If exist
Fra : Ann Myhre

Dato : 12-04-02 12:00

Jeg skulle ha sjekke om et medlemsnummer fins i en database før jeg gjør noe
med den a la

if exist ... then
send hit
else
send dit
end if

Kan noen fortelle meg hvordan if exist skal skrives for å fungere?
Takk for all hjelp

Ann

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-04-02 12:31

Ann Myhre wrote in news:3cb6be58$0$21611$4d4ebb8e@read.news.no.uu.net:

> Jeg skulle ha sjekke om et medlemsnummer fins i en database før jeg
> [...]

du er nødt til [1] af spørge din database om det findes ... og derefter
checke om det resultat du får tilbage et tomt eller ej.

Det kan gøres således:

dim oCon ' as ADODB.Connection
dim oRec ' as ADODB.Recordset
dim strSQL ' as string
set oCon = server.createobject("ADODB.Connection")
set oCon = server.createobject("ADODB.Recordset")
strSQL = "SELECT Field1 FROM Table1 WHERE Field1 = <et eller andet ID>"
oCon.Open "<navn på DSN eller conn-string>"

with oRec
   .ActiveConnection = oCon
   .CursorLocation = 2    ' adUseServer
   .CursorType = 0        ' adOpenForwardOnly
   .LockType = 1        ' adLockReadOnly
   .Source = strSQL
   .Open
End With

if oRec.BOF AND oRec.EOF then
   ' medlemsnummer findes ikke
else
   ' medlemsnummer findes
end if

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Ann Myhre

Dato : 12-04-02 13:01

Takk - nå fungerer det!

Ann

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-04-02 14:24

"Jesper Stocholm" <spam200204@stocholm.dk> wrote in message
> du er nødt til [1] af spørge din database om det findes ... og derefter
> checke om det resultat du får tilbage et tomt eller ej.

Hvor blev [1] af

><Snip kode>

Og husk lige at rydde op i Connection og Recordset objekterne, ellers hoster
din webserver nok en smule

oRec.Close
Set oReb = Nothing
oCon.Close
Set oCon = Nothing

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-04-02 15:21

Jakob Andersen wrote in news:a96n48$2v7c$1@news.cybercity.dk:

> "Jesper Stocholm" <spam200204@stocholm.dk> wrote in message
>

> Hvor blev [1] af

aah ... den blev i skyndingen glemt.

[1] Det kan gøres mere eller mindre avanceret - afhængigt af hvilken
slags database du har adgang til. Fx kan man vha fx stored procedures
returnere true/false ved afvikling af forespørgsler, men i dit tilfælde
skal du nok vælge at spørge din database vha en SELECT-forespørgsel.

> Og husk lige at rydde op i Connection og Recordset objekterne, ellers
> [...]

det er nemlig rigtigt ... jeg ved ikke lige, hvor jeg havde mit hoved -
men under armen er nok et godt bud ... :)

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-04-02 12:47

"Ann Myhre" <annmyhre@smartcall.no> skrev i en meddelelse
> Jeg skulle ha sjekke om et medlemsnummer fins i en database før jeg gjør
> [...]

Noget ala dette:

<%
Dim Medlemsnummer, Antal
Medlemsnummer = 1111
'Lav connectionobject

Set objRS = objConn.Execute( "SELECT COUNT(*) FROM [medlemstabel] WHERE
medlemsnummer = " & Medlemsnummer )
Antal = objRS(0)
Set objRS = Nothing

'Luk connectionobjektet igen