Aviser i Sønderjylland ca. 1900
Fra : HC Christensen

Dato : 10-04-02 12:34

Hej.

Jeg har brug for aviser fra ca. 1900, men hvilke aviser fandtes i
Sønderjylland på dette tidspunkt ?
Findes der en oversigt eller bog om dette ?

På forhånd tak
HC Christensen.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-04-02 16:21

Nu er det jo ikke alt jeg skriver der er brugbart . . . men for år
tilbage tog min hustru og jeg til Aabenraa bibliotek for at lede efter en
slægtning der i 1942 uheldigvis havde pillet ved en mystisk trækasse der lå
på stranden.
Det skulle han ikke have gjort, for i artiklen stod at skidtet sprang i
luften hvorved han rev 4 andre med over hinsides.

Men som sagt, "Flensborg Avis" der som bekendt har levet en omtumlet
tilværelse under diverse fremmede herredømmer, ligger in natura i
bibliotekets kælder hvor der er rigeligt plads til at give sig hen.

God fornøjelse
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Thomas

Dato : 10-04-02 20:04

Flensborg avis er sikkert ikke det værste til at begynde med. Men et
overblik hvilke aviser der findes kan du finde i Søllinge & Thomsen: De
danske aviser 1634 - 1989 (3 bd.) Odense 1989-1991 og tilsvarende tyske
håndbøger ...

Thomas

"HC Christensen" <cordulla@ofir.dk> skrev i melding

Fra : K. Thidemann

Dato : 11-04-02 15:50

On 10 Apr 2002 04:34:20 -0700, cordulla@ofir.dk (HC Christensen)
wrote:

>Hej.
>

>Jeg har brug for aviser fra ca. 1900, men hvilke aviser fandtes i
>Sønderjylland på dette tidspunkt ?
>Findes der en oversigt eller bog om dette ?

Bor du i Århus kan du finde kopi af Flensborg Avis her.

http://www.sb.aau.dk/service/undermenuer/mikro/index.html

Mvh
K. Thidemann

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 11-04-02 16:02

Du kan prøve med Dannevirke eller Modersmaalet.

mvh

Mogens Jensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-04-02 22:15

> Findes der en oversigt eller bog om dette ?
Jeg kan ikke finde samlet oversigt over Sønderjyllands Aviser ca. 1900,
flere oversigter er "by for by",
Sønderborg, Aabenraa, Tønder, Haderslev m.m.
men udover de hidtil nævnte aviser må vi ikke glemme Sønderborgs "Dybbøl
Posten" og "Sonderburger Zeitung", som begge udkom omkring 1900.
(Dybbøl Posten fik senere den navnkundige pressemand og organisator Andreas
Grau som redaktør).
Sønderborg Bibliotek har disse aviser.
Hjemmeside:
www.biblioteket.sonderborg.dk/faktaombiblioteket/aviser.htm
En anden mulig kontakt er:
Landsarkivet for Sønderjylland:
http://www.sa.dk/laa/default.htm
Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140 (født sønderjyde)

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-04-02 23:29

Thu, 11 Apr 2002 23:15:15 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herluf@worldonline.dk> wrote:

>Jeg kan ikke finde samlet oversigt over Sønderjyllands Aviser ca. 1900,

Niels Thomsen: Dagbladskonkurrencen 1870-1970, bd. 2, Kbh. 1972, s.
869-976.

>flere oversigter er "by for by",
>Sønderborg, Aabenraa, Tønder, Haderslev m.m.

Det er denne her godnok også. Er den så ikke "samlet"?

hilsen pl

Fra : Kai Eskildsen Møller

Dato : 12-04-02 16:52

Kontakt landsbiblioteket i Aabenraa. De har en stor samling af sønderjyske
aviser tilbage til midten og slutningen af 1800-tallet

mvh
Kai Eskildsen Møller
kem@tdcspace.dk

HC Christensen <cordulla@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1f3d609f.0204100334.37a879b9@posting.google.com...

Fra : HC Christensen

Dato : 28-04-02 21:13

Hej.

Tak for de gode tips.

Jeg har nu bestilt bøgerne og planlagt en tur til Aabenraa. Så kan jeg
komme videre derfra.

mvh.
HC Christensen