Sheltie...!
Fra : Trine Kjærgaard

Dato : 11-04-02 20:39

Hej...!

Jeg er den heldige ejer af en sheltie.. Vi skal hente ham d. 12 der er han
8uger..! Jeg vil primært bruge ham til familie hund, men også til udstilling
og agility.. Mine forældre har en shæfer på 7år.. Jeg er 16½år og bor hos
dem.

Er der nogle der selv har kendskab til det at være ejer af en sheltie vil
jeg gerne høre fra jer hvis i har nogle gode forslag til pasning og plejning
af sådan en fyr!

Kh. Trine.

Fra : Ann K

Dato : 12-04-02 18:26

Hej Trine.
Til lykke med din lille hvalp... dejlig race du har valgt

Du spørger om råd og erfaringer, så her kommer der en masse væltende
1. Lær ham at være sammen med børn!!! Du får nemlig en vaps, der virker
som en ren børnemagnet (lille og køn) - men som desværre ofte ikke
bryder sig om "de der skumle tingester" :( Start så tidligt som
muligt - og husk at børnene skal opføre sig som de plejer, dvs køre på
løbehjul, råbe, løbe og lege... Pas godt på at børnene ikke kommer til
at "invadere" din hvalp - lad HAM komme til dem! Og fortæl at han bedst
kan lide at blive kælet "nedefra", dvs ikke en hurtig barnehånd hen over
hans hoved (hmmm, det her gælder også for voksne ;) )
2. Drop alle tanker om skæld ud... han vil alligevel ikke fatte mange
meter - og i værste fald kan du risikere, at han ikke får tillid til
dig... ros i stedet altid, når han laver ret handling... du vil opdage
at han så sjældent gør noget forkert Men derfor er det da alligevel
temmelig smart at få lært ham, hvad Nej betyder - og det helst hurtigt
;)
Undgå at tage ham i nakken - sheltier er signalfølsomme og vil klart se
dette som et overgreb...
3. Begynd at børste ham allerede første dag hjemme - ros og masser af
guffer... der er en del pelspleje forbundet med sådan en langhåret
vaps... Og jo hurtigere han finder ud af at det er rart at blive
børstet/redt overalt, jo lettere vil det blive, når du virkelig får brug
for det (fældetid!).
4 Start så tidligt som muligt med kontaktøvelser... de vil gøre al
træning, så meget lettere, når du engang kommer dertil
5. Gå også ture med ham alene! Han skal ikke altid have støtten fra
jeres ældre hund (men ALTID fra dig!)... Han har brug for at møde så
mange forskellige slags hunde og mennesker som muligt - og lære at han
kan tackle dem på egen pote, evt med lidt støtte og opmuntring fra
dig.... Lad være med at ynke ham, hvis han virker lidt trykket af en
situation, men forsøg i stedet at aflede og/eller opmuntre ham
6. Bor I i hus, er det vigtigt at I lærer ham at naboen også har lov til
at bevæge sig rundt i sin have!!! Sheltier GØER!!!! Igen, brug afledning
(leg/guf/træning) og masser af ros, når han ignorerer naboens puslen ved
havehækken... I starten kan I måske endda alliere jer med naboen, så I
kan træne det her... Især, hvis I forklarer naboen at I kun er
interesserede i at sikre HANS ro og fred ))
7. Lær ham at være helt alene hjemme... dvs også uden jeres ældre hund!
Det kan måske synes temmelig tåbeligt at isolere hvalpen fra den ældre
hund, men for det første _kan_ der ske skader på den ene eller anden af
hundene, når de er uden opsyn og for det andet (og den her er grim!);
Jeres schæfer er 7 år gammel... den kan da sagtens leve mange år endnu
(håber det!) men I kan også risikere at der sker noget... Og så står I
med en voksen hund, som ikke kan være alene
Lån for resten Roger Abrantes hæfte om "Hunden alene hjemme" og
"Hundehvalpen"... begge er let læste og giver nogle gode tips ang
hundehvalpe og alene hjemme
8. Lær ham ikke at jage cykler/biler/joggere og alt muligt andet, som
kommer farende forbi ham... Igen, brug afledning/guf og masser af ros,
når han ignorerer disse ting... Et godt trick er at stille sig op ved
nærmeste større vej i myldretiden og så rose, lige så snart han er
rolig... fortvivl ikke, det skal nok lykkes jer - men det vil nok tage
tid Men jeg ville aldrig turde at lade en sheltie løbe løs på
gaden... heller ikke selv om den ikke jagter biler/cykler... Husk at det
er en hyrdehund og det vil være helt naturligt for ham at jage (og evt
snappe)...

9. Det her er helt overflødigt, men alligevel.... ELSK ham - for han er
jo den allerdejligste vaps, der findes .... ikke sandt? ))

Mvh Ann - andenårssheltieejer
Ps; ren nysgerrighed... Farve???? Og hvorfra?
Pps; spørg bare løs

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 12-04-02 22:19

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Trine.
> Til lykke med din lille hvalp... dejlig race du har valgt
>
> Du spørger om råd og erfaringer, så her kommer der en masse væltende

> 1. Lær ham at være sammen med børn!!!

Hej

Jeg skar efter sætning .. men havde mest lyst til at lade det hele stå
... prima indlæg .. dejligt lærerigt for nye hundeejere og for os der
har haft hund en hel menneskealder bare en fornøjelse at læse ..
smil fra Ami

Fra : Tina Christiansen

Dato : 14-04-02 19:39

Hejsa

Jeg kunne ikke være mere enig i dit indslag, jeg fik i hvert fald selv meget
ud af det, eftersom jeg er ejer af en rigtig teenager .....

Søndagshilsner fra Tina og Andy