EAX - Hercules - Sound Blaster Audigy - Hv~
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 12-04-02 22:05

NG,

O/S: Windows 2000

Jeg har netop købt et Creative Sound Blaster Audigy lydkort og et sæt
Hercules Surround Speakers.

Desværre ved jeg ikke, hvad en optimal indstilling er. Jeg har
forstået det sådan at EAX er helt vildt fedt i spil, men der er så mange
valgmuligheder og indstillinger med mit lydkort, at det er umuligt at finde
ud af.

Jeg skal bruge den til at spille musik, spil og DVD film. Jeg synes, at min
musik lyder lidt dårligt, når jeg slår surround sound til. EAX regner jeg
ikke med, at der skal bruges til musik alligevel, men med surround sound
alene lyder det heller ikke for godt. Kan det være meningen?

Når jeg skal spille synes jeg faktisk også, at det lyder lidt underligt. Alt
lyder så hult.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad en optimal opsætning af mit nye
system er. Både, når jeg skal spille, se DVD film eller bare hører lidt
musik.

Links:

Creative Sound Blaster Audigy:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414587932

Hercules:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1385007893

På forhånd tak,

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
Nickname: Tyranno
E-Mail: tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS
ICQ# 3806586

Fra : Wizeguy

Dato : 12-04-02 23:34

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote in message

> [...]
> ikke med, at der skal bruges til musik alligevel, men med surround sound
> alene lyder det heller ikke for godt. Kan det være meningen?

Hvad mener du med surround sound? Er det når du afspiller DVD film med Dolby
digital lyd? Eller blot når du vælger 5.1 mode i Surround Mixer?

> Når jeg skal spille synes jeg faktisk også, at det lyder lidt underligt.
Alt
> lyder så hult.

Sørg for at resette Creative Mixer. Dit lydkort finder selv ud af, når et
spil understøtter EAX. Du kan vælge EAX Lite Effects eller EAX Disable
Effects, hvis du synes rumklangen/ekkoet er for kraftigt, men samtidig gerne
vil have 3D lyd.

> Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad en optimal opsætning af mit nye
> system er. Både, når jeg skal spille, se DVD film eller bare hører lidt
> musik.

Som standard skal Surround Mixer resettes. Hvis du skal se DVD film med
Dolby Digital lyd kan du lade dit lydkort foretage dekodningen. Dette gøres
ved at vælge "AC3 decode" under Surround Mixer->Speakers-> Settings.
Samtidig skal du vælge SPDIF mode på din DVD afspiller eller Software DVD
player.

Musik er normalt kun i stereo, så der er ingen mening i at spekulere i
surround sound her. Du kan dog få lyd ud af centerhøjtaleren ved at vælge
CMSS i Creatove Playcenter 3, men efter mening lyder det rent ud sagt ad H
til!

--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 13-04-02 00:45

Wizeguy,

> Hvad mener du med surround sound? Er det når du afspiller DVD film med
Dolby
> digital lyd? Eller blot når du vælger 5.1 mode i Surround Mixer?

Umiddelbart er det blot, når jeg vælger 5.1 mode i Surround Mixer.

> [...]
> spil understøtter EAX. Du kan vælge EAX Lite Effects eller EAX Disable
> Effects, hvis du synes rumklangen/ekkoet er for kraftigt, men samtidig

Jeg har kørt "Creative Restore Defaults".

Hvordan kan mit lydkort selv finde ud af det? Skal "Creative Taskbar" kører
hele tiden eller kan lydkortet godt selv finde ud af det selvom den ikke
kører?

> [...]
> ved at vælge "AC3 decode" under Surround Mixer->Speakers-> Settings.
> Samtidig skal du vælge SPDIF mode på din DVD afspiller eller Software DVD

Som standard har jeg "AC-3 Decode" enabled hele tiden. Den skal jeg måske
kun slå til, når jeg skal se DVD film og f.eks. ikke, når jeg spiller?

Hvad er forskellen på "SPDIF" mode og "6 Speakers" mode?

> [...]
> CMSS i Creatove Playcenter 3, men efter mening lyder det rent ud sagt ad H

Ja, det fandt jeg ud af efter lang tid, men det lyder, som du siger ret
dårligt. Indtil nu har jeg slået CMSS til, hver gang jeg skulle spille og så
været ude og slå det fra igen, hver gang jeg var færdig med at spille. Ret
bøvlet .

Tak for dine svar - kanon med hjælp! .

Fra : Wizeguy

Dato : 13-04-02 02:00

> Wizeguy,

> Dolby
>
> Umiddelbart er det blot, når jeg vælger 5.1 mode i Surround Mixer.

OK, så fik vi det på plads.

> [...]
kører
> hele tiden eller kan lydkortet godt selv finde ud af det selvom den ikke

Taskbar behøver ikke at køre. Audigy er kompatibelt med DirectSound3D, som
er Microsoft's industristandard for 3D lyd i PC spil. Lydkortets drivere
opdager selv, hvis der kører et program (spil) som understøtter
DirectSound3D, og tilføjer EAX, hvis dette er programmeret. Du kan så styre,
hvor stærke EAX effekterne skal være via Creative Taskbar eller EAX
kontrolpanelet (Normal Effects, Lite Effects og Disable Effects). Hvis du
vil vide mere om EAX og 3D lyd, kan jeg anbefale at du prøver SB Audigy
Experience og installerer Gold Mine Demoen. Sidstnævnte demonstrer
Creative's spritnye EAX Advanced HD tekmologi, som er ret imponerende.

> gøres
DVD

> Som standard har jeg "AC-3 Decode" enabled hele tiden. Den skal jeg måske
> kun slå til, når jeg skal se DVD film og f.eks. ikke, når jeg spiller?

Det gør ingen forskel, kun hvis du tilslutter lydkort og højtalere til en
ekstern Dolby Digital dekoder.

> Hvad er forskellen på "SPDIF" mode og "6 Speakers" mode?

Vælger du SPDIF er det Audigy lydkortets drivers som dekoder DVD filmens AC3
lyd. Vælger du 6 speaker mode er det software DVD afspilleren som dekoder.
Det sidste er at foretrække, hvis du bruger PowerDVD eller WinDVD, som begge
er bedre end Audigy.

> [...]

> været ude og slå det fra igen, hver gang jeg var færdig med at spille. Ret

Du skal slå CMSS fra i spil. Grunden til dette er, at CMSS filtrerer alle
lydkilder til centerhøjtaleren, hvilket jo ødelægger positioneringen af 3D
lyd i spil som understøtter DirectSound3D. Du får stadigvæk lyd fra
centerhøjtaleren i alle spil som understøtter DirectSound3D uanset at CMSS
er slået fra. Eneste undtagelser er HalfLife (+ Counterstrike etc.) og
Heretic II, som af en eller anden grund ikke virker helt med Creative's 5.1
algoritme.

> Tak for dine svar - kanon med hjælp! .

Velbekomme

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 13-04-02 11:00

Wizeguy,

> [...]
> lyd. Vælger du 6 speaker mode er det software DVD afspilleren som dekoder.
> Det sidste er at foretrække, hvis du bruger PowerDVD eller WinDVD, som

Jeg har netop PowerDVD som jeg har tænkt mig at bruge, når jeg skal se DVD
film.

> [...]
> lyd i spil som understøtter DirectSound3D. Du får stadigvæk lyd fra
> centerhøjtaleren i alle spil som understøtter DirectSound3D uanset at CMSS

Det er nemlig der problemet er. Hvis jeg IKKE slår CMSS til for jeg slet
inden lyd ud af centerhøjtalerne. Jeg har indtil nu prøvet at spille Medal
Of Honor - Allied Assault og Unreal Tournament. I begge spil for jeg intet
ud af centerhøjtaleren medmindre jeg slår CMSS til .

Hvis jeg tester med Surround Mixer virker alle højtalerne.

Fra : Wizeguy

Dato : 13-04-02 12:42

> [...]

> Of Honor - Allied Assault og Unreal Tournament. I begge spil for jeg intet
> ud af centerhøjtaleren medmindre jeg slår CMSS til .

Medal of Honor understøtter ikke DirectSound3D (3D lyd), så du får ikke lyd
ud af centerhøjtaleren. Mht. Unreal Tournament så skal du huske at afkrydse
"use hardware" inde i spillets opsætning, ellers får du ikke 3D lyd.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 13-04-02 11:48

Wiszeguy,

Efter jeg har kørte en reset virker det nu i UT, men det virker desværre
stadigvæk ikke i MOHAA. Inde i spillet har jeg valgt "Surround Speakers",
men der kommer intet ud af centerhøjtaleren. Ved ikke om du kender MOHAA,
men det håber jeg .

Fra : Wizeguy

Dato : 13-04-02 12:50

> [...]
> men der kommer intet ud af centerhøjtaleren. Ved ikke om du kender MOHAA,

MOHAA understøtter ikke 3D lyd, idet EA af en eller anden grund ikke har
kunnet få hardware accelleration til at virke med bl.a. SB Audigy. Det står
foresten i spillets readme fil. Det er muligt at slå 3D lyd til ved at
downloade de forskellige Miles Plugins, men det kan ikke anbefales, idet
spillet så kommere til at køre utroligt dårligt. Jeg har selv prøvet, og
selv på mit ellers ikke hlet langsomme system (GF4 Ti4400, P4 2,2 GHZ, 512
mb RDRAM) kørte det vildt dårligt. Du kan få en slags 3D lyd ved at spile
med hovedtelefoner, idet MOHAA anvender Milesfast 2D positional audio, som
emulerer 3D yd i software.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 13-04-02 13:12

Wizeguy,

> MOHAA understøtter ikke 3D lyd, idet EA af en eller anden grund ikke har
> kunnet få hardware accelleration til at virke med bl.a. SB Audigy.

Okay, så er det nok derfor, men hvorfor kan man så vægle "Surround Sound"?
"Quad Sound" er vel i princippet ligeså godt i dette tilfælde?

Men kan man sige det sådan her:

Hvis spillet understøtter surround sound og EAX bliver det automatisk slået
til, hvis jeg blot afkrydser i de forskellige spil, at de skal kører EAX,
surround sound, 6-speakers, whatever?

Lidt af et monster PC du har dig der, hehe .

En af mine kammerater har 100% det samme udstyr som mig. Han har spillet
RTCW. Når vi kigger i options i selve spillet kan vi ikke finde noget med
EAX eller surround sound. Slår vi det manuelt til via det software som
kommer med lydkortet lyder det virkeligt underligt.

Kan man ikke forvente, at EAX og surround sound virker i alle nye FPS spil
eller er det blot nogle få det virker med?

Til UT har jeg downloadet nogle EAX addons som skulle få lyden til at virke
bedre. Har du også det eller de addons slet ikke nødvendige?
(http://eax.creative.com/eagle/unreal/)

Takker atter engang for den gode hjælp. Synes i starten, at det var helt
umuligt at finde rundt i, men nu føler jeg mig meget klogere .

Lejer en DVD film med en anden kammerat i aften. Så må vi se, hvordan det
fungere med PowerDVD .

Fra : Wizeguy

Dato : 13-04-02 18:57

> Wizeguy,

> Okay, så er det nok derfor, men hvorfor kan man så vægle "Surround Sound"?
> "Quad Sound" er vel i princippet ligeså godt i dette tilfælde?

Det er fordi MOHAA anvender Miles Sound. Miles Sound, et lydsystem som
understøtter både EAX, DS3D, Aureal 3D og Dolby Surround i spil. Men i
praksis har dette ingen betydning i MOHAA, da der som nævnt i mit forrige
indlæg er lidt problemer med Hardware Accelleration, hvorfor EA har valgt at
deaktivere alle plugins undtagen Milesfast 2D postional audio
(stereopanning).

> [...]
slået
> til, hvis jeg blot afkrydser i de forskellige spil, at de skal kører EAX,

Lige nøjagtigt!

> Lidt af et monster PC du har dig der, hehe .

Takker. Den har sgu' også været dyr

> [...]
> EAX eller surround sound. Slår vi det manuelt til via det software som
> kommer med lydkortet lyder det virkeligt underligt.

RTCW understøtter ingen form for 3D lyd, kun stereo Det I hører er CMSS,
en form for Prologic, hvilket ikke har noget at gøre med 3D lyd. Ægte 3D lyd
placerer lyden præcist i et 3D rum, mens CMSS blot er en algortime der
filtrerer visse frekvenser til centerhøjtaleren (uafhængigt af lydkilden
placering).

> Kan man ikke forvente, at EAX og surround sound virker i alle nye FPS spil
> eller er det blot nogle få det virker med?

Jo, det vil jeg også mene. Men en af grundende til, at kun få af de nye spil
understøtter 3D lyd er, at interessen hos spiludviklerne er lille. For det
første er udviklingen går stærkere inden for 3D grafikkort større, idet
nVidia og ATI konstant kæmper om at komme med det hurtigste og fedeste
produkt. For det andet har udviklingen indenfor lydkort og implementering af
3D lyd været stort set uændret de sidste 3-4 år. Dette skyldes, at der ikke
er reel konkurrence, idet Creative Labs efter diverse sagsanlæg tvang sin
værste konkurrent Aureal ud i en konkurs. Creative Labs har således en
position som absolut markedsleder, idet de både har den største markedsandel
indenfor lydkort, ligesom deres EAX teknologi, sammen med DirectSound3D er
standarden indenfor 3D lyd i spil.

> Til UT har jeg downloadet nogle EAX addons som skulle få lyden til at
virke
> bedre. Har du også det eller de addons slet ikke nødvendige?
> (http://eax.creative.com/eagle/unreal/)

De er ikke nødvendige, men de gør spiloplevelsen en del bedre, idet der
tilføjes EAX 2.0 på de fleste baner.

> Takker atter engang for den gode hjælp. Synes i starten, at det var helt
> umuligt at finde rundt i, men nu føler jeg mig meget klogere .

Velbekomme.

> Lejer en DVD film med en anden kammerat i aften. Så må vi se, hvordan det
> fungere med PowerDVD .

Hvis bare du vælger 6 speaker mode, så kører det

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 14-04-02 00:32

Wizeguy,

> ...EA har valgt at
> deaktivere alle plugins undtagen Milesfast 2D postional audio
> (stereopanning).

Er der så ingen forskel på om jeg vælger "2-Speakers", "Quad-Speakers" eller
"Surround Sound"? Det er jo valgmulighederne i MOHAA. Jeg forstår ikke,
hvorfor de laver disse muligheder, hvis det reelt ikke kan bruges til noget.

> [...]
> placerer lyden præcist i et 3D rum, mens CMSS blot er en algortime der
> filtrerer visse frekvenser til centerhøjtaleren (uafhængigt af lydkilden

Altså er CMSS en slags software fake der laver en falsk 3D lyd? Lidt ligesom
de almindelige højtalere man kan købe, hvor der er en knap der hedder
"Surround Sound"? Det lyder i øvrigt skide dårligt. Har selv et par Dallas
højtalere. De virker sgu' egentligt godt nok, men trykker jeg den knap ind
lyder det hult og meget dårligt, hehe.

Ja, konkurrence har altid været med til at skabe produkter. Creative har
ingen konkurrence - det er trist!

Hvorfor ikke gå mere op i at lave spil der understøtter EAX? Det er da en
kanon måde at sælge sit spil på. Jeg synes det lyder rigtig godt i UT og Red
Faction! Kan du anbefalde andre spil der er værd at købe bare for at få en
god lyd, hehe?

Hvorhenner har du fået din viden fra? Det lyder til, at du ved rigtig meget
dette emne!

> Hvis bare du vælger 6 speaker mode, så kører det

Vi så A.I. og lyden var rigtig god det meste af tiden. Nogle gange knaste
det bare. Jeg ved ikke om CD'en var dårlig eller om mit DVD-drev er i
stykker. Der kom også nogle grønne og røde stripper over skærmen i en lille
periode.

Jeg købte mit DVD-drev sammen med mit lydkort og højtalere - fik det i
torsdags.
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1354637895). Noget
du evt. også har erfaringer med?

Fra : Wizeguy

Dato : 14-04-02 02:10

> Wizeguy,

> Er der så ingen forskel på om jeg vælger "2-Speakers", "Quad-Speakers"
eller
> "Surround Sound"? Det er jo valgmulighederne i MOHAA.

Ikke for mig.

>Jeg forstår ikke, hvorfor de laver disse muligheder, hvis det reelt ikke
kan bruges til noget.

Det er fordi EA oprindeligt påtænkte at understøtte både EAX og Aureal 3D
via Miles Sound. De forskellige højtalerindstillinger er en integreret del
af Miles Sound, og EA nåede sikkert ikke at fjerne dem, eller også påtænkter
de at aktivere 3D lyd i en fremtidig patch, når Creative får nosset sig
sammen til at skrive nogle bedre drivere.

> Altså er CMSS en slags software fake der laver en falsk 3D lyd?

Ikke helt. CMSS, eller Creative Multi Speaker Surrround som er det fulde
navn, er en algortime Creative har lavet med henblik på at kunne afvikle
stereolydkilder med en slags Dolby Surround. CMSS virker på den måde, at
visse frekvenser filtreres til centerhøjtaleren (så vidt jeg forstår det
særligt tale og diskant), mens baghøjtalerne gengiver hele lydkilden i mono.
Når det lyder lidt hult er det fordi frekvenserne på en eller anden måde
dæmpes inden de sendes til baghøjtalerne, og jeg er enig md dig i, at det
lyder ganske forfærdeligt.

> Hvorfor ikke gå mere op i at lave spil der understøtter EAX?

Det er et spørgsmål om havd der sælger bedst i forhold til
udviklingsomkostningerne. Det koster mange peneg at udvikle et PC spil, og
hvis 3D lyd ikke umiddelbart er en integreret del af den spilmotor et
softwarefirma evt. leaser eller selv udvikler, ja så er det ikke sikkert at
ressourcerne rækker til at programmere DirectSound3D og EAX. Når EAX ikke
virker i f.eks. MOHAA og RTCW hænger det sammen med, at begge spille
anvender Quake 3 Team Arena som spilmotor, og denne har aldrig understøttet
DirectSound3D eller EAX.

>Det er da en kanon måde at sælge sit spil på. Jeg synes det lyder rigtig
godt i UT og Red Faction!

Enig. Red Faction er så bare ret atypisk, idet spillet ikke understøtter 3D
lyd - kun EAX. Forklaringen er, at EAX skal bruge DirectSound3D for at køre,
men hvis spiludvikleren ikke har programmeret alle lydkilder i 3D, så er der
ingen 3D lyd.

>Kan du anbefalde andre spil der er værd at købe bare for at få en god lyd,
hehe?

Det nye Jedi Knight II - Jedi Outcast understøtter som det første spil EAX
Advanced HD, og det lyder helt fantastisk. Problemet er bare, at Raven og
LucasArts ikke officielt vil yde support, fordi spillet anvender en lidt
speciel EAX implementering via OpenAL. OpenAL er en tredjeparts åben
standard som understøtter EAX, DirectSound etc. under alle forskellige
platforme, herunder Windows, Linux, Macintosh etc. Når Ravenn/LucasArts er
gået denne vej i et samarbejde med Creative (som udvikler EAX) skyldes det,
at Creative har fundet ud af at OpneAL kan anvendes til at nedbrige CPU
belastningen markant under NT-baserede styresystemer (Windows 2000 og XP).
Sagen er bare den, at Creative endnu ikke har færdigudviklet Windows 2000/XP
drivere, som er fuldt kompatible med OpenAL. I praksis kan man dog manuelt
aktivere EAX Advanced HD ved at ændre en parameter i spillets config fil. På
low-end systemer kan det nedsætte ydelsen betrgteligt, idet alting kører i
software (via CPU'en), men personligt har jeg ikke kunnet mærke forskel.

Af andre nyere spil kan jeg anbefale Max Payne, Ghost Recon og Operation
Flashpoint.

> Hvorhenner har du fået din viden fra? Det lyder til, at du ved rigtig
meget
> dette emne!

Det er en slags hobby for mig, og jeg er bl.a. betatester for et dansk
firma, der producerer softwarebaseret 3D lyd til spil. Jeg er specielt
interesseret i Aureal's teknologi, men desværre er den jo ved at dø ud efter
firmaet drjede nøglen om for knap halvandet år siden.

> [...]
> det bare. Jeg ved ikke om CD'en var dårlig eller om mit DVD-drev er i
> stykker. Der kom også nogle grønne og røde stripper over skærmen i en

Umiddelbart lyder det som et problem med dit grafikkort. Måske skal driverne
opdateres.

> Jeg købte mit DVD-drev sammen med mit lydkort og højtalere - fik det i
> torsdags.
> (http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1354637895). Noget
> du evt. også har erfaringer med?

Nej, jeg har selv et lidt ældre Toshiba-drev. Men Pioneer laver så vidt jeg
ved nogle af de bedste DVD-ROM drev, så jeg tror ikke at det er årsgaen til
de grafikfejl, du har oplevet.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 14-04-02 02:54

Wizeguy,

> Ikke for mig.

Du mener ikke, at du har de valgmuligheder eller ser du blot ingen forskel?

> Creative får nosset sig sammen til at skrive nogle bedre drivere.

Ja, jeg synes generelt at Creative er ekstrem langsomme til at udgive
drivers .

> og jeg er enig md dig i, at det lyder ganske forfærdeligt.

Alle må da være enig i, at det lyder forfærdeligt, så hvorfor overhovedet
udvikle CMSS?

> Det koster mange peneg at udvikle et PC spil, og
> hvis 3D lyd ikke umiddelbart er en integreret del af den spilmotor et
> softwarefirma evt. leaser eller selv udvikler,...

Jeg vidste ikke før nu, at mulighederne for lyden hænger direkte sammen med
spilmotoren. Det gør mig en del klogere på, hvorfor det ikke virker i f.eks.
RTCW . Du er skide interessant at skrive med, hehe. Do not take it the
wrong way *g*.

> [...]
køre,
> men hvis spiludvikleren ikke har programmeret alle lydkilder i 3D, så er

Hmm, okay. Jeg synes nu bare, at det lyder ganske godt, men måske er det
slet ikke EAX alligevel?

Findes der nogen effektiv måde at finde ud af om man spiller med EAX eller
ej? Man burde jo nok kunne hører sig frem til det, for ellers var det jo nok
ikke særlig godt, men er blevet så forvirret, at jeg ikke helt kan kende
forskel. Jeg ved blot, at min lyd i UT er kanon fed i forhold til før jeg
fik mit nye lydkort og speakers.

> ...skyldes det, at Creative har fundet ud af at OpneAL kan anvendes
> til at nedbrige CPU belastningen markant under
> NT-baserede styresystemer...

Det er sjovt, at du skriver det for jeg synes netop, at min CPU bliver helt
tømt for power! UT tager en del længere om at starte op og de andre spil
tager generelt længere tid om at loade. Jeg har en AMD 1600+, MSI GeForce 3
Ti200 og 256mb ram. Det burde da være nok til at spille de spil eller hvad?

> Af andre nyere spil kan jeg anbefale Max Payne, Ghost Recon og Operation
> Flashpoint.

Hmm, har faktisk Max Payne og var inde og kigge i dag. Muligheder for
lydindstillinger er yderst ringe og kan ikke slå EAX til nogle steder.
Kræver det en nyere update som jeg ikke har? Har dog ikke været inde og
spille det, men kan man ikke enable det nogle steder virker det vel ikke?

> Det er en slags hobby for mig,

God hobby . Det har i hvert fald hjulpet mig meget!

> Umiddelbart lyder det som et problem med dit grafikkort. Måske skal
driverne
> opdateres.

Jeg har Detonator v21.83 inde. Jeg ved, at det langt fra er den nyeste, men
indstallere jeg den nyeste version af detonator forsvinder muligheden for
tv-out og det er absolut et MUST, at jeg har muligheden for den funktion.
Fatter ikke, hvorfor den forsvinder!

> [...]
jeg
> ved nogle af de bedste DVD-ROM drev, så jeg tror ikke at det er årsgaen

Okay, jeg vil prøve at updatere til den andet nyeste detonator, men så læses
mit GFX kort blot som en standard GeForce 3 Ti200 card og ikke som et MSI
kort. Gør det noget?

Fra : Wizeguy

Dato : 14-04-02 12:16

> Wizeguy,

> Du mener ikke, at du har de valgmuligheder eller ser du blot ingen
forskel?

Mulighederne er der, men de gør ingen forskel. Lykortets egen
højtaleropsætning har altid høæjere prioritet.

> [...]
f.eks.
> RTCW . Du er skide interessant at skrive med, hehe. Do not take it the

Bare rolig, jeg er "straight" 8>)

> 3D
> køre,
> der
>
> Hmm, okay. Jeg synes nu bare, at det lyder ganske godt, men måske er det
> slet ikke EAX alligevel?

Jo! EAX og 3D lyd er ikke det samme, hvilket mange folk tror. EAX er som
nævnt en slags "forlængelse" (extension) at DirectSound3D som laver ekko og
rumklang (kort fortalt). DirectSound3D håndterer al placering af lyd. EAX
kan med andre ord ikke fungere uden DirectSound3D.

> [...]
> forskel. Jeg ved blot, at min lyd i UT er kanon fed i forhold til før jeg

Jeps. Problemet er, at NT drivere skal skrives efter den såkaldte WDM
metode, hvilket hidtil ar skabt problemer med højere CPU belastning
sammenlignet med Windows 98.

> [...]
> Kræver det en nyere update som jeg ikke har? Har dog ikke været inde og
> spille det, men kan man ikke enable det nogle steder virker det vel ikke?

EAX er ikke understøttet i Max Payne, men der er DirectSound3D. Det gør nu
ikke så meget, idet lydeffekterne og 3D lyden er særdeles godt lavet.

> [...]
> tv-out og det er absolut et MUST, at jeg har muligheden for den funktion.

Hmm, på nogle kort forsvinder denne mulighed, hvis man bruger nVidias
drivere fremfor producentens egne.

> [...]
læses
> mit GFX kort blot som en standard GeForce 3 Ti200 card og ikke som et MSI

Nej, det er helt normalt. Mit bliver også genkendt som" GeForce 4 Ti4400"
fremfor "Creative 3D Blaster 4 Titanium 4400".

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 14-04-02 22:05

Wizeguy,

> Jeps. Problemet er, at NT drivere skal skrives efter den såkaldte WDM
> metode, hvilket hidtil ar skabt problemer med højere CPU belastning
> sammenlignet med Windows 98.

Hvor lang tid tager det før, at de er skrevet ordenligt samme med OpenAL?
Jeg kan tydeligt mærke, at spillene kræver meget mere computer power og
visse spil hakker nu nogle gange. Det gjorde de ikke før!

> EAX er ikke understøttet i Max Payne, men der er DirectSound3D. Det gør nu
> ikke så meget, idet lydeffekterne og 3D lyden er særdeles godt lavet.

Ja, var inde og spille i dag og det lyder rigtig godt .

> Hmm, på nogle kort forsvinder denne mulighed, hvis man bruger nVidias
> drivere fremfor producentens egne.

Det er skide træls . MSI er ikke særlig gode til at udgive de nyeste
drivers. Jeg er gået tilbage til v21.83 for alle nyere gør, at min tv-out
forsvinder. Der er dog noget der er lidt underligt. Med TvTool 6 kan jeg
godt slå tv-out til - også selv jeg har installeret de nyeste nVidia
drivers. Desværre virker TvTool 6 kun i 10 min. . TvTool 5 kan ikke finde
mit kort så det ser lidt surt ud.

Jeg må lige prøve at leje en ny DVD film for at se om den også knaser og om
der kommer røde og grønne streger. Håber jeg godt nok ikke.

Fra : Wizeguy

Dato : 15-04-02 00:06

> [...]
> Jeg kan tydeligt mærke, at spillene kræver meget mere computer power og
> visse spil hakker nu nogle gange. Det gjorde de ikke før!

Hvilket lydkort brugte du? Og hvilket system har du? Der er måske et problem
et eller andet sted, specielt hvis du har et motherboard med VIA chipset,
som har en tendens til at administrere PCI bussen temmelig dårligt. Audigy
er blandt de lydkort der har den laveste CPU belastning, også under Windows
2000/XP. I øvrigt skal spil også programmeres specielt til OpenAL, hvilket
indtil videre kun omfatter Jedi Knight 2. Soldier of Fortune 2 skulle dog
også understøtte EAX Advanced HD via OpenAL, men det får vi se, når spillet
kommer i maj.

> [...]
> godt slå tv-out til - også selv jeg har installeret de nyeste nVidia
> drivers. Desværre virker TvTool 6 kun i 10 min. . TvTool 5 kan ikke

Prøv at finde et crack til TVTool 6 på Kazaa eller Edonkey.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 15-04-02 18:02

Wizeguy,

> Hvilket lydkort brugte du? Og hvilket system har du?

Windows 2000 Professional
Lydkort -> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414587932
AMD 1600+
MSI GeFoce 3 Ti200 Pro-VT
MSI K7T266 Pro2" mother
256MB Ram - Veritech
2x SeaGate Barracuda IV 80GB (burde ikke have noget at sige).

Der er så både koblet DVD-drev og Plextor 24/10/40a brænder på, men der
burde da ikke sænke performance?

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 16-04-02 18:09

Wizeguy,

> Hvis bare du vælger 6 speaker mode, så kører det

Har lige lånet Nightwatch af en kammerat og der virkede 6 Speakers Mode ikke
særlig godt. Der kom intet ud af centerhøjtaleren.

Så valgte jeg SPDIF mode og så virkede alt pludseligt igen! Med A.I. virkede
centerhøjtalerne ved 6 Speakers Mode. Er det ikke ret underligt.

Tror i øvrigt, at det var A.I. CD'en der var noget galt med. Under
Nightwatch var der ikke noget der knasede eller underlige farver.