God råd ønskes...
Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 11-04-02 09:38

Så landede der en rar check fra skattefar, og det skal udnyttes til lidt
opgradering. Gider I kommentere nedenstående. Priser taget fra
http://www.edbpriser.dk

Nyindkøb:
Bundkort: Epox 8K3A,   1349 kr.
CPU: Athlon XP 1900+   1637 kr.
Grafik: TI4600 ????   ca. 4000 kr.

Genbrug:
HD: 2 x IBM 75GXP 30 GB
RAID: Abit HotRod RAID controller
RAM: 256 MB DDR PC2100 Crusial
Skærm: Sony 19"

Som I ser er jeg i tvivl om grafikkortet. Skal jeg gå efter det helt
store TI4600 eller satse lidt lavere og spare lidt penge der. Er der fx.
den store forskel på TI4400 og TI4600?

Af tunge ting skal maskinen primært trække spil.
Der køres WIN98SE - Senere måske Windows XP.

På forhånd tak
Flemming
Aalborg

Fra : Leony

Dato : 11-04-02 10:52

"Flemming Holm Jensen" <fhj@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Som I ser er jeg i tvivl om grafikkortet. Skal jeg gå efter det helt
> store TI4600 eller satse lidt lavere og spare lidt penge der. Er der fx.
> den store forskel på TI4400 og TI4600?

Hvis du har råd til det så er der vel ingen grund til at spare.
Du kunne vel også overveje et Geforce 3 med en af de dyre chips.
De er vel faldet en del i pris.
Du kan sikkert finde nogle tests og sammenligninger her:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/topic/4

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : [9220] Ulrich Sørens~

Dato : 11-04-02 11:19

> Hvis du har råd til det så er der vel ingen grund til at spare.
> Du kunne vel også overveje et Geforce 3 med en af de dyre chips.
> De er vel faldet en del i pris.

Dum idé synes jeg da G4 Ti4400 er langt bedre end en G3 ti500 og endda
billigere

Om det skal være G4 ti4600 eller G4 ti4400 er vel et spg. om man er villig
til at betale 500 til 1000 kr. for 6-8 billeder pr. sekund, se evt.
http://www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020409/index.html

Mvh. Ulrich

--
Ulrich Sørensen
Brandevej 10, 10

Mobile: +45 2126 9937
Email: ulrichs@acoustics.auc.dk
ICQ: 33830406

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 11-04-02 12:02

"[9220] Ulrich Sørensen" wrote:

> [...]
>
> Om det skal være G4 ti4600 eller G4 ti4400 er vel et spg. om man er villig
> til at betale 500 til 1000 kr. for 6-8 billeder pr. sekund, se evt.

Ja - det var også min tanke, men hvis man ser det som en slags
fremtidssikring, bør man vel gå efter toppen - eller hva'?

Flemming

Fra : Kim Thomsen

Dato : 11-04-02 12:51

> Ja - det var også min tanke, men hvis man ser det som en slags
> fremtidssikring, bør man vel gå efter toppen - eller hva'?
>
> Flemming

Det tror jeg ikke. Du giver en masse for at have det nyeste og bedste, som
du ikke kan købe andre steder. Derfor er prisen "kunstig" høj (ingen
komkurrence).

Mvh Kim Thomsen

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 11-04-02 13:07

Kim Thomsen wrote:

> [...]
>
> Det tror jeg ikke. Du giver en masse for at have det nyeste og bedste, som
> du ikke kan købe andre steder. Derfor er prisen "kunstig" høj (ingen

På den anden side....
Specielt hvad angår grafikkort, så er deres generationscyklus meget kort
(~6 mdr.), og der er vel ingen, som har lyst til at skifte 2 gange om
året. En måde at undgå dette er vel at købe den nyeste generation på et
givent tidspunkt, og så springe x antal generationer over!?

Flemming

Fra : Thomas Krath

Dato : 11-04-02 13:26

> gange om året. En måde at undgå dette er vel at købe den nyeste
> generation på et givent tidspunkt, og så springe x antal generationer
> over!?

Netop... det gør min lillebror.

Han købte et ASUS GeForce 2 GTS 32 DDR da det udkom. Den 26. marts 2002 fik
han et nyt Creative Ti4600. På den måde kan være med over en længere
periode og derved spring, i hans tilfælde, GeForce 3 serien over.

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : Kim Thomsen

Dato : 11-04-02 19:11

"Flemming Holm Jensen" <fhj@hum.auc.dk> wrote in message

> [...]
> året. En måde at undgå dette er vel at købe den nyeste generation på et
> givent tidspunkt, og så springe x antal generationer over!?

Der er vel en smagssag jvad man gør.
Du kan læse lidt om de forskellige korts performance her, og overveje om de
ekstra kroner er godt givet ud (jeg mener ikke de er):

Fra : [9220] Ulrich Sørens~

Dato : 11-04-02 13:07

Hej

Jeg er enig i at det sidste nye koster urealistisk meget i forhold til det
man får for pengene. Gå efter en G4 ti 4400 - fremtidsikring er vist ikke
noget man kan gøre inden for computerverdenen da der hele tiden kommer nyt.
Så kan du gemme de 500-1000 kr. til du engang skal opgradere og til den tid
så kan du sikkert for de penge købe ydelse som svarer til 10 gange den
ydelse du kunne få i dag.

/Ulrich

Fra : Leony

Dato : 12-04-02 08:12

> [...]

> Det tror jeg ikke. Du giver en masse for at have det nyeste og bedste, som
> du ikke kan købe andre steder. Derfor er prisen "kunstig" høj (ingen

Det holder vel ikke når GF3 koster lige så meget som GF4, eller er der noget
jeg overser.

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 11-04-02 13:47

Flemming Holm Jensen wrote:

> [...]
> den store forskel på TI4400 og TI4600?
>
> Af tunge ting skal maskinen primært trække spil.
> Der køres WIN98SE - Senere måske Windows XP.

OK.
Grafikkortet kræver en del overvejelser.
Hvad med det øvrige?
Nogle kommentarer eller forslag?

Flemming

Fra : Leony

Dato : 12-04-02 08:10

> Hvad med det øvrige?
> Nogle kommentarer eller forslag?

Epox mobo og Athlon XP skulle række til hvad man kan forlange af en computer
til hjemmebrug.
Jeg ved ikke hvordan det er at clocke det mobo, men på den anden side, hvis
du skulle clocke så havde du nok købt en P4.
Du kan læse en anmeldelse af boardet her:
http://www.tweakers.com.au/articles/motherboard/epox_8k3a/page1.asp
Dommen er "awesome board" og OK overclockningsmuligheder.