Primary key i MySQL-database
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 10-04-02 14:45

Hej NG!

Her følger lige et par simple (!?) spørgsmål ang. MySQL.

-Kan det blive et problem at oprette en tabel uden en "primary key"? - og i
så fald:

-Kan jeg oprette en "primary key" ud fra flere kolonner? Ex.: jeg har lavet
en fodbolddatabase til brug på en hjemmeside. Der er tabeller til (bl.a.)
'kampe' og 'spillere' og 'mål'. Spillere og kampe har hver et id-nr. der er
primary key. Tabellen 'mål' indeholder kolonnerne spiller-id, kamp-id, og
minut. Jeg vil således gerne have "den primære nøgle" i 'mål'-tabellen til
at være en kombination af kamp-id og minut (og så naturligvis håbe på, at
der ikke bliver scoret to gange inden for samme minnut

-I den danske version af phpMyAdmin: hvad indikerer parametren 'fuldtekst'?
(ren nysgerrighed)

På forhånd tak!

Kenneth

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-02 15:02

"Kenneth Brun Nielsen" <kenneth@pbk.dk> skrev:

> Her følger lige et par simple (!?) spørgsmål ang. MySQL.

Mit kendskab til MySQL er tæt på 0, men flere af dine spørgsmål har
generel karakter, så her får du mine bud.

> -Kan det blive et problem at oprette en tabel uden en "primary
> key"?

Til praktisk databasebrug har man så godt som altid brug for (gavn
af) en primærnøgle. Du kan f.eks. ikke lave relationer til en tabel
der ikke har en primærnøgle.

> -Kan jeg oprette en "primary key" ud fra flere kolonner?

Ja, det kan du godt.

> [...]
> 'mål'-tabellen til at være en kombination af kamp-id og minut
> (og så naturligvis håbe på, at der ikke bliver scoret to gange

Du kan sagtens lave en løsning som den du skitserer. Men du kan
også slippe for at spekulere på det mulige problem (2 scoringer
indenfor samme minut) ved at give måltabellen sit eget id-felt. Der
vil stadig være relationer til kamp- og spillertabellerne.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 13-04-02 23:25

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Til praktisk databasebrug har man så godt som altid brug for (gavn
> af) en primærnøgle. Du kan f.eks. ikke lave relationer til en tabel

OK. Så har jeg åbenbart ingen relationer i mine tabeller, for det virker
tilsyneladende uden...(læs: jeg tror ikke jeg har helt styr på hvad
relationer er!)

> [...]
> indenfor samme minut) ved at give måltabellen sit eget id-felt. Der
> vil stadig være relationer til kamp- og spillertabellerne.

Aha. Indtil videre har jeg dog lavet det uden mål-ID - og det virker.
Resultatet i praksis kan ses
her: http://www.pbk.dk/fodbold/players.php

Dog overvejer jeg dit forslag med mål-ID, idet jeg vil lave en side med data
om de enkelte mål (billeder af målscorer/assist osv.) - dette bliver lidt
simplere at lave med en id-kolonne!

Men tak for svaret! Er der ingen der kan svare på spørgsmålet om
"fuldtekst"? Jeg har endnu et spørgsmål, men det kræver vist en ny tråd

Kenneth