vedr. klammeriet
Fra : Arne Eckmann

Dato : 11-04-02 05:17

Jeg er overrasket over at konstatere, at
nogen har følt sig personligt ramt/såret
over min bemærkning om FTM's brugere.

Det er derfor på sin plads at trække
bemærkningen tilbage, og undskylde
overfor disse FTM brugere: Det var faktisk
ikke min hensigt at ramme eller såre jer
personligt, idet i naturligvis ingen del eller
skyld har i, det spam FTM udsender.

Det klammeri, der opstod i forbindelse med
ovennævnte overraskede mig derimod ikke.
Omvendt virker det, som om, der var flere, der
valgte klammeriet fra.

Enhver har naturligvis ret til at bruge lige præcis
det program de foretrækker. Og egentlig er jeg
hverken for eller imod nogen programmer, ligesom
jeg egentlig heller ikke har nogen generel mening
om mennesker, der er baseret på det program
de bruger.

Derimod må jeg fastholde min egentlige protest
mod FTM's spammeri. Ligesom jeg naturligvis
er fuldkommen uenig i det synspunkt, der kom til
udtryk under klammeriet: At det spam man ikke
selv bliver ramt af, er okay. Spam er ikke okay!
og ingen seriøse firmaer udsender spam!

Når Ole siger han ikke udsender spam, så tror jeg
ham gerne. FTM's spam er afsendt fra USA, og
der er spørgsmålet så, hvordan FTM i USA er
kommet i besiddelse af en e-mail adresse, som
jeg - for at undgå spam - ikke bruger offentligt.

Spørgsmålet er endvidere, hvordan FTM kan
hævde at have mig i deres kundekartotek, når
jeg dog aldrig har været i forbindelse med dette
firma.

Og uanset klammeriet, savner jeg en tilkendegivelse
fra Ole om, at han som firmaets agent her i landet
vil sørge for, at jeg bliver fjernet fra kunderegisteret,
og ikke yderligere vil få tilsendt dette spam.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 11-04-02 17:57

> [...]
> der er spørgsmålet så, hvordan FTM i USA er
> kommet i besiddelse af en e-mail adresse, som
> jeg - for at undgå spam - ikke bruger offentligt.

Kære Arne.

Jeg har i aftes haft en oplevelse omkring spam, som jeg vil give videre til
dig, og andre interesserede.

Jeg sendte meget sent, og indenfor ½ time, tre på hinanden følgende mail med
samme emne, nemlig Konfirmation.
11 min. efter jeg havde afsendt sidste mail modtog jeg spam med emnet
Confirmation #87717, afsenderen er Distributions Center.

Helt ærlig, jeg tror ikke dette er et tilfælde, men at et eller andet er sat
til at søge på emner i folks mail, hvordan det så end kan gøres.

Kunne det samme være sket hos dig?

Jeg aner det ikke, men det kunne måske være en mulighed.

Mange hilsner

Bente Jørgensen.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 12-04-02 01:42

On Thu, 11 Apr 2002 18:56:39 +0200, "Bente Jørgensen"
<Bente.Jorgensen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>11 min. efter jeg havde afsendt sidste mail modtog jeg spam med emnet
>Confirmation #87717, afsenderen er Distributions Center.

Kære Bente

Jeg tror at sammenfaldet Konfirmation / Confirmation er en
tilfældighed, samt at ordene dækker noget forskelligt i de to nævnte
tilfælde.

Der ses ofte at spammerne prøver at give det udseende af, at man selv
har bestilt spammet eller har tilmeldt sig et eller andet. Og i nogen
tilfælde virker den teknik måske også, fordi vi vel ikke alle er lige
gode til at huske, hvad vi fx. selv har bestilt, eller har været nødt
til at acceptere, for at kunne opnå denne eller hin "gratis" gode.

>Helt ærlig, jeg tror ikke dette er et tilfælde, men at et eller andet er sat
>til at søge på emner i folks mail, hvordan det så end kan gøres.

Det er nemt nok at søge i folks mail, og det er jo også hvad der sker,
når fx. ud og indgående mail scannes for virus. Der er, for såvidt,
ingen egentlig forskel på at scanne for for virus og scanne for tekst.

>Kunne det samme være sket hos dig?

Nej, FTM spammet kommer helt jævnligt og fra to forskellige kilder,
nemlig dels fra FTM selv, og dels som "særtilbud" fra Genealogy.com.
De påstår begge, jeg er kunde hos dem. Men, det er jeg ikke. Og jeg
bliver det heller aldrig!

Lige som vel de fleste andre, får jeg tilsendt store mængder spam hver
dag, som jeg aldrig læser så meget som en linie i. Jeg giver mig dog
automatisk tid til, at sende spammet videre til SpamCop, idet jeg på
den måde kan medvirke til at få lukket nogle "open-relays" rundt
omkring i verden. Og faktisk også får stoppet nogle spammere ind
imellem.

Samtidig sender jeg al spammet videre til uce@ftc.gov der jo er
oprettet af den amerikanske regering mhp. at komme til bunds i spam
problemet: Hvordan de så end vil klare den.

Det særlige ved FTM's spam er, at det sendes til en e-mail adresse,
som jeg ikke bruger offentligt. Og endelig mener jeg så også, at FTM
slet ikke burde udsende spam. Der er jo således heller ingen af de
andre genealogi-program producenter, der spammer.

med venlig hilsen
Arne