Transport til arbejde.
Fra : Kim CHristensen

Dato : 12-04-02 08:38

Hvilke muligheder er der for at få hjælp til transport til arbejde hvis
man er kørestols bruger og ikke har kørekort.

Har man krav på noget hjælp overhovedet hvis man er ansat ligsom en alm.
lønarbejder?

/Kim

Fra : cybs

Dato : 15-04-02 00:03

Kim CHristensen skrev i meddelelsen
<3CB68ED9.F57C24D3@int.tele.dk>...
> [...]
arbejde hvis
>man er kørestols bruger og ikke har kørekort.
>
>Har man krav på noget hjælp overhovedet hvis man er ansat

Rigtig godt spørgsmål, Kim! Jeg har et stykke tid researched
det samme,
dog for en førtidspensionist, som ønskede skånejob, men er
ikke blevet
meget klogere - sagsbehandleren siger, der ikke er
lovhjemmel )-:

Hvis du ikke er pensionist, skulle jeg mene, at
"merudgiftsparagraffen"
måske kan benyttes - da jeg regner med, det handler om, at
din transport
bliver dyrere end andres, fordi du ikke kan benytte
offentlig transport?

MVH

cybs

Fra : TPBPER@SVENDBORG-KOM~

Dato : 15-04-02 09:04

Hej NG

Du kan ringe til den sociale anke styrelse på tlf. 33 41 12 00 ml. kl. 9
og 15, eller søge på www.dsa.dk, de vil kunne hjælpe dig.

MVH

Per

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-02 22:28

Kim CHristensen <kchr@int.tele.dk> writes:

> [...]
> man er kørestols bruger og ikke har kørekort.
>
> Har man krav på noget hjælp overhovedet hvis man er ansat ligsom en alm.

Du har mulighed for hjælp ifølge sociallovens §103:

§ 103. Kommunen kan yde tilskud til personer, som på grund af varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for befordring med
individuelle transportmidler.

Stk. 2. Kommunens afgørelser om hjælp efter denne bestemmelse kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.

Jeg håber du finder ud af det.

Selv står jeg over for at skulle opereres og være afhængig af en
kørestol i 2 måneder, men da det ikke er kronisk kan kommunen ikke
hjælpe mig. Heldigvis er jeg på revalidering og kan hjælpes der
igennem, ellers havde jeg da haft et problem.

/Trine

Fra : cybs

Dato : 16-04-02 01:15

Trine Kornum Christiansen skrev i meddelelsen ...
> [...]
af varigt
>nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for

Ja, det skulle man mene, ikke! Men har nogen fået hjælp til
transport
til arbejde efter denne paragraf? Altså anden transport end
egen bil!

cybs

Fra : Lotte M

Dato : 18-04-02 14:30

"cybs" <cybs@ofir.dk> skrev :

> Ja, det skulle man mene, ikke! Men har nogen fået hjælp til
> transport
> til arbejde efter denne paragraf? Altså anden transport end
> egen bil!

Da jeg blev færdig med mit studie i 99, var jeg hooked på et
skånejob, men min bilsag sneglede sig gennem systemet, så
jeg havde ikke en brugbar befordringsmulighed.

Jeg spurgte til transporthjælp, men fik oplyst af kommunen, at
der ikke var lovhjemmel til at bevilge transport til job. Jeg kunne
ikke finde klar lovhjemmel og ringede derfor til Det Sociale Nævn,
hvor jeg fik oplyst at kommunens fortolkning desværre var korrekt.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : cybs

Dato : 18-04-02 21:08

Lotte M skrev i meddelelsen ...
> [...]
Sociale Nævn,
>hvor jeg fik oplyst at kommunens fortolkning desværre var

ØV!

Og så har jeg lyst til at komme med en lang svada om,
hvordan dette
er i strid modsætning til alle de fine hensigter, der er
oplistet i
serviceloven. Men det vil jo være at prædike for koret.....

Så jeg vil hellere spørge, om nogen kender til forsøg på at
bringe
denne problematik op på et højere sted - fx politisk eller i
div.
ankeinstanser. For jeg kan nemlig IKKE finde noget om emnet
afgørelser fra den sociale ankestyrelse.

Eller - er hurdlen i virkeligheden formuleringen "kommunen
kan"
og den manglende ankemulighed i § 103. Så at mange kommuner
blot undlader at hjælpe, fordi de ikke SKAL?

MVH

cybs

--
New newsgroup formed for people with disabilities on
intimacy and relationships issues. Please ask your news

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 20-04-02 00:52

cybs skrev:

>Eller - er hurdlen i virkeligheden formuleringen "kommunen
>kan"

Det læses ofte som Kommunen kan lade være.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Leonard

Dato : 21-04-02 20:28

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:

>Du har mulighed for hjælp ifølge sociallovens §103:

Hvorfor ikke forsøge med en ansøgning iflg. Servicelovens § 84
Stk. 1. Kommunen yder dækning af de nødvendige merudgifter ved
forsørgelsen til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne, hvor merudgiften er en følge af den nedsatte
funktionsevne.

Find ud af hvad det koster at køre med alm. kollektiv trafik til og
fra arbejdspladsen og sammenlign det så med udgiften til taxa el.
liftbus eller hvad der nu skal til.
Søg så om merudgiften, altså forskellen mellem et månedskort til
bussen/toget og taxa/liftbus.
Når afslaget kommer så lad os se det, så kan vi vel skrive en anke på
det principielle i afslaget, så den senere kan sendes videre til den
social ankestyrelse.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-04-02 22:31

Leonard wrote:

> Hvorfor ikke forsøge med en ansøgning iflg. Servicelovens § 84

Jeg tilføjer lige stk. 2 i §84 :
Stk. 2. Personer, der modtager social pension, kan ikke samtidig få
hjælp efter denne bestemmelse, medmindre det drejer sig om personer, der
har hjælpeordning efter § 77.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Leonard

Dato : 22-04-02 07:19

"Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> skrev:

>Jeg tilføjer lige stk. 2 i §84 :

Ja, men nu står der jo øverst at det er som alm. lønslave ...
Bare lige for at drille lidt

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-04-02 07:46

Leonard wrote:

> Ja, men nu står der jo øverst at det er som alm. lønslave ...
> Bare lige for at drille lidt

Nope, der står "ansat ligesom en alm. lønarbejder", så der kan sagtens
være tale om en pensionist
^^^^^

Fra : Kim CHristensen

Dato : 23-04-02 08:33

"Søren C. Fischer" wrote:

> Nope, der står "ansat ligesom en alm. lønarbejder", så der kan sagtens
> være tale om en pensionist
> ^^^^^

Men det er det ikke

Fra : Søren C. Fischer