Kan linux fung. som tynd klient ?
Fra : John

Dato : 10-04-02 22:14

Hvis man har nogle gamle maskiner, hvordan kan man så lave det, så det
eneste eneste maskinerne skal er at boot op til en stor linuxserver og
derfra styre alle de services der skal bruges.

Det vil sige, at det eneste de gamle maskiner skal gøre, er at styre noget
med netkort mv, så de kan komme i kontakt med arbejdesserveren.. Noget ala
SUN/Solaris

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe eller komme med forslag.

MVH

John W

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-04-02 22:25

On Wed, 10 Apr 2002 23:14:10 +0200, postX wrote:

> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe eller komme med forslag.

Jeg har med held sat en Pentium 60 op som "x-terminal" - det eneste
den kører er en xserver, og så kører alle programmerne på en anden
maskine. Det virker fint (kræver at "terminalen" har hukommelse nok
til at afvikle en xserver, samt plads på en disk til en minimal
GNU/Linux-installation med xserveren på).

Mvh.

--
"Ett, två, tre, pang på rödbetan." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-04-02 22:32

> [...]

maskine. Det virker fint (kræver at "terminalen" har hukommelse nok
til at afvikle en xserver, samt plads på en disk til en minimal
GNU/Linux-installation med xserveren på - og at grafikkortet ikke er
for sløvt (og et netkort selvfølgelig ).

Mvh.

Fra : Claus Albøge

Dato : 10-04-02 22:41

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> writes:

> [...]
> GNU/Linux-installation med xserveren på - og at grafikkortet ikke er
> for sløvt (og et netkort selvfølgelig ).

Det kan også lade sig gøre helt uden harddisk.

http://www.braindump.dk/dk/wiki/?wikipage=RemoteBoot

/Claus A

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-04-02 22:53

On 10 Apr 2002 23:40:49 +0200, Claus Albøge wrote:

> http://www.braindump.dk/dk/wiki/?wikipage=RemoteBoot

Mmmh, hvis bruger et netkort der ka'.

Mvh.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-04-02 10:19

In article <871ydnz0dp.fsf@virgil.koldfront.dk>, Adam Sjøgren wrote:

> Mmmh, hvis bruger et netkort der ka'.

En floppy kan også gøre det.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Nu også O'Reilly bøger

Fra : Kent Friis

Dato : 11-04-02 17:14

Den Wed, 10 Apr 2002 23:31:30 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
>GNU/Linux-installation med xserveren på - og at grafikkortet ikke er
>for sløvt (og et netkort selvfølgelig ).

En floppydisk med GRUB, der henter kernen over TFTP, og NFS-root.

Jeg har selv været lidt igang med et lignende projekt, jeg har dog
ikke gidet sætte NFS op endnu.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-04-02 17:34

On Thu, 11 Apr 2002 16:13:52 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> En floppydisk med GRUB, der henter kernen over TFTP, og NFS-root.

Netkort tingen er lidt smartere; floppyer dør...

(I mit konkrete projekt larmede den P-60 der bruges alligevel så
meget, at den lige så godt kunne beholde sin harddisk og spare mig for
besværet med at finde ud af henter kerner andetsteds osv).

Mvh.

Fra : Christian Rishoej

Dato : 11-04-02 10:10

"John" <postX@klog.dk> wrote in message
> [...]
> SUN/Solaris
>
> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe eller komme med forslag.

Citrix's Metaframe (ICAClient) findes til Linux...

Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-04-02 10:15

John> Hvis man har nogle gamle maskiner, hvordan kan man så lave det,
John> så det eneste eneste maskinerne skal er at boot op til en stor
John> linuxserver og derfra styre alle de services der skal bruges.

John> Det vil sige, at det eneste de gamle maskiner skal gøre, er at
John> styre noget med netkort mv, så de kan komme i kontakt med
John> arbejdesserveren.. Noget ala SUN/Solaris

John> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe eller komme med
John> forslag.

Linux Terminal Server Project?

http://www.ltsp.org/index.php

Jeg mener at det hele er lige til at installere og sætte op. Så vidt
jeg husker så er det også muligt at boote via floppy på klienten,
efter boot af kernen henter den resten via nettet... Dette er brugbart
hvis man ikke lige har netkort med boot rom (hvilket de færreste har)

Det skulle vist heller ikke være så tungt at danse med. Overvejer selv
at bruge det derhjemme, da jeg så kan spærre min linuxbox inde, og
køre med en støjfri terminal...

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"