Paradigmer i organisationsteorien
Fra : Jonas Andreasen

Dato : 12-04-02 15:12

Jeg er i øjeblikket i gang med en virksomhedsanalyse hvor je´g benytter mig
af Mintzbergs teorier. Jeg er i den sammenhæng kommet til at sidde lidt fast
da jeg ikke er helt sikker på hvilken trosretning Minttzberg skriver udfra.
Er han positivist eller hvad er han?

Håber i kan hjælpe mig

/Jonas

Fra : Jakob Diness

Dato : 12-04-02 20:32

"Jonas Andreasen" <Jonas@Andreasen.com> wrote in message
> [...]
fast
> da jeg ikke er helt sikker på hvilken trosretning Minttzberg skriver

Mintzberg er for mig mere beskrivende end tilhørende nogle af de såkaldte
"trosretninger" inden for organisationsteorien. Jeg kan klart anbefale bogen
"Strategy safari" af bl.a Mintzberg (på HHK eller Hovedbiblioteket). Den er
desværre tit udlånt, men det er der bestemt en grund til, der får du en tour
gennem mange forskellige skoler samlet i en bog.

Hvad forstår du egentlig ved positivist? Det er vel mere en systemanskuelse
end en virksomhedsanalyse-retning....

MVH

Jakob

Fra : Jonas Andreasen

Dato : 13-04-02 23:26

Ja netop, det er også sådan jeg ser det, og netop derfor har jeg så svært
ved at fastlægge det. Jeg har dog fundet nogle noter fra gennemgangen af
paradigmer på engelsk-studiet, så jeg håber jeg kan fastlægge det en smule
mere.

Jeg synes den bedste beskrivelse af positivismen er egentlig blot at der
tilstræbes et verifikationsideal. Sammenlignet med postpositivismen oplever
man jo netop et falsifikationsideal. Mit problem er så at jeg jo egentlig
ikke ønsker at gøre opgaven til et teoretisk studi for teoriens skyld. Jeg
ønsker at benytte mig af den eksisterende teori og til dels forsøge at
vefiricere den. Det er udfra dette synspunkt at jeg vil forsøge at anskue
opgaven positivistisk. Jeg har dog også hørt at Mintzberg skulle være
funktionalist men har dog ikke kunnet finde grundlag for dette endnu

/Jonas

Fra : ASKF

Dato : 14-04-02 02:35

Jonas Andreasen ytrede sig i <a9abar$nkv$1@sunsite.dk> med dette:

> [...]

>paradigmer på engelsk-studiet, så jeg håber jeg kan fastlægge det en smule

Så et lille tip: En virksomhed kan ankues som en organisation og en
organisation kan anskues som et system, hvilket giver mulighed for at
benytte systemanalyse og systemteorien på en virksomhed (ganske normal
anvendt indfaldsvinkel og den er begrundet i en lang række
organisationsteoretiske værker).

>Jeg synes den bedste beskrivelse af positivismen er egentlig blot at der
>tilstræbes et verifikationsideal. Sammenlignet med postpositivismen oplever
>man jo netop et falsifikationsideal.

Det må du gerne uddybe for jeg er ikke sikker på jeg forstår din
skelnen; mener du at positivismen kun ønsker at teste om noget er sandt,
mens postpositivismen siger noget er sandt hvis det ikke kan påvises at
være falsk (forudsat selvfølgelig, at det først er empirisk påvist at
være sandt)?

> [...]
>opgaven positivistisk. Jeg har dog også hørt at Mintzberg skulle være
>funktionalist men har dog ikke kunnet finde grundlag for dette endnu

Med den indfaldsvinkel er det vel egentligt metodologierne du ønsker at
efterprøve og ikke teorierne som sådan. Du kan evt. opstille
metodologierne (hård vs blød systemanalysemetodologi) over for
hinanden[1] og vælge en pragmatisk indfaldsvinkel på din
virksomhedsanalyse, hvor du blot redegør for hvilke metoder der hører
til hvor, og hvorfor du netop har valgt at benytte disse.

[1] Husk at blød systemtænkning ikke udelukker elementer fra den hårde,
mens den hårde udelukker de "nye" elementer fra den bløde, da de netop
ikke er falsificerbare.

PS. Vil du ikke godt svare neden for det du svarer på (og klippe det væk
du ikke svarer på), det gør det noget mere overskueligt, især hvis andre
også vil svare på dit indlæg.

PPS. Du skulle måske have x-postet til dk.videnskab.oekonomi da
virksomhedsanalyse vel hører under den gruppe og du ville sandsynligvis
også have fået mere respons der (selvom gruppen pt. er lidt død).
Bibliotekar D.B./Stud. Sci. Bibl.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen