Nu må jeg altså have det opklaret
Fra : P.C.

Dato : 12-04-02 08:03

Hi.
Jeg har set mange spørgsmål , der vedrører Mech.desktop og arc.desktop og nu må
jeg altså have det opklaret ; --------- altså om der er tale om compilede
applikasioner der ligger "ovenpå" AutoCAD eller om der er tale om helt seperate
programmer.
Jeg kan godt se, at såfremt der er tale om store applikasioner ,med deres helt
egene layers og demons, så er det lidt utidigt at tale om at bruge "primitive"
AutoCAD funktioner, hvis applikasionen er beregnet på en egen logik, ----------
men i kan nok allerede læse hvor lidt jeg kender til Mech.desktop f.eks. Men
hvad jeg godt vil vide er, i hvor høj grad disse programmer erstatter f.eks.
standard Solids og Solids handeling, altså om der loades andre Arx's istedet for
standard rutiner og der "under" disse applikasioner, ligger en række standard
funktioner ; ---------- og især hvilke der måske ikke er tilrådighed.
Ikke fordi jeg påtænker at skifte min Acad 14 ud, men det er jo godt at følge
bare en smule med.
P.C.

Fra : CADmageren

Dato : 12-04-02 08:46

Hej P.C.

Mechanical Desktop (MDT) er en overbygning til AutoCAD.
Dvs at det er en ganske almindelig AutoCAD, hvorpå der er lagt en masse
ekstra moduler.
Solids og andre MDT-objekter kan kun redigeres hvis MDT er installeret,
men de kan som regel godt ses i en standard AutoCAD - om
"proxyobjekter".

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : Uffe Bak

Dato : 12-04-02 09:44

Hej P.C.

I forlængelse af Michaels indlæg - så vil jeg blot nævne at der er 2 sider
af denne sammenligning:

#1: Programmet og de tillægs rutiner som kører ovenpå platformen

#2: Arbejdsmetodik og process

Ad: #1 - allerede forklaret godt af Michael. Mechanical Desktop (MDT)
indholder funktioner til Solid og overflade (NURBS Surface) modellering,
opbygning af samlinger, samt generering af 2D dokumentation. Ligeledes
finder der mange hjælpe funktioner indenfor mekanisk konstruktion (f.eks.
ved brug af Pasninger (H7g6) er der direkte adgang til tabeller). Derudover
findes mange standard komponenter (skruer/bolte) og en række oversætnings
funktioner til STEP, VDAFS og IGES. Alt dette kører som en række .ARX
programmer der automatisk indlæses ovenpå en AutoCAD - og styres vha.
Profiler for opstart.

Ad: #2 - Men den største forskel er man nu bruger en metodik rettet mod en
Model baseret process istedet for en Tegnings baseret process. Dvs. Som
bruger så tænker du i en fysisk 3D verden - hvor du skaber de del elementer
som konstruktionen behøver for at fungerer. Når du er tilfreds - så skabe du
2D dokumentation, med indbyggede kommandoer til at genererer de afbildninger
som man behøver for at beskrive konstruktionen.

Man kan tale om at man bruger en objekt orienteret metode - men det begreb
er efter min mening mere rettet mod den programmerings metode man bruger for
at skabe programmet. Derfor er Model begrebet måske mere velegnet.

Alt dette betyder man i MDT ikke bruger standard AutoCAD kommandoer ret
meget udover Line, Arc, PLine etc. for at tegne den første skitse.
Funktioner man bruger derefter er alle fra de ekstra ARX moduler - og følger
arbejdsgang fra part, over samling til tegning/stykliste.

Vort søster program Architectual Desktop (ADT) følger samme retnings
linier - men da det er rette mod Byggeri og Konstruktion, så indeholder den
de fag specifikke elementer som anvendes inden for dette felt. Dvs. metodik
er anderledes - da det er rettet mod den måde om denne industri arbejder på.

Endeligt - så er det helt fint med denne slags åbne spørgsmål - det en
nyhedgruppe af denne type giver et godt diskussions forum.

Med venlig hilsen - og god weekend

Uffe Bak
Autodesk Nordic & Baltic

newswt8.15523$567.862167@news000.worldonline.dk...

Fra : P.C.

Dato : 12-04-02 11:07

Hi.

"Uffe Bak" <uffe.bak@autodesk.com> skrev i en meddelelse
> Hej P.C.
>
> I forlængelse af Michaels indlæg - så vil jeg blot nævne at der er 2 sider
> af denne sammenligning:
>
> #1: Programmet og de tillægs rutiner som kører ovenpå platformen
>
> #2: Arbejdsmetodik og process

---------- Ja, det er netop her min tvivl har været, og jeg kan forstå ,at der
ikke er megen mening i ,ikke at overholde de retningslinier der er.

> [...]
> funktioner til STEP, VDAFS og IGES. Alt dette kører som en række .ARX
> programmer der automatisk indlæses ovenpå en AutoCAD - og styres vha.

Jo ,det er jo gammelkendte metoder og tegnings rutiner, ------- altså at basere
tegningen på indsatte blocks og attributes, men det giver så AutoCAD en mere
"projekterings" baseret brugerflade ; altså skemaer der skal udfyldes, for at
ændre tegnings objekter ,istedet for standard måden man ellers kan være vandt
til, hvor man kalder funktionen svarer på hvad funktionen behøver , og så
"glemmer" objektet, indtil en anden funktion ændrer på objektet ; ------ Øh nu
vrøvler jeg nok lidt, men det jeg mener er, at ligesom man kan få lidt af et
problem, når man første gang arbejder med 3Ds fordi her kan nogle mene at der
ligesom "mangler" en kommando linie, så vil man stå på herrens mark, med MDT,
hvis man ikke har konkret brancespecifik viden om, hvordan man projekterer.

> [...]
> 2D dokumentation, med indbyggede kommandoer til at genererer de afbildninger
> som man behøver for at beskrive konstruktionen.

Det synes jeg lyder meget fornuftigt, -------- det minder meget om den måde man
håndterer en 3Ds tegning, hvor det også handler om objekternes egenskaber, og
hvor man trækker et skama frem, når man skal ændre disse. Det "objekt
orienterede" i programeringen _vil_ jo påvirke den måde brugeren får mulighed
for at håndtere objekterne, ------- men det vil jeg lige komme tilbage til.

> Man kan tale om at man bruger en objekt orienteret metode - men det begreb
> er efter min mening mere rettet mod den programmerings metode man bruger for
> at skabe programmet. Derfor er Model begrebet måske mere velegnet.

Jep.

> [...]
> Funktioner man bruger derefter er alle fra de ekstra ARX moduler - og følger
> arbejdsgang fra part, over samling til tegning/stykliste.

Sålænge der er fornuft i det, og dert kan bruges helt konkret, er det vel vejen
frem. (bortset fra min kæphest).

> [...]
> er anderledes - da det er rettet mod den måde om denne industri arbejder på.

Ja, -------- men så kommer du nemlig frem til min kæphest, og jeg håber ikke jeg
har hyppet den så ofte ,at i ikke tager den alvorligt ;
Det er nemlig efter _min_ mening ikke altid en fordel at "trække" standard mure,
frem fra standard biblioteker, blot fordi det nu er det nemmeste og
projekterings mæssigt sikrest. Det jeg mener er, at meget moderne byggeri er
utroligt firkantet og "Lego agtigt" , netop fordi mure er noget man trækker frem
og angiver bredde og højde på.
Altså man bygger på den måde ens arkitekt applikasion tillader at man bygger og
i det formsprog det så indebærer.
Og det gør man ikke kun fordi det er praktisk og overskueligt, men først og
fremmest, for at dokumentere. Det der så i den forbindelse er min "kæphest" er
altså ,at det er "filosofien" bag et regnskabsprogram, der kommer til at
bestemme de fysiske rammer for mine børnebørn, alene fordi det er praktisk at
bygge på den måde.
At man så kan se lidt kritisk på den filosofi, og spørge om man ikke lige så
godt kan formgive bygningen først, og så lade en applikasion generere bygge
elementer , bagefter --------- er så det jeg kalder min kæphest og de af jer der
følger gruppen, ved så også, at jeg lader min kæphest løbe frit omkring på sin
egen hjemmeside, hvor jeg prøver at argumentere for en lidt mere flexibel måde,
at projektere på ;

http://d1o111.dk.telia.net/~u139600113/a

Jeg vil så lige tilføje, at jeg da mener det er helt fint, at metoder og
standarder der existerede for 30 år siden og før, bliver omskrevet til et
computer program, ------- men bortset fra det rent profesionelle og brance
specifike , så syntes jeg at der ikke er særligt meget "ny teknologi" i dette,
bortset fra, at man har en praktisk computer, til at håndtere de samme
værktøjer, der blev brugt før bygnings konstruktører begyndte at bruge CAD
baserede projektering ; men det er ligesom man samtidigt fastlåser udviklingen
i en bestemt retning, og at dette er bestemt af praktiske hensyn, synes jeg er
en lidt tam undskyldning for, ikke at udforske de indlysende muligheder, der
trods alt i disse år er ved at åbne sig indenfor CNC styret produktion.
For at gøre en lang forvrøvlet mail endnu længere, vil jeg så sige, at det da er
fint at robotisere store dele af produktionen, men det jeg taler om, er altså
mere grundlæggende teoretisk og har med de muligheder at gøre, som jo desværre
kræver både prototyper og hands-on udvikling af noget, som desværre har det en
smule svært ,når der _findes_ gammelkendte metoder man hellere vil omsætte til
computer programmer , ---------- og arkitekterne hellere vil diskutere fantasi
projekter der mere minder om tegneserie historier og giver en en mistanke om, at
de ikke har fuldt med i matematik og fysik undervisningen i folkeskolen ; fordi
siden hvornår har man kunnet basere energi produktionen på "pitzo elektriske"
elementer, der danner energi ,når bygningen rokker i vinden ?
Altså skal vi bygge med Lego fordi ingen af arkitekterne har overblik over hvad
en applikasion egentligt er, og skal udviklingen fastlåses af "state of the art"
, alene fordi ingen tør være kritiske.

Jeg håber i har taget min small-talk til jer, og accepterer at det er svært at
undlade at drage et par konklusioner, når fakta er som fakta nu engang er.
P.C.

Fra : P.C.

Dato : 12-04-02 09:58

Hi.

"CADmageren" <CADmageren.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Solids og andre MDT-objekter kan kun redigeres hvis MDT er installeret,
> men de kan som regel godt ses i en standard AutoCAD - om

Tak for svaret, ------- det må så betyde, at "standard" AutoCAD har de
grundlæggende Solids defineret i en applikasion der loades ved opstart af
programmet ( ver. 14 har en "render.arx og en "Solids.arx") , og at MDT altså
ikke loader de standard Solid applikasioner men en større applikasion, som så
formodentligt tilbyder standard funktionerne _plus_ hvad MDT tilbyder af
praktiske værktøjer.
Øh, -------- det er da iøvrigt ærgeligt, hvis standard "render.arx" ikke
understøtter alle solid typer, men det har måske at gøre med, at der er brugt
splines, til at definere 3D flader.
Men tilbage til subjekt ; vil det så sige, at enhver idiot, der bare kender en
smule til standard AutoCAD solids, simpelthen kan kalde standard "box" eller
"Cylinder" fra MDT, ---------- altså, kan man "behandle" en terninal med MDT,
somom det blot er en standard AutoCAD instalasion ?
--- Øh ,jeg håber jeg har formulere mig så i forstår hvad jeg mener, det er jo
en smule kompliceret.
P.C.

Fra : Brian Lænø

Dato : 12-04-02 15:02

"P.C." skrev
> [...]

> somom det blot er en standard AutoCAD instalasion ?
> --- Øh ,jeg håber jeg har formulere mig så i forstår hvad jeg mener, det

Du kan godt bruge MDT til normale AutoCAD tegninger, men den er ikke så god
til det.
Af samme grund følger der også en normal AutoCAD med MDT.
Du kan godt kalde nogle standard solider fra MDT, men det er lige så let at
lave dem selv.
At sammenligne AutoCAD med MDT, er som at sammenligne Dos med Windows.
I AutoCad kan man lave en del af det man kan i MDT, men man laver det på en
anden måde.
Kort fortalt, når man arbejder i MDT, så starter man med at lave en solid.
Det gøres med en skecht i x-y plan, som man så sætten højde på (Z).
Efterfølgen beabejder man soliden, næsten som man vil beabejde et stykke
træ.
En anden forskel er, at i AutoCAD skal man tegne precis med det samme.
Mens man MDT tegner noget der ligner, og derefter målsætter det.
Når/hvis man efterfølgende skal rette noget, så retter man bare på målet.

--
Brian

Fra : CADmageren

Dato : 12-04-02 15:55

Hej PC

Nu kan der vel snart ikke koges mere suppe på dette emne. Men jeg vil
bare lige bemærke, at hvis man exploderer en MDT part, så ender man op
med en simpel AutoCAD solid.

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : CADmageren

Dato : 12-04-02 16:00

Og så kan jeg ikke dy mig for at komme med endnu en kommentar...

Hvis du først har prøvet at tegne i MDT eller Inventor, så kunne du ikke
drømme om at vende tilbage til AutoCAD

Michael Christoffersen

http://www.kandu.dk/

Fra : P.C.

Dato : 12-04-02 17:20

Hi.

> Og så kan jeg ikke dy mig for at komme med endnu en kommentar...
>
> Hvis du først har prøvet at tegne i MDT eller Inventor, så kunne du ikke
> drømme om at vende tilbage til AutoCAD
>
> Michael Christoffersen

Jamen det er jeg ikke i tvivl om, ------ det B. siger om en skitseagtig
fremgangsmåde kan være en nem tilgang ,til et ellers rimeligt vanskeligt område,
men det vil sige, at Inventor ,også er en ----------- ja hvad skal man kalde en
applikasion der overskygger basis programmet ?
Altså i "gamle dage" var en applikasion allerhøjest en 40K krypteret Lisp
applikasion hvor der stod "command" på hver tredie linie, og som meget sjældent
udvidede AutoCAD med helt nye funktioner, men nærmere samlede de der i forvejen
var i mere forståelige termer, -------- idag går det åbentbart den vej ,at der
udvides med helt nye entities ; det var egentligt på tide ;))
P.C.

Fra : Brian Lænø

Dato : 12-04-02 17:32

"P.C." skrev i
> [...]
,at der
> udvides med helt nye entities ; det var egentligt på tide ;))

Nej Inventor er ikke en overbygning.
Inventor blev lavet fra bunden som et selvstændig tegneprogram.
Det var fordi de ville slippe fri af det gamle Autocad.
MDT og Inventor minder meget om hinanden, på trods af der en del forskelle.

--
Brian

Fra : P.C.

Dato : 16-04-02 09:59

Hi.

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det var fordi de ville slippe fri af det gamle Autocad.
> MDT og Inventor minder meget om hinanden, på trods af der en del forskelle.

Alligevel bliver der nævnt en simpel extrude, som da ellers er standard i de
fleste Solid modeling programmer,------

Altså når jeg tegner i 3D, så handler det selvfølgeligt mere om, at få genereret
et framework, som et simpelt 3D samlesæt. Så jeg er selvfølgelig temmelig
ligeglad med om man kan modelere nemt, udentagen altså at jeg også må starte med
en Solid ,og godt nok engang imellem, mangler bedre værktøjer, til komplicerede
solids ,så handler det for mig mere om, at få automatiseret en række ens
rutiner, og det synes jeg altså kan gøres meget flexibelt og effektivt ,med Lisp
og AutoCAD
Men når jeg har en Solid, så skal jeg generere et framework der danner et
fundament, så hvad hulen har jeg brug for plantegninger til ;))
Altså forstå mig ret, ------ jeg vil helst slippe udenom de tradisionelle snit
og plantegninger som andet end dokumentasion ,idet man jo idag faktisk i mange
tilfælde ,overhovedet ikke behøver snit og plantegninger ,men kan sende
"tegningerne" direkte til CNC maskinen ,der skærer de enkelte elementer.

Nogle gange kan det svare til, at man skal hugge tingene med flint økse og at
forventningerne til ny teknologi bunder i _gårsdagens teknologi ; altså ligesom
hvis de havde sagt til opfinderen a flyvemaskinen ,at de var utilfredse med ,at
der ikke er årer og åregafler med ombord, i tilfælde af ,at man skal ro hjem.
Eller hvis de havde sagt til opinderen af bilen, at det var da godt non ; men
hvor man skulle binde halmballerne fast ,i tilfældet hesten skulle blive sulten.
P.C.

Fra : Uffe Bak

Dato : 16-04-02 14:12

Hej P.C:

Jeg tror en del af forklaringen fra Brian netop går på hvad man definerer
som slut produktet - og hvad man anser som "byggeklodserne" på vejen derhen.

Indenfor mekanisk industri så er det 2D tegningen der i 98% (cirka)
betragtes som "slutproduktet" - også selvom man sender en 3D model til CNC
bearbejdning. Dette bunder i de kvalitets or dokumentations metoder som er
udviklet over årerne for at beskrive en kontrolgrundlag for at kvalitets
kontrollerer mekaniske komponenter. Dette går på Form-og Positions
tolerancer (f.eks. at 2 hullers center akser skal vaere indenfor 0.1 grads
afvigelse) - eller de rent geometriske tolerancer. Dette er et punkt hvor
folk fra byggeri normalt klasker sig på lårerne - når de hoerer om en
tolerance på +0.018 mm / -0.0 mm - som er en H7 pasning på et M12
Frigangshul. På samme måde så er der flere hylde meter af standarder for
hvordan Svejsning, Overflade behandling etc. skal beskrives.

Dermed ikke sagt at det bliver på den måde i alt fremtid, for tiden der går
med at skabe 2D tegning (herunder specielt alle de symboler og beskrivelser
der skal laegge på), er efterhånden en stor del af hele projekttiden. Så
fremover vil vi arbejde på at indarbejde mere og mere information i 3D
modellen, og samtidigt goerer den tilgaengelig i de sammenhaenge
(vaerksted, lager etc.) hvor kun 2D tegningen har vaeret tilgaengelig
hidtil. Men - vi skal taenke på tidsperspektivet her - da mekaniske
tegninger har vaeret anvendt i omkring 200 år, vi har haft 2D CAD i 30 og
rimelig udbredt 3D i 10 år. Så selvom vi snakker om hurtige forandringer -
så vil der gå lang tid inden et skifte til en "ren" besrivelse vil vaere
generelt udbredt.

Så - som jeg skrev i min forrige indlaeg - så er det i mange tilfaelde ikke
selv metodikken for opbygning af 3D modellen, men processen hvorfra design
parametrene kommer - og hvordan man serverer resultatet.

Og dette er garanteret ikke sidste gang vi kommer omkring denne diskussion -
da der ligge mange lignende forandringer i mange arbejdsrutiner frem for os.
For som du selv påpeger - at saette stroem til "tegnebordet" er ikke
ensbetydende med at de store effektivitets forbedringer slippes loes,
hvorimod en kritisk gennemgang af procedurer og arbejdsgange normalt er
metoden til at finde de smarte loesninger.

Med venlig hilsen

Uffe Bak
Autodesk Nordic & Baltic

(PS: Undskyld manglen på danske bogstaver - men mit svenske tastatur har
pludseligt smidt dem ud!!)

Fra : P.C.

Dato : 17-04-02 11:41

Hi.
Undskyld jeg "top citerer" ,men når du så overskueligt forklarer udviklingen ,er
det jo fristende at beskrive et par af de erfaringer jeg har haft og prøve at
sætte tingene i perspektiv. ------- Jeg håber så i kan undskylde ,at det kan
være svært at argumentere, uden at jeg henviser til mine egne kæpheste.
Fordi et resultat af en gennem dokumenteret arbejdsgang er jo ikke kun
profesionalisme, men indebærer i sig selv opbygning af meget "tunge" systemer
,hvor nytænkning desværre har det meget svært ,netop fordi nytænkning sjældent
passer indenfor den arbejdsgang der helt naturligt er.
Det indebærer så desværre, at hvis man udvikler en ny byggemetode ,så er det
ikke sikkert at f.eks. en fly fabrik _omgående går igang med at bruge den
metode, fordi man kan jo allerede bygge de fly der skal til og selvom en ny
metode måske er bedre ,vil det som du siger nok være sådan, at dokumentasionen
til en Jumbo jet, vejer meget mere end selve flyet ;))
Alligevel synes jeg det er en smule ærgeligt, at selve arbejds rutinerne, skaber
så lukkede systemer at nytænkning sjældent har en chance, medmindre den er
udviklet indenfor systemet i dertil indrettede afdelinger ; der er faktisk meget
lidt mulighed for at promovere generel nytænkning, -------- men også meget
besvær med, blot at skabe debat om de muligheder vi har fået udviklet indenfor
de sidste få år.
Et så simpelt stykke produktions udstyr som NC styrede vand eller laser skærere,
kan jo faktisk blive den "joker" ,som vi mere eller mindre autodidakte kan
bruge. Men du har helt ret i, at vi ikke har en chance hvis ikke visionerne er
baseret på et ærligt stykke arbejde med de faktorer der er . Altså at man ikke
blot kan "modelere" et emne , men hele tiden skal koncentrere sig om hvad
"maskinen" kan og hvorfor man må dele tingene op og pege på muligheder for
materiale udvikling ,men ellers lade det ligge og istedet beskæftige sig med de
helt konkrete hindringer ,som antallet og typen af maskiner og virksomhedernes
ønske om "noget at lave" til disse maskiner.
Du må huske ,at de pludselige visioner om, hvordan dybt komplicerede opgaver kan
løses ,heller ikke kan dokumenteres ; men det gør jo ikke disse visioner mindre
relevante, ------ ikke hvis visionerne er baseret på relevant viden om natur
lovene ;))
Derfor kunne det måske virke irelevant, hvis jeg offentligjorde et forslag til
et hus i ren og skær desperasion over ikke at kunne offentligøre ; men hvis jeg
kan gøre huset delvist usynligt, eller bruge en ny byggemetode til at skabe er
meget elegant hus ,hvor den digitale model i sig selv er en 100 pct. garenti for
at det også "kan lade sig gøre" ,burde jeg måske stoppe med at bekæmpe de
vindmøller jeg kender ud og ind, ------------- Problemet er blot, at larm og
ballade lader til at være den eneste "vej".