K7S5A opdatering + drivere
Fra : Maria

Dato : 11-04-02 10:21

Hej gruppe
Jeg er nybegynder i alt det her med bios og bundkort, så jeg vil være
taknemmelig hvis nogle derude kan svare på et par spørgsmål...

Jeg har sådan rimelig fat i, hvordan man skal gå frem ved en Bios
opgradering og har downloaded det der skal bruges, men jeg kunne godt tænke
mig at vide om det er meget risikabelt eller det ikke er så galt. Jeg har
købt nye ddr-ram i stedet for de gamle sd-ram, da jeg gerne vil have en mere
stabil computer, men skal de sættes i før eller efter bios er opgraderet?

Jeg har endvidere hentet alt hvad der er af drivere på hjemmesiden, men jeg
synes ikke rigtigt, jeg ved lige hvad det er de skal bruges til:

"SIS 7012 PCI audio driver" og "C-media 9738 audio driver."
Er det rigtigt at den første skal bruges hvis jeg har et lydkort i en pci
port og den anden er til hvis jeg har onboard lydkort?? Jeg skal i første
omgang bruge det onboard lydkort der er, så er det vel C-media 9738 jeg skal
bruge?

Application software til begge ovennævnte:
Programmer man kan bruge hvis man har lyst, ikke driver som sådan??

SIS AGP VxD Driver:
Ja, den har vel noget at gøre med grafikkort i AGP port, men hvad? Er den
nødvendig? Jeg skal installere et Matrox G 550...

Håber nogen kan hjælpe,
med venlig hilsen
Maria

Fra : Leony

Dato : 11-04-02 14:27

"Maria" <maria@elvis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tænke
> mig at vide om det er meget risikabelt eller det ikke er så galt. Jeg har

Hvis du har læst og forstået, samt har den rigtige BIOS.
Så er det vist kun et strømafbrud der kan få det til at gå i vasken.

> købt nye ddr-ram i stedet for de gamle sd-ram, da jeg gerne vil have en
mere
> stabil computer, men skal de sættes i før eller efter bios er opgraderet?

Jeg vil mene at det er ligegyldigt.
Gør det du synes der er nemmest.
Hvis du sætter dem i først så kan du jo tjekke at de virker, så kan du
højest sandsynligt udelukke det som fejlkilde, hvis computeren ikke starter
op efter opdateringen.

> "SIS 7012 PCI audio driver" og "C-media 9738 audio driver."
> Er det rigtigt at den første skal bruges hvis jeg har et lydkort i en pci

Tør jeg ikke lige sige, men det lyder meget rigtigt.

> port og den anden er til hvis jeg har onboard lydkort?? Jeg skal i første
> omgang bruge det onboard lydkort der er, så er det vel C-media 9738 jeg
skal
> bruge?

Enig.

> Application software til begge ovennævnte:
> Programmer man kan bruge hvis man har lyst, ikke driver som sådan??

Jep, det kan være en cd-afspiller eller en volumenkontrol osv.

> SIS AGP VxD Driver:
> Ja, den har vel noget at gøre med grafikkort i AGP port, men hvad? Er den
> nødvendig? Jeg skal installere et Matrox G 550...

Ifølge Soyo's hjemmeside skal den installeres hvis man vil installere et AGP
grafik kort:
http://www.soyo.com.tw/cgi-bin/prodinfo.exe?track=regular&boardk7=P4S%20DRAG
ON%20Family&driver=1

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Maria

Dato : 11-04-02 14:35

Hej

Takker, jeg blev lidt klogere, så nu er der bare tilbage at vente på at
posten kommer med mine ram+grafikkort, så jeg kan komme igang.
Hvis jeg alligevel ikke kan finde ud af det, er der vel ikke andet for end
at prøve mig frem.

MVH Maria

Leony <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6agt8.14744$567.810712@news000.worldonline.dk...

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 11-04-02 20:19

Og hvis det så sker, så omdøber du filen der skal flashes til amiboot.rom og
sætter den i a-drevet, så flasher den selv. - Det virkede for mig.

Hvor fandt du "SIS 7012 PCI audio driver"? Jeg har kigget på www.sis.com men
der har de kun sådan en samlet audiodriver pakke, og jeg skal ikke have
installeret onboard lydkortet.

Ryan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-04-02 05:15

"Ryan Kristensen" <ryan1@kristensen.mail.dk> skrev....

> Og hvis det så sker, så omdøber du filen der skal flashes til
> amiboot.rom og sætter den i a-drevet, så flasher den selv. - Det
> virkede for mig.

Det vil jeg tillade mig at tvivle på. For at kunne flashe en bios,
selvom det er nok så automagisk, så kræver det at maskinen kan boote.
Det kommer til at knibe hvis maskinen har været ude for
strømafbrydelse midt i en bios flash, for så er bundkortet dødt.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Henrik Thomsen

Dato : 12-04-02 16:16

>Det vil jeg tillade mig at tvivle på. For at kunne flashe en bios,
>selvom det er nok så automagisk, så kræver det at maskinen kan boote.

Den er god nok - det virker på nogle bundkort

http://www.badflash.com/faq.html
Q. I flashed with the wrong file. Is there any way to recover.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-04-02 16:31

Henrik Thomsen <henrikpthomsenREMOVE@hotmail.com> skrev....

> Den er god nok - det virker på nogle bundkort
> http://www.badflash.com/faq.html

Det virker altså kun hvis man har flashet en forkert bios(og der
dermed rent faktisk er en bootblock bios omend en forkert), ikke hvis
bios flash er gået galt f.eks. pga. strømafbrydelse(og der dermed
ingenting er i bios).

Så jeg tillader mig fortsat at tvivle

Fra : Maria

Dato : 13-04-02 09:44

Ryan Kristensen <ryan1@kristensen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb5e2fd$0$78781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
men
> der har de kun sådan en samlet audiodriver pakke, og jeg skal ikke have

SIS 7012 PCI audio driver fandt jeg her:
http://www.ecs.com.tw/download/driver/k7s.htm

Ved du noget om hvorfor man skal bruge denne driver, er det ikke nok med den
driver der følger med lydkortet som sættes i PCI?? Jeg gik nemlig bort fra
onboard og satte et lydkort i istedet for.
MVH Maria

Fra : Leony

Dato : 12-04-02 08:50

> Hvis jeg alligevel ikke kan finde ud af det, er der vel ikke andet for end
> at prøve mig frem.

Det er lidt dumt at prøve sig frem, når det gælder BIOS opdatering, du kan
jo i værste fald lægge dø dit splinternye bundkort.
Drivere sker der ikke noget ved at prøve sig frem med.

Fra : Maria

Dato : 13-04-02 09:41

Leony <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Zkwt8.28563$iY5.931762@news010.worldonline.dk...
> Det er lidt dumt at prøve sig frem, når det gælder BIOS opdatering, du kan
> jo i værste fald lægge dø dit splinternye bundkort.
> Drivere sker der ikke noget ved at prøve sig frem med.

Det var egentlig også det jeg mente. Jeg har nu opgraderet BIOS det kørte
som smurt. Og med mit nye grafikkort samt nye DDR-ram kører min computer
indtil nu rigtig godt, hvilket man i hvertfald ikke kan sige den gjorde før.

Så må jeg bare håbe at det varer ved.

MVH Maria