Nedsat opstartshastighed p.gr. af netværk?
Fra : P.Sørensen

Dato : 10-04-02 12:13

Opstart af PC
For mit vedkommende starter alt op normalt
et "stykke tid", men så går det ligesom i stå. I ca. 1 min. sker der
ingenting, bortset fra at skærmen nærmest blinker et par gange. I den
periode er nogle af ikonerne på proceslinien kommet - bl.a. Norton
antivirus, men med et rødt kryds over - og ligeledes kan jeg høre, at
A-drevet kører lidt (og lyser), men først efter et stykke tid kommer resten
af ikonerne frem, og alt er klar til start.
Er det virkelig som det skal være (totel opstart tid 3 min 20 sec) - eller
er der et eller andet hard- eller
software, som laver kludder i opstartsprocessen? Oftest nævnes jo LAN som
synderen i disse problemer.
Mine 2 pcère er forbundet med hver et 10/100 netkort mellem disse, samt
yderligere et 10/100 kort i hver som går til adsl modemet. Ville hastigheden
blive forbedret hvis jeg i stedet for disse kort installerede en router?

Jeg vil lige tilføje, at under netværksforbindelser ses 3 ikoner: En for
LAN forbindelsen, en for adsl forbindelsen, en for en "1394 "forbindelse
fra mit Creative audigy lydkort ..?
(WIndows XP home, 1400 mhz amd proc., 512 mb. ram, 30 gb harddisk)
P.Sørensen

--
ps@vestnet.dk

Windows XP home DA, 1400 mhz AMD, 512 mb ram, 30 GB HD.

Fra : Martin S.

Dato : 10-04-02 12:29

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> periode er nogle af ikonerne på proceslinien kommet - bl.a. Norton
> antivirus, men med et rødt kryds over - og ligeledes kan jeg høre, at
KLIP

Prøv lige at afinstallere Antivirusprogrammet, og se om det ikke hjælper.
Det virker som om programmet lige laver en scan e.lign.

> Jeg vil lige tilføje, at under netværksforbindelser ses 3 ikoner: En for
> LAN forbindelsen, en for adsl forbindelsen, en for en "1394 "forbindelse
> fra mit Creative audigy lydkort ..?

Det er Firewireport = IEEE 1394 port... F.eks. fra en ekstern harddisk,
digicam, pc eller lign. som understøtter firewire. Understøtter op til
400Mbit

mvh. Martin S.

Fra : P.Sørensen

Dato : 10-04-02 13:06

Aha, bør jeg delete den der firewireport? Jeg har alligevel ikke noget at
bruge den til..
Eller kan jeg måske med fordel bruge den i stedet for det almindelige
netkort til den anden pc??
Preben

Fra : Martin S.

Dato : 10-04-02 13:15

> Aha, bør jeg delete den der firewireport? Jeg har alligevel ikke noget at
> bruge den til..
lad bare den være. Den skal sådan set være installeret, til en anden god
gang.
> Eller kan jeg måske med fordel bruge den i stedet for det almindelige
> netkort til den anden pc??

hvis du har firewire i den anden pc..ja så kan du måske godt udnytte højere
overførselshastighed med en firewireforbindelse. Men det kræver at dine
harddiske (i begge pc-er) kan overføre meget mere end 10-12 MB/s.... svt til
100Mbit som dit netværk i forvejen kører med. Og det er jo nok tvivlsomt med
mindre du kører scsi med et par MEGET dyre harddiske eller RAID på begge
maskiner...
Men der er ikke meget at vinde ved at overgå til firewire hvis du har 2
standard pc-er, og slet ikke hvis det kun gælder din internetforbindelse.
Det er altså bare min mening.
mvh. Martin S.

Fra : P.Sørensen

Dato : 10-04-02 14:02

Okay, så lader jeg det være.
Men måske var det smartere (=hurtigere) at have en router, istedet for 2
netkort i hver? Omend lidt dyrere...Men hvis det nu er dem , der er
"knudepunktet..."?
Preben

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-04-02 14:57

"P.Sørensen" <psi@vestnet.dk> skrev:
> Men måske var det smartere (=hurtigere) at have en
> router, istedet for 2 netkort i hver?
> Omend lidt dyrere...Men hvis det nu er dem , der er
> "knudepunktet..."?

Du kan jo prøve at pille det ene netkort ud af en af
maskinerne og se ad.

/Mikael