MFC-hvor skal man starte??
Fra : Damir Salaka

Dato : 12-04-02 00:21

Hej NG!
Jeg overvejer at sætte mig ind i MFC, og har i den forbindelse kigget lidt
på forskellige bøger om emnet. Problemet er bare at alle bøger tager
udganspunkt i VC 6.0.
Mit spørgsmål er: ville det være dumt at begynde rode med disse, da VC .net
er kommet på banen?
Er MFC blevet forandret væsentligt siden VC 6.0, eller er det "det samme"
MFC med nogle udvidelser?
Kender I evt. en god bog i vil anbefale??

Håber der er nogen der gider at svare!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-04-02 05:56

"Damir Salaka" <salaka@esenet.dk> wrote

> Jeg overvejer at sætte mig ind i MFC, og har i den forbindelse kigget lidt
> på forskellige bøger om emnet. Problemet er bare at alle bøger tager
> udganspunkt i VC 6.0.

Hvorfor vil du gerne lære MFC ?
F.eks.:
1. Jeg skal bruge det på mit arbejde
2. Jeg vil gerne kunne lave grafiske brugergrænserflader til MS-Windows
3. Jeg syntes det ser spændende ud
4. Jeg tror det har et stor kommercielt potentiale
5. Jeg vil gerne lære C++ og MS-Windows samtidig

Hvis 1 så kan jeg godt forstå det.
Hvis 2 så kan det gøres væsentligt lettere
Hvis 3 så har du se forkert
Hvis 4 så tager du fejl
Hvis 5 så er det en rigtig dårlig måde at gøre det på

Hvad er din baggrund og hvad ønsker du at lære ?

> Mit spørgsmål er: ville det være dumt at begynde rode med disse, da VC
..net
> er kommet på banen?

Ja - det forekommer mig at være dumt, medmindre man har en god og konkret
grund.
MFC er understøttet i Visual Studio .NET, men .NET WinForm vil være den
foretrukne måde at lave GUI på.
Der er dog ikke nogen visual GUI builder til C++ i Visual Studio .NET - det
findes kun til C#, J# og VB.NET. Jeg syntes dog at kunne se tegn i sol og
måne på at der kommer en C++ GUI builder i Visual Studio .NET, men det er
ikke noget Microsoft officielt har annonceret.

> Er MFC blevet forandret væsentligt siden VC 6.0, eller er det "det samme"
> MFC med nogle udvidelser?

MFC er det samme, med nogle udvidelser.

> Kender I evt. en god bog i vil anbefale??

Programming Windows with MFC, Second Edition
Jeff Prosise
ISBN 1-57231-695-0
syntes jeg, dømt ud fra den lille smule jeg har læst i den, er en glimrende
bog. Den hjalp mig med at få løst mit problem, og Jeff Prosise anses for at
være en væsentlig kapacitet i formidlingen af MFC.

Venlig hilsen

Mogens Hansen