[MySql newbie] Hjælp til query...
Fra : Mads Pedersen

Dato : 11-04-02 20:45

Ok nu har jeg set på det her i en lille times tid uden helt at kunne få mit
hoved rundt om det.

En linksamlingsdatabase indeholder flg. tabeller:
1. LINKS, med kolonnerne ID og URL
2. LINKCATEGORY med kolonnerne CATEGORYID og CATEGORYNAME
3. LINKisCATEGORY med kolonnerne LINKID og CATEGORYID

Nu vil jeg gerne lave en forespørgsel som returnerer de fem nyeste links og
hvilken kategori de tilhører.

Har prøvet noget i stil med det her:
SELECT links.url, linkcategory.categoryname
FROM links, linkcategory, linkiscategory
WHERE links.id=linkiscategory.linkid
ORDER BY links.id DESC
LIMIT 5

.... men det virker ikke som det skal (links optræder flere gange). Er der
nogen som kan fortælle mig hvad jeg gør galt og hvordan jeg løser det.

Og til en anden gang... måske kender nogen nogle gode MySql tutorials som
jeg kan bruge til at lære det hele lidt bedre fra bunden!?

På forhånd tak!

// Mads
----------------------------------
..: http://www.madspedersen.com

Fra : Bo Overgaard

Dato : 11-04-02 21:21

"Mads Pedersen" <mads@imv.au.dk> wrote in message
> [...]
> 3. LINKisCATEGORY med kolonnerne LINKID og CATEGORYID
>
> Nu vil jeg gerne lave en forespørgsel som returnerer de fem nyeste links

Så har du jo nok brug for en oplysning om hvornår linket er tilføjet
databasen
prøv iøvrigt at se lidt på join

mvh Bo Overgaard

Fra : Bo Overgaard

Dato : 11-04-02 21:35

> [...]
>
> Og til en anden gang... måske kender nogen nogle gode MySql tutorials som
> jeg kan bruge til at lære det hele lidt bedre fra bunden!?

Hej Mads

Du kan prøve med noget i denne stil

select links.url, linkcategory.categoryname
from linkcategory left outer join linkiscategory on linkcategory.categoryid
= linkiscategory.categoryid left outer join links on linkiscategory.linkid =
links.id
order by links.id desc
limit 5

www.webcafe.dk har vist nogle meget fine små tutorials, ellers er
dokumentationen på www.mysql.com meget god efter min mening.

God fornøjelse
Bo Overgaard

Fra : Mads Pedersen

Dato : 14-04-02 11:20

> [...]
> = linkiscategory.categoryid left outer join links on linkiscategory.linkid =

Ok det hjalp ikke. Nu har jeg (indtil videre) givet op og lavet to seperate
queries

> www.webcafe.dk har vist nogle meget fine små tutorials, ellers er
> dokumentationen på www.mysql.com meget god efter min mening.

Jeg mener at ave styr på de mest grundlæggende ting, men de mere avancerede
queries giver mig noget besvær. MySQL manualen er ike særligt pædagogisk i
sin forklaring (skal den vel heller ikke være) - findes der en bog eller
nogle tutorials som giver en god forklaring på de mere avancerede aspekter
af SQL.

http://www.sqlcourse2.com giver en ok introduktion til joins, men en mere
grundig gennemgang af f.eks. avancerede joins har jeg ikke kunnet finde.
Nogle idéer.

// Mads
..: http://www.madspedersen.com
..: http://www.doubleloop.dk