ledighedsydelse
Fra : Sara Lee Olsen

Dato : 10-04-02 13:06

Hej,

Jeg har lige et spørgsmål vedr. ledighedsydelse som jeg håber der er nogle
der kan svare på:

Min kommune overvejer at visitere mig til et fleksjob når jeg bliver færdig
med min uddannelse til aug. Det store spørgsmål er så om jeg er berettiget
til den såkaldte ledighedsydelse i den periode der går inden jeg findet et
arbejde.

Jeg har prøvet at granske denne vejledning:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C20010011460-REGL men er kun blevet
forvirret på et højere niveau . Jeg opfylder som sådan betingelserne for
at være berettiget til ledighedsydelse (visiteret til fleksjob,
revalidering), men problemet opstår når man læser under hvordan man beregner
ydelsen.

"Stk. 2. Ydelsen udgør et beløb svarende til 91 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Ydelsen kan dog højst udgøre et beløb, der
svarer til, hvad den pågældende i gennemsnit har modtaget i arbejdsindtægt
eller anden indtægt, der træder i stedet for arbejdsindtægt, i de
forudgående tre måneder. Perioder med revalidering medregnes ikke"

Man skal således have haft en erhvervsindtægt i 3 mdr. og det har jeg ikke -
kun min revalidering og den tæller åbenbart ikke med når man skal udregne
ledighedsydelse. Med andre ord; som jeg læser reglerne er jeg ikke
berettiget, men vejledningen / lovteksten virker lidt selvmodsigende, da jeg
jo opfylder de andre betingelser. Jeg håber I forstår mit spørgsmål - jeg
synes selv det er indviklet. Håber der er nogle "derude" der kan hjælpe!

Sara

Fra : Lotte M

Dato : 11-04-02 11:37

"Sara Lee Olsen" <s_lee_olsen@hotmail.com> skrev :

> [...]
> synes selv det er indviklet. Håber der er nogle "derude" der kan hjælpe!

Så vidt jeg kan vurdere er du berettiget til ledighedsydelse iht §74a pkt. 3.
Vejledninger er ikke altid formuleret præcist og er i øvrigt ikke lovhjemmel.

"§ 74 a. Personer, der er visiteret til et fleksjob efter § 71, har ret til
ledighedsydelse, mens de venter på et fleksjob. Det er en betingelse for
retten til ledighedsydelse efter visitationen, at personen på tidspunktet for
visitationen til fleksjob

1) ville være berettiget til at modtage dagpenge efter lov om dagpenge
ved sygdom eller fødsel,

2) modtager sygedagpenge eller

3) deltager i revalidering efter en erhvervsplan

[....]".

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Sara Lee Olsen

Dato : 11-04-02 12:32

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message:

> Så vidt jeg kan vurdere er du berettiget til ledighedsydelse iht §74a pkt.
3.
> Vejledninger er ikke altid formuleret præcist og er i øvrigt ikke
lovhjemmel.

Tak for svaret. Jeg håber og tror du har ret, ellers bli'r de så som så med
julegaverne i år . Efter jeg havde postet mit spørgsmål i "gruppen" tog
jeg kontakt til den Sociale Ankestyrelse. Damen jeg snakkede med mente også
jeg var berettiget til ledighedsydelse, hvis jeg blev visiteret mens jeg
stadig fik revalidering. Nu må vi bare krydse fingrer for, at min kære
sagsbehandler mener det samme.

Sara

Fra : Lotte M

Dato : 11-04-02 12:49

"Sara Lee Olsen" <s_lee_olsen@hotmail.com> skrev :

> Jeg håber og tror du har ret, ellers bli'r de så som så med
> julegaverne i år .

Hjemmelavede julegaver er ikke så ringe, men det er da rart, hvis der
er til kaffen og den lille skarpe, mens man nørkler

> hvis jeg blev visiteret mens jeg
> stadig fik revalidering. Nu må vi bare krydse fingrer for, at min kære
> sagsbehandler mener det samme.

Ja, for dælen, det er vigtigt du søger mens du stadig er revalidend.
Din kommune skal oplyse hvad sagsbehandlingstiden er på fleksjob,
hvis søger yderligere 2-4 uger før - skriftligt - så burde du være på
den sikre side.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk