scsi cdrom mount problemer
Fra : Mike Wodzinski

Dato : 11-04-02 17:03

Fra : Kent Friis

Dato : 11-04-02 17:21

Den Thu, 11 Apr 2002 18:02:43 +0200 skrev Mike Wodzinski:
>Hejsa
>
>Jeg havde et ide cdrom drev siddende før i tiden, men valgte at skifte
>dette til et scsi cdrom drev. Der opstårbare det problem at jeg ikke kan
>mounte mint scsi cdrom drev på nogen af de måder jeg har prøvet...
>
>prøvet med /dev/cdrom /dev/scd0-x /dev/sdcd1-x og flere... bare for at se
>om det tilfældigvis ikke skulle være en af dem... har sågar prøvet med
>/dev/sdd... men intet virker...
>
>nogen som ved hvordan man ændrer sin cdrom fra ide til scsi i opsætningen?

Man bruger /dev/scd0

cd /dev && ln -sf scd0 cdrom

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Mike Wodzinski

Dato : 11-04-02 18:54

Fra : Kent Friis

Dato : 11-04-02 19:08

Den Thu, 11 Apr 2002 19:53:37 +0200 skrev Mike Wodzinski:

>den siger blot at /dev/scd0 er en unknown device...
>
>:( scsi adapteren kan sagtens finde cdrom drevet...

Modprobe et-eller-andet?

Mvh
Kent

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 11-04-02 19:23

Kent Friis wrote:
> Modprobe et-eller-andet?
sr_mod?

mvh
Martin

Fra : Mike Wodzinski

Dato : 11-04-02 19:56

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-04-02 20:11

Mike Wodzinski wrote:

> jeg har ikke man pages til sr_mod
> og modprobe's man pages ser ret kryptiske ud

Der menes vist 'modprobe sr_mod'.

/Rasmus

Avoid the Gates of Hell. Use Linux.

Fra : frank damgaard

Dato : 11-04-02 19:38

Mike Wodzinski <michal@null.dk> wrote:

> Jeg havde et ide cdrom drev siddende før i tiden, men valgte at skifte
> dette til et scsi cdrom drev. Der opstårbare det problem at jeg ikke kan
> mounte mint scsi cdrom drev på nogen af de måder jeg har prøvet...

/dev/scd0 er normalt rette enhed.

> nogen som ved hvordan man ændrer sin cdrom fra ide til scsi i opsætningen?

Husk at loade driver/modul til:
1) SCSI controller
2) sr_mod
3) sg ( generic SCSI ), muligvis kun nødvendig til CD-brændere, men
jeg har den altid med.

og selvføgelig også isofs, men den har du sikkert fra SCSI.

Hvis du selv har oversat kernen så skal du huske at oversætte disse moduler
og installere dem.

Ellers er det en standard linux distributiones kerne og moduler
så bør passende opsætningsprogram kunne gøre det automatisk
i en eller anden menu.
(men så bør du nævne hvilken linux distribution)

--
no signature :)

Fra : Mike Wodzinski

Dato : 11-04-02 21:18

Fra : frank damgaard

Dato : 11-04-02 23:34

> hmm
> modprobe sr_mod?

netop.

> den giver bare en masse fejl...
> /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/scsi/sr_mod.o: unresolved symbol
> unregister_cdrom_R94f2f104
> /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/scsi/sr_mod.o: insmod
> /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/scsi/sr_mod.o failed
> /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/scsi/sr_mod.o: insmod sr_mod failed

ups. Kernen passer vist ikke helt til modulet ? ;(

> ser ud til at den kommer igennem med modprobe sg, men jeg kan stadig ikke
> mounte /dev/scd0...

sr_mod skal være der, og da den ikke lykkes har du ikke SCSI cdrom.

> skal den også loades med modprobe?

Hvis cdrom virkede med IDE, så skulle den være der automatisk.
"lsmod" vil vise hvad der er loadet.

> RH7.2...

Her må nogen svare der bedre kender RH. Jeg har ikke brugt RH siden
før vers 6.x

(jeg har anvendt SCSI CDROM med linux siden 1994, så det skal kunne virke
med SCSI CD)

--
no signature :)

Fra : Mike Wodzinski

Dato : 12-04-02 07:14

Fra : frank damgaard

Dato : 12-04-02 09:56

> Det var da lige godt pokkers... har hverken ændret modulet eller kernen :/

er der ikke noget i /lib/modules/2.4.7-10/ ?

Kernen er den du anvender, ofte placeret i /boot/

Måske der er noget i Redhat opsætningen / valg af bootkerne
der skal være anderledes.

Har du prøvet at lede lidt i linuxconf ?

--
no signature :)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-04-02 10:49

frank damgaard wrote:

> er der ikke noget i /lib/modules/2.4.7-10/ ?

Under alle omstændigheder bør du skifte til 2.4.9-31 (som vist er den nyeste
kerne fra RedHat).

'alias scsi_hostadapter advansys' i /etc/modules.conf er nok på min maskine
- resten af modulerne indlæses automatisk. advansys skal naturligvis
erstattes af modulet til din SCSI-adapter...

Rasmus

I would never kill somebody
- unless they pissed me off!
-- Eric Cartman