Dur det ?
Fra : Fie & Erik

Dato : 13-04-02 15:01

Hej.

Jeg vil gerne høre gruppens holdning til, om der idag findes en
Linux-distribution, der er til at gå til for ganske almindelige mennesker.
Sådan nogle som mig, der aldrig har set andet end Windows. I øjeblikket
bruger jeg Win 2000 og den er der sådan set aldrig nogen problemer med. Af
"politiske" grunde kunne jeg dog godt finde på, med tiden, at gå over til at
bruge Linux. Jeg påtænker at anskaffe mig en ekstra maskine brugt, som jeg
kan bruge til at dumme mig på et par måneder inden jeg skifter over. Hvilke
krav bør jeg stille til dennes hastighed og hukommelse o.a.

Mvh. og god weekend
Erik D

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-04-02 15:16

Fie & Erik wrote:

> Jeg vil gerne høre gruppens holdning til, om der idag findes en
> Linux-distribution, der er til at gå til for ganske almindelige mennesker.

Lycoris (tidl. Redmond Linux) lyder som noget for dig. Du kan finde
deres hjemmeside her: http://www.lycoris.com/ (hav lidt tålmodighed -
den bliver slashdottet i øjeblikket).

Jeg vil også anbefale dig at anskaffe dig en version af Sun Office
(tidl. Star Office), når den udkommer. Så skulle du være kørende.

> Jeg påtænker at anskaffe mig en ekstra maskine brugt, som
> jeg kan bruge til at dumme mig på et par måneder inden jeg skifter over.

Jeg vil foreslå dig først at installere Lycoris på en fri partition
på din nuværende maskine. Det vil være lidt synd at underdimensionere
den ekstra maskine og så opgive projektet fordi den kører for
langsomt.

> Hvilke krav bør jeg stille til dennes hastighed og hukommelse o.a.

Et gæt: Ca. 400 MHz, 256 MB RAM, mindst 2 Gb harddisk.

-Claus

Fra : Fie & Erik

Dato : 13-04-02 15:27

> Lycoris (tidl. Redmond Linux) lyder som noget for dig. Du kan finde
> deres hjemmeside her: http://www.lycoris.com/ (hav lidt tålmodighed -
> den bliver slashdottet i øjeblikket).

Slashdottet......betyder det: Meget besøgt

Erik D

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 13-04-02 15:42

Således skrev "Fie & Erik" <fie.hermansen@tdcadsl.dk> i
dk.edb.system.unix Sat, 13 Apr 2002 16:27:03 +0200:

>Slashdottet......betyder det: Meget besøgt

Der en tendens til at hjemmesider, der bliver nævnt på
<http://slashdot.org> bliver besøgt i så høj en grad at den respektive
webserver enten går i knæ eller at ejerens host trækker stikket ud på
grund at trafikken.

Så ja, det kan man godt sige.

Knud
--
Noir Comme le diable, chaud comme l'enfer,
pur comme un ange, doux comme l'amour."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-04-02 15:43

Fie & Erik wrote:

> Slashdottet......betyder det: Meget besøgt

Ja. Nørdsiden www.slashdot.org er meget læst, og når de bringer en
interessant historie med en link, kan der pludseligt være titusindevis
der følger linken, så serveren bliver /meget/ langsom.

The Jargon file:

http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/slashdot-effect.html

De har i tidens løb lagt ikke så få servere ned.

-Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-04-02 15:37

Fie & Erik skrev:

> Slashdottet......betyder det: Meget besøgt

Ja, eller rettere: meget besøgt pga. omtale på <http://slashdot.org/>.
Se <http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/slashdot-effect.html>.

// Klaus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-02 15:37

On Sat, 13 Apr 2002 16:27:03 +0200, Fie Fie Hermansen Erik wrote:

> Slashdottet......betyder det: Meget besøgt

Det betyder løseligt: "Linket er postet på websitet
http://slashdot.org/ og millioner af mennesker verden over klikker på
det og lægger dermed den server der er link til ned".

Mvh.

--
"Ett, två, tre, pang på rödbetan." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-02 15:46

> [...]

http://slashdot.org/ og millioner af mennesker verden over klikker på
det og lægger dermed den server der er link til ned".

Se evt. http://www.linuxgazette.com/issue38/adler1.html og
http://www.linuxgazette.com/issue38/adler2.html

Mvh.

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 13-04-02 15:52

On Sat, 13 Apr 2002 16:01:15 +0200, Fie & Erik wrote:

> [...]
> ekstra maskine brugt, som jeg kan bruge til at dumme mig på et par
> måneder inden jeg skifter over. Hvilke krav bør jeg stille til dennes

Well hvis du skal til at køre linux kommer du ikke uden om læse howto's
på nettet. Du kan ikke forvente at alt bare virker helt af sig selv. Min
erfaring mht. de forskellige distributioner er at der en sammenhæng
mellem brugervenlighed og ydelse/stabilitet. Kort sagt jo nemmere det er
jo dårligere kører det. Jeg kører Debian i øjeblikket. Efter en frisk
Debian installation er der stort set ikke noget af dit hardware der
virker(lydkort, brænder). Man skal også selv sætte X op. Da jeg kørte
Mandrake virkede alt lige efter installationen, men det kørte heller ret
godt synes jeg. Jeg prøver at sige at du godt kan blive skuffet hvis du
vælger en distro der er for bruger venlig.

hilsen Esben

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-02 15:56

Den Sat, 13 Apr 2002 16:01:15 +0200 skrev Fie & Erik:
>Hej.
>
>Jeg vil gerne høre gruppens holdning til, om der idag findes en
>Linux-distribution, der er til at gå til for ganske almindelige mennesker.

De fleste linux-distributioner er IMHO meget nemmere at bruge end
windows.

>Sådan nogle som mig, der aldrig har set andet end Windows. I øjeblikket
>bruger jeg Win 2000 og den er der sådan set aldrig nogen problemer med.

Så er det straks meget værere, windows har nogle underligheder, som
mange forventer skal være der. Derfor synes personer der har brugt
windows meget, ofte at Linux ikke er brugervenligt, selvom Linux er
nemmere at lære, for et komplet begynder, end windows er.

> [...]
>kan bruge til at dumme mig på et par måneder inden jeg skifter over. Hvilke
>krav bør jeg stille til dennes hastighed og hukommelse o.a.

Har du overvejet muligheden for at sætte en ekstra harddisk i din
windows-maskine, og bruge denne til Linux? Så kan du bedre sammenligne
hastigheden, og samtidig sparer du pengene til en ekstra computer.
Ulempen er så at du ikke kan bruge begge dele samtidig, men hvor mange
kan bruge to computere på en gang?

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Alex Holst

Dato : 13-04-02 16:47

Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:
> Ulempen er så at du ikke kan bruge begge dele samtidig, men hvor mange
> kan bruge to computere på en gang?

Jeg foeler mig *meget* begraenset naar jeg ikke har to maskiner med hver
sin skaerm paa mit skrivebord, plus helst 2-3 servere jeg kan naa gennem
SSH.

Sig ikke, at jeg er den eneste.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-04-02 16:52

Alex Holst wrote:

> Jeg foeler mig *meget* begraenset naar jeg ikke har to maskiner med hver
> sin skaerm paa mit skrivebord, plus helst 2-3 servere jeg kan naa gennem
> SSH.

Ah, på et 23m^2 kollegieværelse er 2 maskiner med skærm liige i overkanten -
til gengæld kompenserer jeg ved at have adgang til 8 servere

> Sig ikke, at jeg er den eneste.

Næppe!

/Rasmus

42.3454% of statistics are completely made up
- Matt Benneke

Fra : Fie & Erik

Dato : 13-04-02 18:09

> Ah, på et 23m^2 kollegieværelse er 2 maskiner med skærm liige i
overkanten -
> til gengæld kompenserer jeg ved at have adgang til 8 servere

Øhhh.... er i nogle af de der meget blege og tyndarmede fyre med bumser,
pigestemmer og omvendt kasket.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-04-02 19:00

"Fie & Erik" <fie.hermansen@tdcadsl.dk> writes:

> Øhhh.... er i nogle af de der meget blege og tyndarmede fyre med bumser,
> pigestemmer og omvendt kasket.

Hvilken venlig kommentar. Så er du da sikker på, at folk gerne vil hjælpe.

--
Med venlig hilsen / Regards
- Jacob Atzen

Fra : Fie & Erik

Dato : 13-04-02 19:23

"Jacob Atzen" <jacob_a@spamos.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken venlig kommentar. Så er du da sikker på, at folk gerne vil hjælpe.
Jamen jeg er såmænd allerede blevet hjulpet meget, og det vil jeg da gerne
takke for allerede nu, selvom diskussionen forhåbentligt fortsætter lidt
endnu. Med udgangspunkt i
http://dmoz.org/Computers/Software/Operating_Systems/Linux/Distributions/
har jeg selv siddet det meste af eftermiddagen og læst en masse. Det ser da
sådan set ud som der er flere distr. der kunne blive aktuelle for mit
vedkommende. Den der Lycoris som Claus Rasmussen anbefalede ved 16-tiden får
da godt nok gevaldig god kritik, så den tror jeg nok jeg starter med - men
ellers er der jo også MS-Linux til kun 249,99 dollars !!

Og så lige til sidst Jacob, så håber jeg i kan tage lidt røg.

Mvh. Erik D

Fra : Alex Holst

Dato : 13-04-02 19:29

Fie & Erik <fie.hermansen@tdcadsl.dk> wrote:

> Øhhh.... er i nogle af de der meget blege og tyndarmede fyre med bumser,
> pigestemmer og omvendt kasket.

Nej, men hvis Fie kun er interessert i haard sex med den slags fyre, vil
vi meget gerne klaede os ud.

Fra : Fie & Erik

Dato : 13-04-02 19:40

"Alex Holst" <a@area51.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men hvis Fie kun er interessert i haard sex med den slags fyre, vil
> vi meget gerne klaede os ud.

Yes, manner - bare læg billederne i binaer, OK ?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-04-02 11:55

On Sat, 13 Apr 2002 20:39:58 +0200, Fie & Erik wrote:

> Yes, manner - bare læg billederne i binaer, OK ?

http://www.uglypeople.com/uglymen/section.images/up-men-00306.jpg

Sådan ser jeg ud! Så hvis hun er interesseret bare send en mail!

/Bo

Fra : Fie & Erik

Dato : 14-04-02 12:15

Fie er i det hele taget ikke ret interesseret i øjeblikket. Hun vralter bare
rundt og ligner en der har slugt en spærrebalon. Ja, hun påstår tilmed det
er min skyld. Vores jordegern Alfrida derimod virker ret interesseret, men
har dog frabedt sig ar få offentliggjort sin hotmailaddresse, i dette forum,
så du må nok lige se tiden an.
Mvh. Erik D

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-04-02 13:33

Fie & Erik wrote:

> Fie er i det hele taget ikke ret interesseret i øjeblikket. Hun vralter
> bare rundt og ligner en der har slugt en spærrebalon.

Smitsomt badeforhæng ?

-Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-04-02 11:31

Fie & Erik wrote:

> overkanten -
>
> Øhhh.... er i nogle af de der meget blege og tyndarmede fyre med bumser,
> pigestemmer og omvendt kasket.

Næ, jeg blev skam antastet for at have taget sol i påsken - jeg kunne dog
fortælle dem, at jeg bare havde været udenfor

Forresten har jeg ikke de store problemer med bumser, og jeg har aldrig gået
med kasket...

Iøvrigt er de to af de servere, jeg har adgang til på mit arbejde, to på mit
uddannelsessted, de tre står på mit kollegie - og så har jeg en enkelt
stående selv...

/Rasmus

If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-02 19:55

Den Sat, 13 Apr 2002 17:46:51 +0200 skrev Alex Holst:

>Jeg foeler mig *meget* begraenset naar jeg ikke har to maskiner med hver
>sin skaerm paa mit skrivebord, plus helst 2-3 servere jeg kan naa gennem
>SSH.
>
>Sig ikke, at jeg er den eneste.

Påstår du at jeg ikke er nørd?

Mvh
Kent

Fra : frank damgaard

Dato : 13-04-02 17:00

> [...]

> kan bruge til at dumme mig på et par måneder inden jeg skifter over. Hvilke
> krav bør jeg stille til dennes hastighed og hukommelse o.a.

Hvis den er for lille så bliver de grafiske programer og grænseflader
ofte for langsomme.
Lidt i stil med at installere WinME , 2k, XP på en 486DX100, 16-32MByte ;(
(win95 med de programmer man anvendte i 1995-96 vil ofte køre fint
på en sådan, ligeledes Linux med "lette" grafiske programmer)

Med en AMD/Pentium/Celeron 300-500MHz og helst ikke under 128MByte RAM
burde de fleste distributioner kunne køre rimeligt.
Hardisk gerne mindst 2-3GByte, så skal man ikke spekulere i hvilke
programmer/pakker der ikke skal installeres.

--
no signature :)

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 13-04-02 18:12

On Sat, 13 Apr 2002 16:51:38 +0200
Esben Skov Pedersen <hr_skov@yahoo.com> wrote:

> mellem brugervenlighed og ydelse/stabilitet. Kort sagt jo nemmere det er
> jo dårligere kører det.

Det er nok en påstand med modifikationer - tror jeg.

> [...]
> virker(lydkort, brænder). Man skal også selv sætte X op. Da jeg kørte
> Mandrake virkede alt lige efter installationen, men det kørte heller ret

Hvad virker dårligt - at det hele virker. Jeg har selv installeret Mandrake for ca. 6 måneder siden, og maskinen har kørt siden. Jeg skiftede på et tidspunkt bundkort, grafikkort og processor ud. Det skete ved at flytte harddisken over i et andet kabinet. Strøm på, og den kørte videre (kun det at musen var ændret fra en COM-port mus til en PS/2 var noget den kom og fortalte mig.) Jeg kan klart anbefale Mandrake, og specielt til en begyder - netop fordi det hele virker.

> Jeg prøver at sige at du godt kan blive skuffet hvis du vælger en distro der er for bruger venlig.

Brugervenlighed har ikke noget med stabilitet at gøre (bør ikke have det). Og kernen og alle programmer omkring er de samme i alle distributionerne, det er kun installationsprogrammet som er forskelligt, og der kan man ligeså godt vælge noget der er let at gå til (IMHO).

--
/Jørn

I will report any spam-mail - spam is illegal in Denmark
Use http://spamcop.net

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-04-02 18:58

Jørn Hundebøll <newsuser1@dblue.dk> writes:

<snip en masse>
> Brugervenlighed har ikke noget med stabilitet at gøre (bør ikke have det). Og kernen og alle programmer omkring er de samme i alle distributionerne, det er kun installationsprogrammet som er forskelligt, og der kan man ligeså godt vælge noget der er let at gå til (IMHO).
<snip>

Uha, hvor ville det være rart, hvis du skar antallet af tegn pr. linie
ned til noget mindre.

Se evt. http://usenet.dk/netikette/udvidet.html punkt 2.

--
Med venlig hilsen / Regards
- Jacob Atzen

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 14-04-02 08:19

On Sat, 13 Apr 2002 19:11:40 +0200, Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> noget den kom og fortalte mig.) Jeg kan klart anbefale Mandrake, og
> specielt til en begyder - netop fordi det hele virker.

Da jeg fik installeret Mandrake Vidste jeg ingenting om linux. Når alt
virker ved instalaltion, aner man ikke hvad man skal gøre når man piller
lidt for megeg.

> [...]
> distributionerne, det er kun installationsprogrammet som er forskelligt,
> og der kan man ligeså godt vælge noget der er let at gå til (IMHO).

Mandrakes kerne konfiguration er ikke ret god. Fordi deres distro
henvender sig til nybegyndere, der ikke har lyst til at kompilere kerner,
har de valgt at inkludere alt. Hvilket får det til at køre ret langsomt

hilsen Esben

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-02 10:17

Den Sun, 14 Apr 2002 09:18:55 +0200 skrev Esben Skov Pedersen:

>Mandrakes kerne konfiguration er ikke ret god. Fordi deres distro
>henvender sig til nybegyndere, der ikke har lyst til at kompilere kerner,
>har de valgt at inkludere alt. Hvilket får det til at køre ret langsomt

Hvorfor bruger de ikke bare moduler ligesom alle andre distributioner?

Mvh
Kent

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-04-02 11:32

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>Hvorfor bruger de ikke bare moduler ligesom alle andre distributioner?

Det gør de svjv også.

Er der egentlig nogen, der har nogle tal på ydelserne fra:

- en minimalistisk kerne med indbygget support for lige
præcis den hardware, man benytter

- en normal kerne, hvor alt ligger som moduler.

Jeg har altid undret mig over, at folk har så travlt med at lave
deres egne minimaliserede kerner.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-02 11:49

Den Sun, 14 Apr 2002 12:31:55 +0200 skrev Allan Olesen:

> [...]
>
> - en minimalistisk kerne med indbygget support for lige
> præcis den hardware, man benytter
>
> - en normal kerne, hvor alt ligger som moduler.

Mig bekendt er der ingen målbar forskel, men jeg har ikke lige nogen tal
til at bevise det.

>Jeg har altid undret mig over, at folk har så travlt med at lave
>deres egne minimaliserede kerner.

Gammel vane, sikkert.

Dog kan jeg godt se en fordel i at driveren til boot-device ikke ligger
som modul.

Mvh
Kent

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-04-02 13:10

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>Dog kan jeg godt se en fordel i at driveren til boot-device ikke ligger
>som modul.

Jeg har både ext2 og ext3 liggende som moduler...

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-02 15:07

Den Sun, 14 Apr 2002 14:09:47 +0200 skrev Allan Olesen:

>Jeg har både ext2 og ext3 liggende som moduler...

Medmindre du har / på en vfat, så har du nok et problem den dag der
går kage i din inird...

Mvh
Kent

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-04-02 17:21

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>Medmindre du har / på en vfat, så har du nok et problem den dag der
>går kage i din inird...

Så booter jeg vel bare Linux.OLD.