Motherboard temperatur
Fra : Klitgaard

Dato : 12-04-02 09:03

Hej.

Jeg har et problem. Temp. på mit board ligger på 68 grader hvilket er alt
for meget. Jeg kan godt arbejde i Windows men hvis jeg spiller fryser den
efter 10 minutter. Hvis jeg tager den ene side af kabinettet ryger den ned
på 60 grader - men det er da også for meget eller? Kan fint spille hvis den
ene side tages af.
Jeg har lige sat en 19db papst i nederst i kabinettet til at suge luften ud,
men det rykkede ikke temp. bare én grad ned.

Det kørte fint indtil jeg smed en Barracuda IV 80 gb i så jeg går ud fra det
er den der udvikler varmen....

Konf:
Soltek DRV2
XP 1600
Volcano 6cu @ 7 volt
Windows XP

Temp. på processor ligger på 55 grader.

--
....Klitgaard

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 12-04-02 09:10

"Klitgaard" <na@na.dk> skrev
> [...]
ned
> på 60 grader - men det er da også for meget eller? Kan fint spille hvis

Er du sikker på, at det ikke forholder sig omvendt? At Board temp er 55
grader, og CPU temp er 68 grader? Dit måleprogram har sandsynligvis
byttet om på de to målere.

Jeg har selv en Volcano 6CU, og ved 12V kan den holde min XP 1600
processor på 55 grader. Du giver kun din 7V, hvilket kunne tyde på at
dette er årsagen til den høje temperatur.

En kabinettemp. på 55 grader er godt nok også høj, men skyldes nok at CPU
blæsren ikke får flyttet nok varm luft omkring CPU'en grundet de 7 Volt.
Det er nemlig også her i nærheden at board-sensorne sidder på mange
motherboards.

mvh
Peter

Fra : Klitgaard

Dato : 12-04-02 10:31

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at det ikke forholder sig omvendt? At Board temp er 55
> grader, og CPU temp er 68 grader? Dit måleprogram har sandsynligvis
> byttet om på de to målere.

Det kan da godt være. Men både Sisoft Sandra og Mprobe siger det samme....

> Jeg har selv en Volcano 6CU, og ved 12V kan den holde min XP 1600
> processor på 55 grader. Du giver kun din 7V, hvilket kunne tyde på at
> dette er årsagen til den høje temperatur.

Ja okay - bare mærkeligt at problemet med frysninger først er opstået efter
jeg smed den nye harddisk i?

> [...]
> blæsren ikke får flyttet nok varm luft omkring CPU'en grundet de 7 Volt.
> Det er nemlig også her i nærheden at board-sensorne sidder på mange

Hmm...så må jeg jo nok investere i en Silent Viking :)

--
....Klitgaard

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-02 09:36

"Klitgaard" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige sat en 19db papst i nederst i kabinettet til at suge luften
ud,
> men det rykkede ikke temp. bare én grad ned.

Vend den om. Lad den puste (kølig) luft IND. Varme stiger opad - det er en
naturlov du rent faktisk prøver at modvirke, ved at suge luft ud, nederst.
Hjælper det ikke nok, kan du overveje at hjælpe din PSU-køler med yderligere
en "puste luft ud" blæser, monteret højt, under PSU'en.

/Chr

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 12-04-02 09:46

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev

> [...]
en
> naturlov du rent faktisk prøver at modvirke, ved at suge luft ud,

Ja, uha da! Den havde jeg overset Med mindre strømforsyningen blæser
kold luft ind, slås de to blæsere om den samme luft, hvilket får den til
at stå stille i kabinettet. Dum idé....

mvh
Peter

Fra : Michael Nielsen

Dato : 14-04-02 08:03

"Klitgaard" <na@na.dk> wrote in message
> [...]

> Det kørte fint indtil jeg smed en Barracuda IV 80 gb i så jeg går ud fra

Det kan jeg ikke tro. Jeg har selv en 80 GB Cuda, og HDD Temperature melder
konstant 30-35 grader. Det burde ikke kunne få temperaturen på MB til at
blive sø høj.

Mvh.

Michael Nielsen
michael@mnielsen.dk