Magnetfelt fra polerne?
Fra : Jakob Diness

Dato : 11-04-02 23:14

Efter at have hørt om forskydningen af de magnetiske poler, kunne jeg godt
tænke mig at få en forklaring på:

Hvorfor er der mere stråling fra universet over de magnetiske poler end
andre steder?

Jeg mener, når nu magnetismen er med til at danne et "beskyttende" skjold
mod selvsamme stråling virker det da omvendt at der er mest over de punkter,
hvor der må formodes at være størst magnetisme...

MVH
Jakob Diness

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-04-02 09:48

"Jakob Diness" scribbled:

> [...]
> skjold mod selvsamme stråling virker det da omvendt at der er mest
> over de punkter, hvor der må formodes at være størst magnetisme...

Den kosmiske stråling (mest elektroner og protoner fra solvinden) bliver
afbøjet af jordens magnetfelt. Hvis partiklerne bliver opbremset nok vil
de blive fanget i spiralbaner omkring feltlinjerne. Omkring polerne
bliver feltet tættere og tættere, hvilket til sidst betyder at
partiklernes baner bliver vendt om. De er nu fanget i Van Allen
bælterne. Det magnetiske spejl omkring polerne ligger dog så lavt at
partiklerne rammer atmosfæren og skaber polarlys.

Svaret på dit spørgsmål må så være at det kun er omkring polerne at
feltlinjerne krydser jorden (en grov forenkling).
--
PeKaJe

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-04-02 12:47

Jakob Diness wrote:

> [...]
> tænke mig at få en forklaring på:
>
> Hvorfor er der mere stråling fra universet over de magnetiske poler end

Hvis man som Peter er inde på, »tegner« Jordens magnetfelt som de
sædvanlige magnetiske feltlinjer, så vil man se at der går flest
feltlinjer (pr. kvadratkilometer) ind i atmosfæren i de områder der
ligger nær de magnetiske poler. De ladede partikler der spiralerer
rundt om en feltlinje og følger denne, har derfor større tendens
til at ramme Jorden i områderne nær polerne end i andre områder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ingolf

Dato : 13-04-02 20:36

Hvis der et et magnet felt i jordkloden, kunne man så ikke producere
elektricitet ved at bygge et tårn på hver sin pol af kloden? Hvert tårn
'fanger' den kosmiske statiske elektricitet fra luften og jorden/havbunden.
Der trækkes så et isoleret kabel fra hvert tårn, som mødes ved ækvator, og
her sættes en målestation. Hvor meget strøm ville man kunne producerer, hvis
muligt ?

Det er lidt "reverse engineering" af en elektromagnet...?

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 13-04-02 21:51

Ingolf skrev :
> [...]
> her sættes en målestation. Hvor meget strøm ville man kunne producerer,

Jeg tror ikke, at det er en profitabel strømkilde - de praktiske problemer
ville overskygge udbyttet. Tårnene skulle f.eks. bygges temmelig høje, og
ion/elektron-tætheden pr. cm3 er vel ikke overvældende (jeg savner dog
præcise tal pt.).

Det minder lidt om en anden opfindelse, hvor man ville hænge store kabler op
i atmosfæren fra højtflyvende balloner. Det er velkendt at der kan være
store spændingsforskelle vertikalt i atmosfæren - så disse skulle kunne
udnyttes ved at lave et lukket kredsløb. Ohms lov (I = U/R) antyder, at der
vil kunne trækkes en pæn stor strøm i et sådant kabel. Igen husker jeg ikke,
hvorfor det ikke lige virkede ??

> Ingolf
Er du prins eller mus ? - undskyld

Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-04-02 23:28

Jakob Diness skrev:
Efter at have hørt om forskydningen af de magnetiske poler . . . . . .

Så skulle sådanne tårne også stå på skinner, så de kan følge med
polvandringen.

Ifølge denne side om Ørsted-satellitten er der gang i noget med de
magnetiske poler for tiden:
http://www.rummet.dk/3_undervisning/Orsted/or-baggrund/or-b5/body_or-b5.html
der bliver vist også en periode med aftagende magnetisme under selve
polskiftet/vendingen.
(jeg ved ikke om dette hyperlink virker med den "_" understreg)
mvh. Herluf