Har nogen erfaringer med Hestenæser?
Fra : Ukendt

Dato : 12-04-02 21:18

Jeg har Tropheus Golden Murago i et 530 ltr. Men som de bliver flere
er der jo kamp om territorierne, og der er 3 stk. der bliver jagtet og
finnebidt heletiden. Jeg kunne godt tænke mig en knap så aggresiv
fisk, og som måske ikke ligefrem kræver 2 meter mellem hvert
territorie. Jeg har overvejet Hestenæser (Eretmodus cyanostictus).
Kunne godt tænke mig at høre fra nogen der har erfaringer med disse.
Er de nemme at have, og få til at yngle?

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-04-02 09:26

<Ronni K. Nielsen> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qqfebugfap6urnef75q3t4kt39npr165ir@4ax.com...
> [...]
> Kunne godt tænke mig at høre fra nogen der har erfaringer med disse.
> Er de nemme at have, og få til at yngle?

Jeg havde dem for mange år siden, og synes de var meget søde og
chamerende!
På et tidspunkt havde jeg 2 arter gående sammen og det uden problemmer,
dog kun et par af hver.
Mig forekom de lette at formere, da de også er mundrugende og parrene
deles om opgaven.
Hvor mange du kan have i et 530 L skal jeg ikke kunne sige, men det
kommer vel også an på indretningen.

Carsten

Fra : scn

Dato : 14-04-02 22:54

<Ronni K. Nielsen> skrev i en meddelelse news:qqfebugfap6urnef75q3t4kt39npr165ir@4ax.com...
> [...]
> Kunne godt tænke mig at høre fra nogen der har erfaringer med disse.
> Er de nemme at have, og få til at yngle?

Har ikke selv erfaringer, men i "Back to Nature - Tanganyika cichilder"
af Ad Konings anbefales det at holde den parvis eller i grupper på mindst 6 individer.
Anbefalet akvariestørrelse >200L

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Jesper Michelsen

Dato : 15-04-02 08:44

"scn" <scn@invalid.xx> wrote in message news:<a9ctoi$t2o$1@sunsite.dk>...

> Har ikke selv erfaringer, men i "Back to Nature - Tanganyika cichilder"
> af Ad Konings anbefales det at holde den parvis eller i grupper på mindst 6 individer.
> Anbefalet akvariestørrelse >200L

Jeg har fire stk i et 250 ltr. Jeg har haft dem i et par måneder og
indtil videre har de været meget nemme. De er meget fredelige, men de
lader sig meget nemt tryne af mere agressive fisk. I starten havde jeg
dem gående sammen med multifasciatus, og hestenæserne var meget sky og
befandt sig mest ovenpå filteret eller andre steder langt fra bunden.
Jeg har fjernet multierne og nu går de sammen med en stime på 25
tanganiyka killifisk ( pumilus ) der har en størrelse på 5 cm. To af
hestenæserne slog sig straks derefter sammen som par og udviser
yngleadfærd - jeg har dog endnu ikke set tegn på noget i munden af
hunnen. De befinder sig over hele akvariet og kommer meget mere til
deres ret end før.

Jeg tror egentlig at rådet om par eller mindst 6 fisk er godt -
problemet er bare at skaffe etablerede par.
Det siges at fiskene er meget iltkrævende.

/Jesper