upload af billeder + gen. af thumbnail
Fra : Michael Kjeldsen

Dato : 10-04-02 08:12

Tre spørgsmål:

1. Sidder og bakser med en database (.mdb), hvor jeg vil kunne uploade et
billede. Hvad er bedst? At gemme billedet i databasen, eller at gemme det i
et dir, og så linke fra db?

2. Derudover vil jeg gerne have, at der ved upload genereres et thumbnail af
billedet (width="125px"), der ligeledes på den ene eller anden måde gemmes i
db.

3. Nogen der har nogle tips og/eller links til noget tilsvarende?

P.S. Skal lige nævne, at jeg er temmelig grøn i ASP + DB
P.P.S Har kigget rundt på både html.dk, netcoders.dk, script.dk,
activedeveloper.dk, rolator.dk - men har ikke kunne finde noget!

--

....::Michael Kjeldsen::....
==>www.criterius.dk<==

Fra : Janus Klok Lauritsen

Dato : 10-04-02 08:28

Svar i beskeden...
"Michael Kjeldsen" <mkjeldsen@NOSPAMmail1.stofanet.dk> wrote in message
> 1. Sidder og bakser med en database (.mdb), hvor jeg vil kunne uploade et
> billede. Hvad er bedst? At gemme billedet i databasen, eller at gemme det
> et dir, og så linke fra db?

Det smarteste er at gemme billederne i det "almindelig" filsystem og så bare
gemme link til dette i databasen.

> [...]
af
> billedet (width="125px"), der ligeledes på den ene eller anden måde gemmes

Her skal du nok bruge en komponent som f.eks. aspImage eller ligende.
Der følger fine manualer med kodeeksempler med til (de fleste af) disse
komponenter.

Mvh
Janus

Fra : Jan

Dato : 10-04-02 08:32

Michael Kjeldsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> billede. Hvad er bedst? At gemme billedet i databasen, eller at gemme det i

jeg gemmer mine pic. i et andet dir og linker fra DB. " andetDir/billede.jpg

> 2. Derudover vil jeg gerne have, at der ved upload genereres et thumbnail af
> billedet (width="125px"), der ligeledes på den ene eller anden måde gemmes i
> db.
Fisk. Det ved jeg ikke

> 3. Nogen der har nogle tips og/eller links til noget tilsvarende?
ikke specielt men html.dk er ok

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-04-02 11:36

"Michael Kjeldsen" <mkjeldsen@NOSPAMmail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> 1. Sidder og bakser med en database (.mdb), hvor jeg vil kunne uploade et
> billede. Hvad er bedst? At gemme billedet i databasen, eller at gemme det
> et dir, og så linke fra db?

Access databasen er i forvejen filbaseret og derfor vil det være en for stor
belastning for serveren at arbejde med den med den størrelse binært data nu
engang har.

Upload istedet billedet til serveren vha. en af de mange upload komponeneter
der findes, eller ved at bruge f.eks. denne klasse: <URL:
http://www.asp101.com/articles/jacob/scriptupload.asp>

> [...]
af
> billedet (width="125px"), der ligeledes på den ene eller anden måde gemmes

Her har du to muligheder:

a. Du bruger ASP.NET's klasser til billedbehandling og laver en thumbnail af
billeder ( Dette kræver selvfølgelig at serveren understøtter .NET) Se evt.
på:

b. Du bruger et COM-Objekt som f.eks. w3 image fra dimac <URL:
http://dimac.net/?contentKey={A046E47B-5A71-41BC-8157-AE43445B6FC5}&nil=nil>
eller hvad der nu er tilgængeligt på dit webhotel(Ring og spørt udbyderen.)

--
Jakob Andersen

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-04-02 13:04

> 1. Sidder og bakser med en database (.mdb), hvor jeg vil kunne uploade et
> billede. Hvad er bedst? At gemme billedet i databasen, eller at gemme det
> et dir, og så linke fra db?

Som det allerede er anbefalet; gem dem i filsystemet.

Men husk på, at hvis du gemmer dem inden for webscopet kan alle og enhver
principielt hente dem igen. På dette område er lagring i DB'en ret fikst, da
du nemt kan bestemme, hvem der skal have adgang til billederne. Det kan du
selvfølgelig også gøre, hvis du gemmer dem i filsystemet. Her skal du blot
gemme dem uden for webscopet og så bruge fx en COM-dims til at læse fra
filsystemet og sende data til klienten, såfremt denne har passende
rettigheder.

mvh
Kim Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 10-04-02 13:08

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse
>Her skal du blot
> gemme dem uden for webscopet og så bruge fx en COM-dims til at læse fra
> filsystemet og sende data til klienten, såfremt denne har passende
> rettigheder.

Denne COM-dims er indbygget i ADO og kaldes ADO.Stream så der skal ikke
installeres yderligere software.

--
Jakob Andersen

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-04-02 13:42

> Denne COM-dims er indbygget i ADO og kaldes ADO.Stream så der skal ikke
> installeres yderligere software.

Just! Jeg kunne ikke huske hvad den hed, så "dims" lå lige for....

mvh
Kim Jensen

Fra : Michael Kjeldsen

Dato : 10-04-02 13:08

> [...]
> gemme dem uden for webscopet og så bruge fx en COM-dims til at læse fra
> filsystemet og sende data til klienten, såfremt denne har passende

?:o|

--

....::Michael Kjeldsen::....
==>www.criterius.dk<==