Ringorm ?? Lang..
Fra : Lindes

Dato : 11-04-02 19:13

Jeg har lige nogle spørgsmål vedrørende ringorm..
Vi var på udstilling i Hedensted med vores lille perser (og det gik
rigtig godt ).. I buret ved siden af os stod en bror fra samme
kuld (kattene havde ingen kontakt). Dagen efter udstillingen fik vi
besøg af familien som har broderen, de overnattede hos os og var her
omkring 1 døgn (far, mor + 2 børn uden katte). Men så kommer
problemet; kort før de tager hjem igen fortæller datteren (8 år) mig
at deres voksne kat derhjemme er syg, jeg spørger naturligvis hvad den
fejler osv.. Den har store sår og har mistet en masse pels rundt
omkring halsen (jeg blev noget chokket), datteren river op i blusen og
viser mig sin mave, hvorpå der er tydeligt afmærkede ringe i huden..
Moderen står ved siden af og bliver lidt pinlig over situationen - jeg
spørger hende om deres kat har ringorm, hun svarer at det ved de ikke,
men den er syg og hun vil tage den til Dyrlægen efter påske, da den
har tabt pelsen for knap en måned siden og nu fået væskende sår (jeg
stivnede simpelthen af skræk) og siger at det tyder da på ringorm, når
nu datteren også har fået det. - til dette siger moderen; at hun jo
kan have fået det andre steder fra og at datteren er kommet i
behandling for ringorm (ja jeg var nærmest målløs). Dvs. at de har
været hos os i et helt døgn, gået og nusset med vores 2 katte og to
hunde - og har ikke engang gjort sig den ulejlighed at fortælle os, at
de havde et sygt dyr derhjemme eller at pigen havde ringorm !

Jeg har så senere talt med dem i telefonen, hvor de fortalte mig at de
havde været ved dyrlægen med deres katte. De valgte at få den voksne
kat aflivet, killingen var blevet "lyst" og dyrlægen havde ikke fundet
svampesporer på den..
Grunden til at de havde valgt at aflive katten, var at den havde haft
ringorm mange gange - og havde været behandlet lige så mange gange,
men lige så snart de stoppede behandlingen kom ringormene altså igen..
De har været ved dyrlægen med problemet mange gange, og sidste gang de
var afsted (ca. 1½ mdr.. før Hedensted) havde dyrlægen "lyst" katten
hvor han ikke fandt sporer, og derfor sagt at katten var rask - derfor
havde de stoppet behandlingen..

Jeg troede naturligvis også at de for længst var ovre problemerne med
ringorm, da jeg ikke har hørt om det i snart et år.. Men de har
åbenbart haft det med jævne mellemrum, og så bare valgt ikke at
fortælle det til nogen - altså det var "et lille uheld" at vi fik det
at vide

Men jeg har det jo helt vildt dårligt over denne oplevelse, og har
haft ringet til vores dyrlæge for at høre hvad pokker vi skulle gøre
osv..

Jeg fik at vide, at der er en inkubationstid på ca. 10 dage, man kan
behandle med ProgramVet. HVIS vores katte får det, at hunde sjældent
får ringorm og at vores dyr højst sandsynligt ikke er smittede. Men
også at denne "lysnings metode" ikke er en 100 % indikator ved
ringorm, da man ikke altid kan se sporerne i lyset. Men dyrlægen
mente, at jeg skulle tage det roligt !

Hvad ville i gøre i min situation ??
Ville i prøve at forebygge ved behandle jeres dyr mod ringorm, eller
afvente og se om der sker noget ??

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Birgitte

Dato : 11-04-02 21:45

Hej Charlotte
Jeg ville gå igang med at tage kattene fra en ende og vaske dem i VIRKON S
forholdet som står på posen, det tager og fjerner ringormsspore.
Vask alt af i midlet det er meget drøjt.
Jeg sprøjter ALTID mine bure i VIRKON S på en udstilling.
Du kan bruge det til rengøring af gulve, ja faktisk alt.
Mange dyrlæger sprøjter det på bordene inden et dyr kommer op.
Det er et Bredspektret desinfektionsmiddel til: alle miljøer, f.eks stalde
med eller uden dyr, dyrklinikker, kennler, hestebokse, dueslag, bure, foder
og vandskåle, instrumenter, vogne, støvler, væksthuse og meget mere.
Er effektiv mod alle kendte virusfamilier, grampositive og gramnegative
baktererier, mycoplasmer, svampe og svampesporer.
Det er virkelig effektiv, så kom du hellere igang.
Har engang læst i Kattemagasinet om en opdrætter der fik ringorm ind i sit
katteri, og det er virkelig en dyr affære at få udryddet helt, tag du
hellere en kraftig rengøring og prøv om du ikke kan komme svampen i
forkøbet, det skader jo ikke, og et brev VIRKON S koster ca. 30 kr. og kan
fåes hos alle dyrlæger og nogle apoteker.
Held og lykke.
Missehilsner fra Birgitte... der også synes at man bør blive informeret af
folk der kommer på besøg, om de evnt. skulle have en eller anden form for
smitsom sygdom derhjemme.
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 00:11

Hej Birgitte

Hvordan virker Virkon S og hvad indeholder det ???

> Jeg ville gå igang med at tage kattene fra en ende og vaske dem i
VIRKON S
> forholdet som står på posen, det tager og fjerner ringormsspore.
> Vask alt af i midlet det er meget drøjt.
Dvs. at jeg skal vaske begge mine katte og mine 2 hunde i Virkon S ??
Hvor skrapt er Virkon S, her tænker jeg på om det kan give
efterfølgende allergiske reaktioner (her tænker jeg på om hundene kan
tåle det) ?
Har jeg forstået dig rigtig bør jeg vaske gulve, vægge, loft, møbler i
Virkon S.. Det virker nærmest uoverskueligt når man tænker på ungernes
værelser med alle legesager, bogreoler osv..

> Jeg sprøjter ALTID mine bure i VIRKON S på en udstilling.
Det vil jeg også til at gøre for eftertiden.. det er vel til at have i
en lille forstøver/sprayflaske..

> ..og et brev VIRKON S koster ca. 30 kr. og kan fåes hos alle
dyrlæger
> og nogle apoteker.
Jamen jeg skal da helt sikkert af sted i morgen, og så har jeg jo
weekenden til at få gjort forårsrent ;o}

> Held og lykke.
1000 tak, det har jeg vist brug for..

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Birgitte

Dato : 13-04-02 00:54

Hej Charlotte
B:
Ihh hvor er jeg glad for, at du tager RINGORM alvorligt, for det er det.
Virkon S er et desinfektionsmiddel og middlet kan anvendes imens dyrene er
til stede.
Først vil jeg skrive hvad Virkon S indeholder:
Sulfaminsyre, maleinsyre,kaliummonopersulfat, salte, fosfater, anionisk
tensild,farevestof og parfume.
B:
Der står på posen, at opløsningen, kan irritere huden, men at det skylning
efter brug afhjælper dette.Desinfektion i forbindelse med Ringorm, 0,5%
opløsning ( opløsningsforhold står på brevet)
Opløsningen kan spryes på eller med klud og børste.
Der står ligeledes at det kan bruges til vandskåle, samt foderskåle, så det
skulle da ikke være så farligt, hvis blot man omgår det rigtig.
Ved brug til rengøring, skal der efterskylles med rent vand.
Det er nemt at bruge, du kan se på opløsningen om den stadig har sin
desinfiserende virkning, da blandingen giver en lyserød væske, og den
skifter farve til hvid når den ikke virker længere.
Der er forskellige blandingsforhold til forskellige ting, de står ligeledes
på pakken.

> Dvs. at jeg skal vaske begge mine katte og mine 2 hunde i Virkon S ??
B: Ja vask dem normalt, og efterskyl med opløsningen VIRKON S.

> Hvor skrapt er Virkon S, her tænker jeg på om det kan give
> efterfølgende allergiske reaktioner (her tænker jeg på om hundene kan
> tåle det) ?
B:Der står på posen, at det bruges til udryddelse af flere forskellige
bakterier samt ringormssporer.
Så jeg tror ikke, at dine hunde såvel katte vil tage skade af det. Jeg
kender et par opdrætter der har brugt det på deres dyr, og de har ikke taget
skade.

> Har jeg forstået dig rigtig bør jeg vaske gulve, vægge, loft, møbler i
> Virkon S.. Det virker nærmest uoverskueligt når man tænker på ungernes
> værelser med alle legesager, bogreoler osv..
B: Det virker uoverskueligt, men start med, at vaske dine dyr, og sæt dem ud
i et rum du allerede har rengjort i virkon S, vaske alt tøj, allerhelst 60
grader eller put det et par timer i fryseren.
Vask gardiner, og efterspray disse med opløsningen, vask alle gulve i Virkon
S og sprøjt alle tæpper.
Afvask møbler i virkon s, "hvis stof så spray dem istedet".

> Det vil jeg også til at gøre for eftertiden.. det er vel til at have i
> en lille forstøver/sprayflaske..
B: Jeg gør det samme, men har også altid en klud der er vædet i Virkon S og
ikke så hårdt opvredet, til at tørre bunden af i. Jeg bruger det også, når
jeg skal kæle med andre katte, og inden jeg rør ved mine egne katte igen.
Altså ligesom dommerene....mellem hver kat. På den måde undgår du, at spræde
bakterier, men også at tage bakterier med tilbage på dine katte.
Hvis nogen ønsker at kæle med dine katte, bed dem om lige at sprøjte
fingerne først, du ved aldrig hvor eller hvad de lige har haft hænderne i.
Efter års erfaringer har jeg valgt at tage disse forbehold, det er nemlig
forbandet træls at tage sygdom med hjem efter udstillinger.

> Jamen jeg skal da helt sikkert af sted i morgen, og så har jeg jo
> weekenden til at få gjort forårsrent ;o}
B: Jeg håber at du får det taget i opløbet,- så jeg ønsker dig al mulig held
og lykke.
Og ingen kan være hysteriske nok, når det gælder vores kælekatte vel?
Jeg er først hjemme i morgen aften, men hvis du trænger til flere
oplysninger, skal du være velkommen til at ringe til mig, jeg vil hulens
gerne hjælpe.
TLF: 86952322
HELD og LYKKE, du fortjener det.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

> Med venlig hilsen
> Charlotte

---
DK. True Trust

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 13-04-02 17:35

Hej Birgitte, lige en lille kommentar

> [...]
spræde
> bakterier, men også at tage bakterier med tilbage på dine katte.

Hvis der er tale om ringorm og sporer og man skal vaske gardiner og gulve og
alt efter at have haft en pige i huset med ringorm. Så kan det da slet ikke
være tilstrækkeligt at sprøjte hænderne. Så må det jo også være i tøjet, i
håret og alle mulige andre steder?
Jeg syntes ikke helt der er overensstemmelse i det du siger i de to
forskellige situationer.

Mvh
Vibeke

Fra : Birgitte

Dato : 13-04-02 19:36

Vibeke
Middlet VIRKON S bruges også som et desinfiserende.
Læs venligst et af mine tidligere indlæg eller:

> [...]
Er effektiv mod alle kendte virusfamilier, grampositive og gramnegative
baktererier, mycoplasmer, svampe og svampesporer.<
Så det er vist ikke at modsige mig selv. Jeg gider blot ikke og skal bekæmpe
bakteriere efter hver udstilling, og her tænkes der ikke kun på ringorm
Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 13-04-02 21:07

Hej Birgitte.
Det jeg mente var bare at det ikke var nok kun at sprøjte hænderne.
Mvh
Vibeke

Fra : Birgitte

Dato : 14-04-02 09:14

Men der er altså også andre sygdomme, man kan beskytte sig imod, og der er
VIRKON S et efektiv middel til bekæmpelse, og hænderne er nok at sprøjte for
dem.
Jeg sprøjter også mine bure og burgardiner, så spore ikke kan få fat i mine
katte via den vej, men der er jo altid en risiko ved udtillinger, eller blot
hvor der er mange dyr samlet.
Men det man kan beskytte sig for,- og hvis man bare selv har lidt omtanke i
hovedet, kan man faktisk undgå, mange virussygdomme, selvom de er luftbårne.
Den letteste måde at smitte på er jo stadig spyt, nysen, og afføring.

> Hej Birgitte.
> Det jeg mente var bare at det ikke var nok kun at sprøjte hænderne.
> [...]

---
DK. True Trust

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-04-02 11:20

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> writes:

en hel masse i flere omgange *gg* jeg forkorter lige "lidt"

> Men der er altså også andre sygdomme, man kan beskytte sig imod, og der er
> VIRKON S et efektiv middel til bekæmpelse, og hænderne er nok at sprøjte for
> dem.

Du skrev tidligere i tråden, at du tørte hænderne af når du havde
nulret en anden mitter, før du nulrede dine egne..

Jeg tænkte så på (kun lille overdrivelse..), når nu jeg besøger en
udstilling og gerne vil sikre mig dels mod at overføre smitte på
udstillingen og dels også vil sikre mig/Melissa mod
ubehageligheder. Vil det så være "nok" at have en klud evt et fugtigt
vaskeskind i en dertil indrettet beholder, som jeg så tørrer hænder af
i, når/hvis jeg tør komme hjem og lugte af en andre mitter ??

Det med vaskeskindet ser jeg som en mulig løsning, fordi der vist er
noget med at beholderen er forholdsvis vandtæt, selvom det nok kunne
være en ide at have en opløsning med i en lukbar flaske...

> Birgitte
> www.truetrust.dk

Naturligvis skal der heller ikke mangle et kindgnid/næsemøz fra
Melissa til Star *gg*
Rolig nu Melissa jeg har jo skrevet det...
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Birgitte

Dato : 14-04-02 13:24

Hej Henrik
B:
Det bedste vil være at have en lille spryflaske med det blandede væske af
Virkon S, du kan jo ved Matas købe en sådan lille tom flakon
"parfumeflaske", den er nem at have i lommen, og hvis du så blot har en
lille pk. lommetørklæder, er du rigtig godt rustet. Jeg vil vædde med, at
alle opdrætter på en udstilling, vil være ovenud lykkelige, for din
hensynstagen.
Jeg selv ville være ennormt glad, hvis folk var bare lidt betænksomme.
I udlandet især tyskland, er det normalt, at man sætter gennemsigtig plastik
op i buret og så selvfølgelig også burgardiner.
Plastiken gør, at ingen besøgende kan røre ved katten, og på den måde ikke
går fra bur til bur og bringer evt. smitte vidre.
Det er såmænd ikke blot at tage sin kat med på en udstilling, og så tro at
alt er fryd og gammen.
Det er desværre ikke alle der har rent mel i posen.
Jeg ville også ønske, at dyrelægekontrolen var noget strengere, altså
undersøger kattene helt igennem, i stedet for den overfladeiske undersøgelse
de iblandt udsættes for.
Få dyrelæger kigger i munden, ser på tænderne, trods der er mange
kattesygdomme i tænderne der gør at katten ikke må udstilles.
Hvis de kiggede i munden, ville der sikkert bortfalde nogle katte med Calisi
som giver små blæner på tungen.
Kattene bliver oftest kun overfladisk undersøgt for lopper, sjældent bliver
en kat/killing bortvist hvis den har løbeøjne/blanke øjne, selvom vi alle
godt ved, at det er de første tegn på alm. virus sygdomme/forkøelse.
Ganske få dyrlæger på udstillingerne tjækker de gængse steder på katten for
ringorm, øre og mellem tæerne.
Og sådan kunne jeg blive ved.
Jeg har oplevet at der også har været katte dødsfald på udstillinger.
Et sted i udlandet hvor de samme Fife regler gælder, opdagede jeg en
opdrætter, der havde en 9 DAGES gammel killing med på udstillingen. Hun
opflaskede den.
I andre lande er det ikke ualmindeligt, at der til tider ses igennem
fingerne med, at folk tager hunde med ind på en KATTE udstilling, hvordan
tror du lige kattene reagere på det.......
Så jeg ville være yderst tilfreds, hvis blot folk ville udvise en lille
forståelse, når vi spørger dem om de vil være søde at lige spraye deres
finger i mit Virkon S før de rør ved mine katte.

Jeg vil sætte stor pris og det vil Mellisa garanteret også, hvis du blandede
en lille flaske som du så blot medbragte på udstillingerne. Du skal være
velkommen til t komme og kramme mine katte.
Jeg har aldrig noget imod at hjælpe andre opdrætter med at sætte deres kat
op til show, men det bliver altid med deres egne produkter samt børster.
Så ud fra ovenstående, kan du nok læse, at der er en grund til at være lidt
betænksom.
SIBBET.... nej det mener jeg ikke, at jeg er.
Giv Melissa et KÆMPE næsemø fra Star.
Missekram fra Birgitte
www.truetrust.dk

Hej Henrik

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-04-02 15:00

> [...]

> lille pk. lommetørklæder, er du rigtig godt rustet. Jeg vil vædde med, at
> alle opdrætter på en udstilling, vil være ovenud lykkelige, for din

Oki, så må jeg jo investere når jeg skal afsted næste gang..
Så tak for svaret..

> [...]
> går fra bur til bur og bringer evt. smitte vidre.
> Det er såmænd ikke blot at tage sin kat med på en udstilling, og så tro at

Det synes jeg på en måde er fornuftigt nok, men også lidt synd.. For
det kriblede mere end en gang i mine fingre i Hedensted, men jeg
vidste godt hvad hende herhjemme ville sige..;-(

> I andre lande er det ikke ualmindeligt, at der til tider ses igennem
> fingerne med, at folk tager hunde med ind på en KATTE udstilling, hvordan
> tror du lige kattene reagere på det.......

Jeg ville F.... blive rasende gal, hvis jeg mødte en hund på en katteudstilling

> Så jeg ville være yderst tilfreds, hvis blot folk ville udvise en lille
> forståelse, når vi spørger dem om de vil være søde at lige spraye deres
> finger i mit Virkon S før de rør ved mine katte.

Kan jeg godt forstå og når du så ovenikøbet selv vil forsyne folk med
midlet, kunne man tro at folk ville acceptere det som et almindeligt hensyn..

> Jeg vil sætte stor pris og det vil Mellisa garanteret også, hvis du blandede
> en lille flaske som du så blot medbragte på udstillingerne. Du skal være
> velkommen til t komme og kramme mine katte.

Det vil jeg gøre, men jeg ville jo lige vide hvordan det kunne gøres
smartest, hvilket jeg så er klar over nu...
Jeg ville skam også gerne krammenussenulre på dine misser, meen jeg må
lige finde noget som får Melissa til at "glemme" at jeg har været
"utro" med en/flere andre misser.. Ønsker ikke en gentagelse af sidste
gang jeg kom hjem og hun gav mig en kold skulder.. bare fordi jeg
havde nusset med en anden hunkat..

> [...]
> Så ud fra ovenstående, kan du nok læse, at der er en grund til at være lidt

Det ville jeg også være...

> SIBBET.... nej det mener jeg ikke, at jeg er.

Heller ikke jeg, men forsigtig (leger jo heller ikke ude på motorvejen..)

> Giv Melissa et KÆMPE næsemø fra Star.

Gør jeg.. selvom hun nok mener at der er forskel på "fisk" *gg*

Fra : Bente Jepsen

Dato : 14-04-02 18:26

> [...]
en
> lille pk. lommetørklæder, er du rigtig godt rustet.

Hej.
Man kunne jo evt. også bruge de små flasker man kan købe med
brillerens til en 20-er, de er ikke så dyre som en parfumeflakon
og måske lidt mindre iøjnefaldende for en mand at have med.
Holde måske også lidt mere tæt.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 14-04-02 20:04

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@"antispam"mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> brillerens til en 20-er, de er ikke så dyre som en parfumeflakon
> og måske lidt mindre iøjnefaldende for en mand at have med.

Yep, det ville da være en god ide..

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 11-04-02 22:00

Hejsa
Ikke for at være strid, men det lyder lidt som om du overreagerer. Det
virker ikke som om ringorm er så "farligt" igen. Naturligvis er det aldrig
fedt at få en svampeinfektion, men det virker ikke ligefrem som om det er
noget man skal tage så tungt.
Prøv at læse denne artikel:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_ringorm.html
Desuden læste jeg i politikens store lægbog, hvor der stod at det oftes var
børn der blev smittet fra kattekillinger, og at smitten meget sjældent gik
videre fra barnet.
Jeg håber ikke I har fået smittet jeres dyr, men hvis det endelig er sket er
det højst sandsynligt ikke sket mens de har været i jeres hjem, men nok
snarere på udstillingne.
Mvh
Vibeke

Fra : jensenjs

Dato : 11-04-02 22:42

In article <a94thm$kdr$1@news.cybercity.dk>, noyb@hotmail.com says...
> Hejsa
> Ikke for at være strid, men det lyder lidt som om du overreagerer.

Der er bestemt ikke tale om en overreaktion, jeg tror ikke du har forstået
alvoren i problemet, udover at det er en dyr og tidskrævende omgang er det
til stort ubehag for katten og der er altid en risiko ved enhver sygdom
og efterfølgende behandling, selv om det kan være en lille risiko, så er det
altid godt at tage sine forholds regler.
Der udover så vil det for en ansvarlig ejer ikke være muligt at udstille
sine katte så længe der er den mindste risiko for smitte.
Jeg ville personligt blive stik tosset hvis det var mig der var udsat for
en så grov foragt over for andre.

Der er et gammelt ordsprog der siger noget med
Det er ingen skam at pådrage sig en sygdom
men det er en skam at bringe den videre

Det kan meget vel være tilfældet her, selv om jeg lige som dig heller ikke
tror at der sket noget, men derfor kan det jo være en god ide at spørge
sig for om der er nogen der kan hjælpe, og det kunne Birgitte
mvh jensenjs

Fra : Birgitte

Dato : 11-04-02 23:20

Hej Jensensj
Dejligt, at du har den rette forståelse
Hvis jeg blot kunne finde det kattemargasin hvor artiklen stod i, ville jeg
kopiere den og sætte den her i tråden.
Jeg har hørt af omtalte opdrætter, at det kostede hende MANGE MANGE penge,
og vi snakker her tusindvis af kroner at få RINGORM udryddet.
Det kostede hende ydermere tæpper, gardiner, ja faktisk alt hvad der kunne
brændes blev brændt.
Vi snakker ikke om en lille uge, månedes behandling og afvaskning, men flere
måneder, og mange mange test af kattene.
Den ringorm hun havde, havde hun uskyldigt fået med hjem fra USA på en
import killing....ÆV hvor en dyr killing.
Ringorm er enhver opdrætters fjende, det lyder ganske uskyldigt, men kan
virkelig skabe kæmpestore problemer.
Ikke nok med karantæne, men man må heller ikke avle eller sælge killinger i
den periode man har ringorm.

For mange mange år siden, da vores piger var omkring de. 6-8 år, kom de på
en bondegård, hjalp til med dyrene, og især fra kalvene fik de ringorm.
Det tog mange måneder at få bekæmpet, så jeg er virkelig glad for, at jeg på
det tidspunkt ingen kæledyr havde.
Missehilsner fra Birgitte.... Der fortsat sprøjter med Virkon S i de
udstillingsbure mine katte skal gå i, samt burgardinerne er sprøjtet
hjemmefra med samme middel.
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 12-04-02 08:13

Det er nok også generelt fordi vi har en forskellig indstilling til at have
kat. For mig er det "bare" et kæledyr, og jeg går på ingen måde op i
udstillinger eller avl. Derfor ville det ikke være til så stort et besværd
for en som mig.

Jeg har egentlig lige et spørgsmål. Hvorfor udstiller man sine katte? Er det
"bare" for at andre kan sige at det er en pæn kat af en speciel race, eller
tjener man penge på det eller??

Mht det ordsprog. Så har familien jo nok ikke ment at der var nogen risiko
for smitte, og har derfor ikke sagt noget. Men uanset hvad, så er vi nok
bare ikke enige i den sag. Jeg syntes fx at det er foragt at lade være med
at sige det.

Vibeke

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-04-02 09:38

Vibeke skrev:
Derfor ville det ikke være til så stort et besværd
for en som mig.

Hej Vibeke
Der er nogle der får ringorm, og tænker nå, hva' så,
og tager det som en ekstra "fornøjelse" jeg siger ikke
at du er en af dem. Det er faktisk meget stort besvær
at få ringorm, en "almindelig" hovedrengøring kan ikke
klare det, alt hvad der ikke kan rengøres/vaskes skal
ud, katten skal vaskes/behandles over lang tid, så det
er meget besværligt også selvom man ikke udstiller/
avler, selv en ganske almindelig kælekatteejer har
nøjagtig samme besvær, medmindre de er ligeglade med at deres kat er syg og
kan smitte dem selv og andre.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@mail.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 12-04-02 09:43

> [...]
> avler, selv en ganske almindelig kælekatteejer har
> nøjagtig samme besvær, medmindre de er ligeglade med at deres kat er syg

Det har da ikke noget at gøre med at man er ligeglad med om ens kat er syg
eller ej, eller om de kan smitte andre. Det har noget at gøre med at se det
som et større problem end det er. Og skal vi så ikke bare lade det ligge ved
det mht diskurssionen af smittefare og behandling.

Vibeke

Fra : Birgitte

Dato : 12-04-02 11:01

> [...]
> kat. For mig er det "bare" et kæledyr, og jeg går på ingen måde op i
> udstillinger eller avl. Derfor ville det ikke være til så stort et besværd

Jo jo det er nøjagtig samme besvær for dig som for mig at få udryddet
RINGORM, blot har jeg flere katte der skal behandles.

> [...]
det
> "bare" for at andre kan sige at det er en pæn kat af en speciel race,

Tjaaa penge tjener vi ikke på vores katte, men du kan samligne udstilling
med enhver anden form for hobby. Om det er biler, frimærker, kuglepenne,
hunde eller katte man har som hobby, så ligger det vel i alle at man ønsker
at vise frem, hvad man har

> [...]
> bare ikke enige i den sag. Jeg syntes fx at det er foragt at lade være med

Ikke forstå, jeg mener jo at det er forkasteligt ikke at oplyse om man har
en eller anden form for sygdom, som kan smitte.
At pådutte andre problemet uden at vide om det er for mig uansvarligt.

Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 00:48

Hej Birgitte

> [...]
man har
> en eller anden form for sygdom, som kan smitte.
> At pådutte andre problemet uden at vide om det er for mig
Det er vi helt enige i Birgitte.. jeg synes at det er både en lusket
og uansvarlig handling de har bedrevet..

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : jensenjs

Dato : 12-04-02 15:52

In article <a961gr$1p6j$1@news.cybercity.dk>, noyb@hotmail.com says...
> [...]
> kat. For mig er det "bare" et kæledyr, og jeg går på ingen måde op i
> udstillinger eller avl. Derfor ville det ikke være til så stort et besværd
Jeg udstiller heller ikke katte, jeg har ikke en racekat, hun er en charmerende
3 farvet lille sag, men selvom jeg ikke er opdrætter eller udstiller kræver det
ikke meget at sætte sig ind i hvordan ens egen opførsel påvirker andre.

> Jeg har egentlig lige et spørgsmål. Hvorfor udstiller man sine katte? Er det
> "bare" for at andre kan sige at det er en pæn kat af en speciel race, eller
> tjener man penge på det eller??
Det kan jeg desværre ikke svare på, hvis jeg udstillede Chinnie og hun endte
som sidst i feltet, ville jeg elske hende lige så højt, og hvad andre synes
om hende vil i den sammenhæng være uendelig ligegyldigt for når hun kigger
på mig og taler til mig (mest så giv mig dog en reje dit store fjols
så er jeg leveret.
Jeg har bestemt heller ikke tjent på hende, hun har kostet mig omegnen af
4000-5000 kr. I Dyrelæge check, foder og alskens isenkram, jeg overtog hende
fordi hun ellers skulle have været aflivet.
Men hver krone er givet godt ud.

> Mht det ordsprog. Så har familien jo nok ikke ment at der var nogen risiko
> for smitte, og har derfor ikke sagt noget.
Er der en sygdom som denne er der også en risiko for smitte.

> Men uanset hvad, så er vi nok
> bare ikke enige i den sag.
Åbentbart ikke men det går jo nok

> Jeg syntes fx at det er foragt at lade være med at sige det.
Der er vi dog enige.

MVH jensenjs

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 00:45

Hej Vibeke

> Mht det ordsprog. Så har familien jo nok ikke ment at der var nogen
risiko
> for smitte, og har derfor ikke sagt noget.
Jamen - de burde da for pokker ha' ladet mig vurdere, om jeg var
villig til at løbe denne risiko ! - hvilket jeg helt klart ville have
sagt Nej til !

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 13-04-02 17:43

Hej Charlotte

> Jamen - de burde da for pokker ha' ladet mig vurdere, om jeg var
> villig til at løbe denne risiko ! - hvilket jeg helt klart ville have
> sagt Nej til !

Der er jeg helt klart uening. Hvis jeg havde herpes ville jeg da heller ikke
fortælle alle jeg var sammen med at jeg havde det. Og det smitter jo bare
ved spyt. Det handler om en risikovurdering. Og i denne var der jo ingen
risiko. Men altså hvis man går så meget op i det så kan man jo ikke lukke
nogen personer ind - og da slet ikke børn. For hvor mange børn går ikke hen
og klapper en kat hvis de ser den. Og der kan man jo ikke vide om den er syg
eller ej.
Jeg syntes bare det er ubegrundet hysteri.

Mvh
Vibeke

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 00:40

Hej jensens

>..selv om det kan være en lille risiko, så er det altid godt at tage
sine forholds regler.
Jamen det er jo lige præcis det jeg ville gøre.. hellere forebygge end
helbrede.. Vores dyrlæge mener dog heller ikke der er stor risiko for
at katten er smittet..

> Jeg ville personligt blive stik tosset hvis det var mig der var
udsat for
> en så grov foragt over for andre.
Prøv lige at spørg min mand hvordan jeg reagerede...heldigt for dem,
at det var ham der talte i telefonen med dem i første omgang.. jeg var
virkelig rasende og skuffet over deres opførsel.

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Jette

Dato : 12-04-02 23:02

"Vibeke Jørgensen" <noyb@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> fedt at få en svampeinfektion, men det virker ikke ligefrem som om det er

Ja, jeg har fulgt din opfordring, og kan ikke helt forstå hvorfor du mener
at Charlotte overdriver. De skriver da at man skal være opmærksom på
sygdommen:

"Ringorm kan smitte til mennesker (zoonose), hvor sygdommen ses som et rødt,
kløende udslæt på især arme og ansigt. Svampen kan være svær at udrydde,
hvis den først har etableret sig, så derfor skal man være opmærksom på
sygdommen."

.... og dette lyder da ikke særlig rart:

"Symptomerne på ringorm er pletter med skæl og rødme på kattens ører, ansigt
og poter. I sjældne tilfælde vil kløerne også være angrebet. De kan blive
deforme og selve kloen vil løsne sig. Iblandt ses knækkede knurhår."

Faktisk synes jeg at Charlotte tager det særdeles pænt. Hvis jeg fik besøg
af nogen der ikke fortalte mig at de bar en sygdom med, som kunne smitte
mine katte, ville jeg aldrig se dem igen. Hvem har brug for den slags
"venner"?

Mvh. Jette

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 00:56

Hej Jette

> [...]
smitte
> mine katte, ville jeg aldrig se dem igen. Hvem har brug for den
Grunden til at jeg tager det "så pænt" er, at det er noget familie til
min mand og jeg derfor er nødt til at moderere mit sprog (selvom de
ikke fortjener det) !
Men jeg kan godt love dig for, at jeg ikke har lyst til at se dem
foreløbig.. Jeg har fødselsdag her i weekenden - og de er Ikke
inviteret !

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 13-04-02 17:48

> [...]
> kløende udslæt på især arme og ansigt. Svampen kan være svær at udrydde,
> hvis den først har etableret sig, så derfor skal man være opmærksom på

Jammen det er da ikke særlig meget anderledes end fx en fodsvamp. Skal alle
med fodsvamp så også melde ud at de har fodsvamp - selvom de ikke går med
bare tær?

> [...]
> og poter. I sjældne tilfælde vil kløerne også være angrebet. De kan blive
> deforme og selve kloen vil løsne sig. Iblandt ses knækkede knurhår."

Næ det er da ikke rart, men det lyder da heller ikke så slemt? Selvfølgelig
er det da ikke noget man vil opsøge, men det lyder da ikke slemt.

> [...]
> af nogen der ikke fortalte mig at de bar en sygdom med, som kunne smitte
> mine katte, ville jeg aldrig se dem igen. Hvem har brug for den slags

Nu var det jo pigen som havde det. Og der står intet i artiklen om hvordan
smittefaren er fra menneske til dyr. Da jeg læste om det i en lægebog
virkede det som om at der var nogen særlig stor eller reel smittefare.

Mvh
Vibeke

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 00:28

Hej Vibeke

> Ikke for at være strid, men det lyder lidt som om du overreagerer.
Det er jeg ikke helt enig i.. Jeg er på ingen måde interesseret i at
få det kryb inden for mine døre..

> [...]
sket er
> det højst sandsynligt ikke sket mens de har været i jeres hjem, men
Da kattene overhovedet ikke har haft kontakt med hinanden og familien
ikke rørte vores kat på udstillingen, kan jeg ikke se hvordan vi
skulle kunne have fået det på udstillingen.. så HVIS vores kat skulle
have fået ringorm, vil jeg helt klart sige at familien har medbragt
svampesporer til vores dyr/hus..

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 13-04-02 17:56

Hej Charlotte

> [...]
> skulle kunne have fået det på udstillingen.. så HVIS vores kat skulle
> have fået ringorm, vil jeg helt klart sige at familien har medbragt

Det er jo lidt gætterier man er ude i her. Men chancen for at en anden kat
på udstillingen havde ringorm er jo også til steder. Og chancen for at andre
som har klappet din kat og en anden inficeret kat er jo også til stede. Men
det er jo som sagt gætterier, som ingen af os får et svar på. Endelig kunne
besøgende på udstillingen vel både have aet jeres og deres kat?
Jeg ved godt at jeg virker som den lede bitch i denne her sag, men det er jo
ikke fordi jeg på nogen måde håber på at nogen er blevet smittet. Det er
bare fordi jeg har en lidt anden holdning til smittefare, forebyggelse og
behandling.
Uh - det er virkelig svært det her, for jeg vil altså helst ikke fremstå som
en led og uhensynsfuld satan (selvom det nok er for sent) men, ja - jeg ved
ikke hvad jeg skal sige. Jeg er bare uenig I jeres holdninger. Jeg håber
ikke jeg har fået dit pis alt for meget i kog, men.. jeg vil bare gerne sige
min mening.

Mvh
Vibeke

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 13-04-02 18:05

> [...]
> skulle kunne have fået det på udstillingen.. så HVIS vores kat skulle
> have fået ringorm, vil jeg helt klart sige at familien har medbragt

Svampesporene kan jo også være luftbårne. Så muligheden for at få det på
udstillingen er der jo. Men igen, men mindre dine dyr er svækkede, så får de
jo ikke infektionen.

Mvh
Vibeke

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-04-02 22:51

Hej Charlotte

Jeg ville gå i gang med forebyggende behandling pronto - ikke fordi ringorm
er specielt "farligt" - men det kan være en *pest* at komme af med, for
svampesporerne sætter sig i ALT!
Katte, der har været udsat for smitte med ringorm MÅ IKKE KOMME PÅ
UDSTILLING (undskyld jeg råber - men brormis skulle altså have været blevet
hjemme!!! - tænk hvis han havde haft svampesporer på sig, og bordet måske
ikke lige er blevet tørret ordentlig af, eller en steward/dommer/publikum
har det siddende i tøjet, og på den måde kunne have smittet mange katte...
*gys*).
Opdrættere, der har fået konstateret ringorm skal i karantæne indtil det er
udryddet - det virker måske drastisk, men ringorm overføres relativt let, så
der er ingen grund til at tage chancer med noget, som kan være så besværligt
at slippe af med igen.

Mvh. Camilla

Fra : SANNI TRUEDSSON

Dato : 12-04-02 12:55

Der findes noget som hedder FUNGAFLOR, som gartnerne bruger mod skimmelsvamp
i drivhusene.
Det er en slags røgbombe som antændes i huset, som så skal stå hen i ca. 4
timer uden at blive luftet ud. God udluftning efterfølgende.

Der må ikke være nogen levende mennesker, dyr ect. mens der behandles med
dette.

1 "bombe" dækker 500m2

Kan købes på Grønttorvet i Valby eller hos et firma som hedder GARTA

Sanni

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 01:17

Hej Sanni

> [...]
ca. 4
> timer uden at blive luftet ud. God udluftning efterfølgende.
Det var måske noget jeg skulle anbefale dem at bruge, da de jo højst
sandsynligt har sporer i deres hjem endnu..
Hvor længe går der så før mennesker og dyr kan være i hytten igen?
Ødelægger den ikke møbler, inventarer osv. i huset ?
Men det var måske selv at bruge det, så var man da sikker på at være
ovre problemet ??

> Kan købes på Grønttorvet i Valby eller hos et firma som hedder GARTA
Hvad koster denne bombe ??

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 12-04-02 19:57

Ok nu har jeg så lige et tillægsspørgsmål - sidder jo og tænker lidt over
det her problem med ringorm
Lad os antage (kun for at stille det lidt op) at Chillis, (Charlottes skønne
kat) er blevet smittet med ringorm af sin bror. På udstillingen i Hedensted
gramsede jeg på Chillis *S* Hvor stor er chancen så for at jeg har taget
"noget" med hjem til Neo & Dixie? Og hvor længe vil der evt. gå før end det
viser sig på dem?

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 01:23

Hej Joan

>..På udstillingen i Hedensted gramsede jeg på Chillis *S* Hvor stor
er
>chancen så for at jeg har taget "noget" med hjem til Neo & Dixie?
På udstillingen i Hedensted havde Chillis ikke været i fysisk kontakt
med hverken broderen eller ejerne.. Men hun havde selvfølgelig bur
lige ved siden af broderen..

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 13-04-02 18:02

"Joan Frederiksen" <joan.frederiksenSLETDETTE@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:a97aho$auo$1@sunsite.dk...
> [...]
> gramsede jeg på Chillis *S* Hvor stor er chancen så for at jeg har taget
> "noget" med hjem til Neo & Dixie? Og hvor længe vil der evt. gå før end

Efter hvad jeg har læst så kan symptomerne vise sig efter 4 dage til 4 uger.
Lige til generel oplysning så er det altså også kun hos katte med allerede
svækket immunsystem som får svampeinfektionen.

Mvh
Vibeke

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 01:12

Hej Camilla

> [...]
ringorm
> er specielt "farligt" - men det kan være en *pest* at komme af med,
Det vil jeg helt sikkert gøre, i morgen tidlig køber jeg Virkon S og
Program Vet. - og så er det bare at gå i gang med kattevask, rengøring
osv..

> Katte, der har været udsat for smitte med ringorm MÅ IKKE KOMME PÅ
> UDSTILLING (undskyld jeg råber - men brormis skulle altså have været
blevet
> hjemme!!!
Det er også lige præcis det jeg har sagt til dem.. Jeg har forklaret
dem, at hvis en opdrætter med f.eks. 5 katte på udstillingen, havde
bare een kat som ikke var gået igennem dyrlægekontrollen - ja så var
alle 5 katte blevet afvist fra udstillingen.. og at man derfor IKKE må
udstille katte fra hjem hvor der er syge katte.. Deres svar til mig
var; "Jameen det vidste de jo ikke, for så havde de da ikke gjort
det - og de var jo ikke ude på at være årsag til at andre fik
ringorm."
Og for at det ikke skal være løgn, så har de søreme bedt mig om ikke
at fortælle det til nogen - og i sammen åndedræt sagt, at vi er de
eneste som ved det !
Dvs. hvis jeg kontakter min opdrætter (hvad jeg har meget lyst til at
gøre), så har jeg jo også "sladret" om dem - og de vil synes, at jeg
har behandlet dem dårligt ! Men hvorfor skal jeg egentlig holde
hånden over dem ?

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-04-02 16:00

Hej

Ringorm er noget møg bl.a. fordi det også smitter til mennesker, og fordi
man skal behandle i lang tid efter symptomerne er væk. Hos
http://www.netdyredoktor.dk/ er en god artikel om ringorm.

Jeg mener det er Tom Schantz fra Skovlunde dyreklinik der er begyndt at
behandle ringorm med Program Vet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Bente Jepsen

Dato : 12-04-02 19:13

Hej Charlotte.

Jeg ville bestemt også gå igang med en forebyggende
behandling.
Vi har selv prøvet at have ringorm fra en kat vi havde fået
fra et internat. Da vi opdagede det kontaktede vi dem med
det samme og de var grædefærdige.

Vi fik vores 3 katte behandlet med tabletter og det stod på
et stykke tid, kan ikke rigtig huske mere hvor længe, men
de syntes i hvert tilfælde ikke det var spor sjovt. Samtidig
fik vi fra internatet tilsendt et brev Virkon, som vi sprøjtede
over hele huset. Kort tid efter fik vi selv, begge, ringorm og
måtte i tabletbehandling (dyrt).

Virkonsprøjtningen skete over flere gange og vi regnede da
med at vi så havde fået det udryddet, men efter mindst ½ år
havde vi besøg af nogen som efterfølgende fik ringorm, og
jeg vil da være tilbøjelig til at tro at det er fra os. Der har
siddet en lille svampespore et eller andet sted tilbage, som
har smittet, så jeg ville bestemt også forsøge at tage det
i opløbet.

Venlig hilsen
Bente Jepsen

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 01:31

Hej Bente

>..Samtidig fik vi fra internatet tilsendt et brev Virkon, som vi
>sprøjtede over hele huset.
Sprøjtede i med en forstøver ?

Med venlig hilsen
Charlotte

Fra : Bente Jepsen

Dato : 13-04-02 18:44

> Sprøjtede i med en forstøver ?

Ja, en ganske almindelig blomsterforstøver og det blev godt
fugtigt over det hele, men det er jo nok også meningen
og vi har da heller ikke haft andre end min svigerinde der
blev smittet og hun nåede heldigvis ikke at få smittet deres
katte, for så havde det da været virkelig vellykket.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Lindes

Dato : 13-04-02 01:28

Hej Nina

> Jeg mener det er Tom Schantz fra Skovlunde dyreklinik der er begyndt
at
> behandle ringorm med Program Vet.
Det vil jeg også gøre.. Jeg har fået at vide af min dyrlæge, at
behandling mod ringorm skal gøres således: behandlingsstart; dobbelt
dosis + dobbelt dosis igen efter 14 dage + alm. dosis hver måned i ½
år frem..

Med venlig hilsen
Charlotte