[win32] DialogBox mangler vinduesklassen
Fra : Anders Borum

Dato : 11-04-02 11:44

Hej allesammen.

Jeg håber nogen af jer tidligere har lavet win32 gui-
programmering uden mfc, så i kan hjælpe. Mit problem
er sikkert helt banalt, men jeg kan simpelthen ikke
lure det.

Jeg har bygget en flot lille Dialog-boks i et delværktøj
i Visual C++ og gemt den som en ressource i min programfil.
Prøver jeg at vise den ved at kalde DialogBox, får jeg
fejlmeddelelsen "Vinduesklassen kan ikke findes".
Debugger jeg programmet ser jeg at min DialogProc-funktion
bliver kaldt, men at fejlen opstår første gang jeg ikke
eksplicit håndterer en af WM_ meddelelserne.

Det undrer mig meget, for jeg forestillede mig at alle
Dialog-Bokse delte samme vinduesklasse som jeg derfor
ikke skulle bekymre mig om.

Er der en som kan lede mig på rette spor?

Venlig hilsen Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-04-02 14:35

"Anders Borum" <overflade@fedt.dk> wrote

> [...]
> bliver kaldt, men at fejlen opstår første gang jeg ikke
> eksplicit håndterer en af WM_ meddelelserne.

Prøv at kigge i din resource file, om du har angivet et forkert navn på en
kontrol i dialogen.
Prøv at fjerne alle kontroller i dialogen, og tilføj dem een af gangen.

> Er der en som kan lede mig på rette spor?

Prøv at poste det mindste eksempel du kan lave, som fejler.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Borum

Dato : 11-04-02 22:50

[klip]
> Prøv at kigge i din resource file, om du har angivet et forkert
> navn på en kontrol i dialogen.
> Prøv at fjerne alle kontroller i dialogen, og tilføj dem een af gangen.

Hej Mogens.

Jeg havde ikke troet problemet kunne være i de enkelte
objekter i min dialog, men på din opfordring prøvede jeg
at bygge dialogen forfra og teste den efter hver enkel
tilføjelse.

Synderen viste sig at være en ip-adresse-kontrol, som
forstyrrer ligemeget hvordan jeg tilføjer den. Løsningen
blev at udskifte denne meget specifikke kontrol med et
mere generelt input-felt.

Mange tak for hjælpen.

Hilsen Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-04-02 05:49

> [...]

> objekter i min dialog, men på din opfordring prøvede jeg
> at bygge dialogen forfra og teste den efter hver enkel

Jo, man kan kun oprette vinduer, der er enten er indbygget i MS-Windows
eller registreret med funktionen "RegisterClass".

> Synderen viste sig at være en ip-adresse-kontrol, som
> forstyrrer ligemeget hvordan jeg tilføjer den. Løsningen
> blev at udskifte denne meget specifikke kontrol med et
> mere generelt input-felt.

En anden løsning er at registere ip-adresse-kontroller - det må stå i noget
dokumentation hvordan det gøres.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : bop

Dato : 12-04-02 16:21

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
> Jo, man kan kun oprette vinduer, der er enten er indbygget i MS-Windows
> eller registreret med funktionen "RegisterClass".

Prøv i opstarten at kalde InitCommonControlsEx med ICC_INTERNET_CLASSES i
dwICC.

--
BopBop