske udtalelser, og ikke gaet og
fordomme.

Jeg kunne forestille mig noget i retning af centralt vedligehold, een
ens platform til software (med to compileringer dog), NFS, Java 1.4
med GL, men hvad ellers?

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 21-04-02 16:51

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> [...]
> een person der har benyttet Solaris paa en PC, og synes det er lidt
> lidt, om hvor mange der egentlig bruger Solaris x86, hvad de bruger

Til det som Sun selv kalder Edge-computing. Altså der hvor du ikke har
brug for 64-bit, SAN og alt det andet high-end. I stedet har man mange
"billige" Intel boxe. Hvorfor bruge Sun og ikke Linux eller *BSD?
Meget ens opsætning når man i forvejen bruger Sun/Sparc. Skalerer
bedre på mange CPU'er. Nem administration med kommercielle software
add-ons. Desuden er Sun/Solaris et kendt OS hos investorer. Det giver
kredit med et brand - lidt ligesom hvorfor man køber en Sony skærm og
ikke en LG. Tilsidst skal det siges at Sun godt kan lide at man
benytter deres produkter hele vejen igennem (næsten).

Sven

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-04-02 08:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> det til og hvorfor?
>
> Jeg vil gerne noejes med faktiske udtalelser, og ikke gaet og

De har snakket en del om det i comp.unix.solaris.

Se http://www.bolthole.com/votes/x86survey.html

VH,

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 22-04-02 11:54

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
> Nu vil jeg egnetlig gerne hoere, da jeg kun i min tid har stoedt paa
> een person der har benyttet Solaris paa en PC,

Ja, hej Thorbjørn ;)

> [...]
>
> Jeg kunne forestille mig noget i retning af centralt vedligehold, een
> ens platform til software (med to compileringer dog), NFS, Java 1.4

For os er det primært til server-brug. Da vi har Solaris SPARC maskiner
(SunRays mm.) har vi naturligvis Solaris-erfaring, så det er et plus.

Hardwarepris er en anden ting. Man kan købe noget billigt dual-processor
intel-grej til en brøkdel af prisen for noget tilsvarende Sun-udstyr, så
der er ihvertfald ingen problemer med at købe mere end en maskine
(fattigmands cluster). Og stadigvæk have fordelen af et klippestabilt
operativsystem, med velfungerende NFS-service mod Solaris-klienter og et
stabilt fil-system med logging og snapshot mulighed.

Da Sun annoncerede EOL for Solaris x86 undersøgte jeg de gratis Unixer,
og der er stadig ikke nogen af dem der har en velfungerende NFS-server,
og deres logging-filsystemer er alle alpha- eller beta-software.
Snapshot er vist stadig ikke en option. Jeg regner med at køre Solaris
8 x86 nogle år endnu, så må vi revurdere situationen.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-04-02 12:10

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> writes:

> Ja, hej Thorbjørn ;)

Ok, så er der to. Jeg troede du havde ordentligt hardware

Takker for tilbagemeldingerne. Ole, jeg kiggede i comp....solaris, og
fandt ikke lige trådene i de 1500 indlæg jeg hentede. Har du en msgid
til diskusionerne?

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 22-04-02 12:12

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
> Ok, så er der to. Jeg troede du havde ordentligt hardware

Nøh. Lowend Sun grej, og nogle Dell 2550'ere der kører Solaris.
Før det har vi kørt Solaris x86 (2.6 og 7) på en dual PII-233 i 4-5 år.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-04-02 12:50

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Takker for tilbagemeldingerne. Ole, jeg kiggede i comp....solaris, og
> fandt ikke lige trådene i de 1500 indlæg jeg hentede. Har du en msgid
> til diskusionerne?

http://groups.google.com/groups?hl=en&safe=off&th=1f39e794fefca9f3&rnum=1

eller

<slrna82jai.1799.phil+s3@bolthole.com>