Bruger entitet - brugernavn som primærnøgl~
Fra : wheeeeeeee

Dato : 13-04-02 12:39

Hvis man har nogle brugere af et system, er det så smartest at have
brugernavnet som primærnøgle? Man kunne jo også have en auto_increment int,
som primær nøgle. En af fordelene ville være at man nemt kunne skifte
brugernavnet. Men man kunne vel også søge hele databasen igennem og skifte
brugernavnet. Det er alligevel ikke så tit det sker.

Er der nogen, der har nogle praktiske erfaringer, med kørende systemer med
brugere, som har nogle specielle anbefalinger?

Fra : Barnabas

Dato : 15-04-02 07:32

Jeg fraråder dig at bruge noget som brugernavn som nøgle.

1. Det gør det meget svært for en bruger at ændre brugernavn, specielt
hvis der er foreign keys til andre tabeller

2. performance. Du skal have en primærnøgle på et tekstfelt og joins
på disse er meget langsommere end på et nummerisk felt.

Så ideen med en auto increment ville være mit valg.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 15-04-02 11:28

> [...]
> på disse er meget langsommere end på et nummerisk felt.
>
> Så ideen med en auto increment ville være mit valg.

OK, tak. Det gør jeg så.