Beholde den valgte form
Fra : Peter

Dato : 11-04-02 12:15

Hej
Jeg er ved at lave en shopløsning hvor man skal kunne vælge
hvordan man vil have leveret/betale.

Jeg har 3 radiobuttoms

En med dankort
En med postdanmark
En med efterkrav

Den med postdanmark er sat til checked - det virker på den måde
at hvis man vælger dankort reloader den og felterne til dankort
kommer frem det virker fint.

Men da postdanmark er sat til default checked bliver den markeret
på den nye side.

Man man "låse" det man har valgt - så dankort forbliver valgt
efter den har reloadet ???

hilsen

Peter

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-04-02 12:55

"Peter" <msako@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at lave en shopløsning hvor man skal kunne vælge
> hvordan man vil have leveret/betale.
> Man man "låse" det man har valgt - så dankort forbliver valgt
> efter den har reloadet ???

Hvordan laver du denne løsning, hvis du laver den i f.eks. ASP eller PHP kan
du jo blot afhængig af brugerens valg bestemme hvilken boks skal være
tjekket.

Hvis du vil gøre det vha. ren javascript har du to muligheder:

1. At gemme den valgte betalingsmåde i en cookie og afhængig af hvad værdien
er bruge Javascript/DOM til at "selecte" din radio button:
2. Hente den valgte betalingsmåde i URLen ved at parse document.URL

--
Jakob Andersen

Fra : Peter

Dato : 11-04-02 13:00

ahhh say what ?? hahahah

Du er squ hvis lige et par niveauer over mig

Det er lavet i ASP

Det du nævner med cookie lyder for mig som det mest logiske - men er lidt i
tvivl om hvordan??

Kan du give mig et lille hint ?

Hilsen

Peter

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-04-02 13:49

On Thu, 11 Apr 2002 12:00:24 +0000 (UTC), Peter <msako@hotmail.dk>
wrote:

>Det er lavet i ASP
>
>Det du nævner med cookie lyder for mig som det mest logiske - men er lidt i
>tvivl om hvordan??

Hvis det er lavet i ASP, er der ingen grund til at bruge cookie, du
skal blot hente den valgte værdi med
Request.Form("minradioknapsnavn").

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-04-02 15:11

> Kan du give mig et lille hint ?

Når man vælger betalingsmåde submitter du vel formen?

Hvis du gør dette tjekker du blot værdien af Request( "navnpåradiobutten" )

Og alt efter værdien bestemmer du hvilken radiobutten der skal være
"selected"

--
Jakob Andersen

Fra : Peter

Dato : 11-04-02 15:47

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> Hvis du gør dette tjekker du blot værdien af Request( "navnpåradiobutten" )
>
> Og alt efter værdien bestemmer du hvilken radiobutten der skal være

Kan jeg have mere end en værdi på hver radiobuttom - da jeg skal have en pris
+ id til at definere hvilken radiobuttom der er valgt ???

Evt. hvordan

Tak for hjælpen end til videre

Hilsen

Peter

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-04-02 21:00

On Thu, 11 Apr 2002 14:46:47 +0000 (UTC), Peter <msako@hotmail.dk>
wrote:

>Kan jeg have mere end en værdi på hver radiobuttom - da jeg skal have en pris
>+ id til at definere hvilken radiobuttom der er valgt ???

Nej, hver button kan kun have én værdi - formentlig den du kalder id.

Hvad er det for en pris, du snakker om?
Hvis det er en pris, som er afhængig af den valgte button, er der jo
ingen grund til at overføre den - du tilføjer den simpelthen i ASP ud
fra det valg, som id'en oplyser om.

Hvis det er oplysninger om de valgte køb, så kan du overføre dem på
flere måder:
a) ved at lave et skjult ("hidden") form-felt
b) ved at lagre dem og derefter trække dem ud af en database
c) ved at bruge en Session-variabel
d) andre variationer

I dit tilfælde, hvor du foremntlig alligevel skal gemme informationen
i databasen, kan du lige så godt gøre det først som sidst, så slipper
du for en masse besvær.

Good luck,
Jørn

PS: Vi er ved at bevæge os lidt væk fra clientside, så prøv at sprge
videre i asp-gruppen

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-04-02 12:53

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, hver button kan kun have én værdi - formentlig den du kalder id.

Man _kan_ godt lave noget med 2 værdier ved at skrive f.eks.

value="værdi1$_$værdi2"

eller lignende og så i ASP bruge split funktionen med "$_$" som "skilletegn"

FUT: news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

--
Jakob Andersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-04-02 17:00

On Fri, 12 Apr 2002 13:53:15 +0200, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

> [...]
>
>value="værdi1$_$værdi2"
>
>eller lignende og så i ASP bruge split funktionen med "$_$" som "skilletegn"

Det er selvfølgelig rigtigt nok, men er vi så ikke også derhenne, hvor
man kan diskutere, om det egentlig er 1 eller 2 værdier, vi snakker
om?
Har du et eksempel på, hvor den slags kunne være nyttigt? - eller
endog smart :)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-04-02 17:33

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> Har du et eksempel på, hvor den slags kunne være nyttigt? - eller
> endog smart :)

Jeg har en applikation hvor firmaer er delt ind i 3 kategorier. Til disse
personer er tilknyttet nogle personer.

For at holde antallet af rækker på et minimum i persontabellerne er disse
også delt op i 3 kategorier. Dvs. når jeg skal vise en person på min
personside skal jeg have to parametre med et FirmaID og en FirmaKategori.

Disse personer har jeg i en selectbox(Blandede kategorier) som åbner
vinduer. Derfor har jeg kun en value attribut og skal have to parametre til
siden. Her gør jeg så ovennævnte( dog med et , som seperator da det er under
kontrollerede forhold og brugeren ikke selv taster disse data ind)

--
Jakob Andersen