Hvor meget bundmaling skal jeg bruge?!?
Fra : Fly

Dato : 11-04-02 19:23

Hejsa!

Jeg arbejder lidt "omvendt" af mange andre bådfolk. Min båd ligger lige nu i
vandet, og har ikke været oppe siden efteråret 2000, så det er halvandet år
i vandet "non-stop". Det at sejle en kold vinterdag med solskin - pakket
godt ind i varmt tøj og godt med kaffe er bare lige mig. Og om sommeren er
det jo endnu bedre - så hvorfor tage båden op?

Svaret må være at få båden klargjort på bunden med hensyn til bundmaling, og
give fribordet en gang knofedt med vand og sæbe og efterfølgende
voks/polering.

Jeg overtog båden i sommeren 2000, og ved ikke hvilken bundmaling der er på
båden lige nu. Bundmalingen var "fornuftig", da jeg overtog båden, men nu
ved jeg bare, at båden trænger til noget nyt, da jeg kan se en del
begroning, når jeg får én til at krænge båden.

Båden er en 18' Sailfish, der har sænkekøl. Den eksisterende køl var af
"mørnet/krakeleret" glasfiber, så derfor satte jeg dengang en ny køl på med
samme dimensioner - men lavet af rustfrit stål og samme mængde bly i bunden.

Spørgsmålet er nu:
Hvilken type bundmaling kan jeg bruge?

Den rækkeevne producenterne angiver (liter/kvadratmeter) - passer den? Hvor
mange kvadratmeter bund er der ca. på en 18' båd? Jeg har ikke selv målt
efter, men det er selvfølgelig en smal sag

Hvad gør jeg ved kølen (står stadig som råt rustfrit stål)?

Hvad gør jeg ved det gamle bundmaling, som jeg ikke ved hvilken type er? Jeg
regner med at højtryksrense båden, lade tørre godt (hvor længe???) og evt.
slibe forsigtigt, for at få en ru overflade. Er det helt forkert det med at
slibe - eller er det slet ikke nødvendigt.

Bundfarven er p.t. sort, men det er ikke vigtigt for mig, om det bliver en
anden farve. Båden bruges kun til hyggelig tursejlads i ny og næ = jeg er
ikke ude at sejle hver uge, men nogle gange om måneden. Er vejret perfekt
sejler jeg naturligvis flere dage om ugen!!

Det er også stadig min plan at have båden liggende i vandet næste vinter,
hvis det har noget at sige med jeres kommende gode råd!

--
Peter Fly
(Please move the monkey from my address)

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-04-02 15:00

"Fly" <flyMONKEY@mad.dk> skrev i en meddelelse

-SNIP
> Spørgsmålet er nu:
> Hvilken type bundmaling kan jeg bruge?
-SNIP-

Hej Peter,

Få fat i Hempels "Den lille søstærke". Den forekommer mig at være en god
hjælp. www.hempel.dk

--
mvh, Peter Ingsø Laursen
Biaca28 / Sejlklubben Sundet / Svanemøllen