RAM til en 166MHz IBM Aptiva
Fra : Jimmy

Dato : 10-04-02 08:31

Hej

Har fået fingre i en 166MHz IBM Aptiva med 16MB RAM. Computeren kører som
sådan fint nok, men med Internet og Win95 vil jeg mene at 16 MB RAM ikke er
nok.

Hvad for noget RAM er det der sidder i den?

Jeg kan se at der sidder 2 8MB moduler i, hvor der kun sidder de der sorte
chips på den ene side af dem. Der sidder 4 chips på hver. Jeg vil ikke mene
at det er alm. SIMM RAM 72 pins, jeg synes mere det minder om 30 pins, men
er alligevel meget i tvivl. Mener heller ikke at der er 30 pins RAM på
computere der er nyere end 486'eren. På IBMs hjemmeside ser det mindsandten
ud som om at det burde være 60ns EDO RAM. Kan det passe?

Er slots til EDO RAM meget små, og sidder der kun chips på den ene side?

Ydermere skriver den kun at der 14 MB RAM når den starter op, men jeg
mistænker grafikkortet for at æde 2MB. Var der ikke noget med at det var det
man gjorde før i tiden?

Er der nogen der kan kaste lidt mere lys over situationen, da jeg er meget i
tvivl om hvad jeg skal købe?

--

Jimmy

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 10-04-02 08:38

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan fint nok, men med Internet og Win95 vil jeg mene at 16 MB RAM ikke

Den vil få det bedre med 32 Mb og have det helt fint med 64 Mb.

> [...]
> at det er alm. SIMM RAM 72 pins, jeg synes mere det minder om 30 pins, men
> er alligevel meget i tvivl. Mener heller ikke at der er 30 pins RAM på

Du har helt ret.

> På IBMs hjemmeside ser det mindsandten
> ud som om at det burde være 60ns EDO RAM. Kan det passe?

Virker meget sandsynligt (især når det står på IBM' side....)

> Er slots til EDO RAM meget små, og sidder der kun chips på den ene side?

Det er alm. 72-pin slots, og der findes både enkelt og dobbeltsidet ram.

> Ydermere skriver den kun at der 14 MB RAM når den starter op, men jeg
> mistænker grafikkortet for at æde 2MB. Var der ikke noget med at det var
det
> man gjorde før i tiden?

Gøres stadig på discount-maskiner/bundkort

> Er der nogen der kan kaste lidt mere lys over situationen, da jeg er meget
> tvivl om hvad jeg skal købe?

Håber det har bidraget lidt

--
Mvh. Peter
www.peterbj.dk (Nu over 800 vitser!!!)

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 10-04-02 08:52

"Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> skrev i en meddelelse
> "Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er alm. 72-pin slots, og der findes både enkelt og dobbeltsidet ram.

PS

Husk at de skal monteres parvis og ens.

Fra : Jimmy

Dato : 10-04-02 09:03

Det har hjulpet! Tak!

--

Jimmy
www.timeatweb.com

Fra : Darkh

Dato : 10-04-02 08:43

Det er meget sansynligt at det er 72 pins EDO RAM.

Men hvis du kan komme med model nummeret på din PC, så vil det være meget
let at finde de RAM du skal bruge.

Det nummer jeg skal bruge starter med 4 tal og herefter 3 tal eller
bogstaver. ex. 6568-LDG.

mvh
Jesper

Fra : Jimmy

Dato : 10-04-02 09:09

Jeg vil lige prøve at se om jeg ikke kan finde manualen. Den er sikkert gemt
godt væk på loftet et eller andet sted :)

Jeg vender tilbage hvis jeg finder den!

Tak for hjælpen indtil videre. :)

--

Jimmy

Fra : Darkh

Dato : 10-04-02 09:25

> Jeg vil lige prøve at se om jeg ikke kan finde manualen. Den er sikkert
gemt
> godt væk på loftet et eller andet sted :)

Du kan finde nummeret på maskinen. Det plejer at være en label nederst på
fronten, hvor model nummeret står øverst og serienummeret nederst.

mvh
Jesper

Fra : Jimmy

Dato : 11-04-02 06:13

Jeg kan ikke finde det på kabinettet, men i BIOS'en står følgende:

modelnr: 2176454
Serienr: 552G1K7
BIOS version: BFLDK4L
BIOS dato: 02/26/97

Kan det bruges?

--

Jimmy
www.timeatweb.com

Fra : Darkh

Dato : 11-04-02 12:24

> modelnr: 2176454

Det hjalp model 2176-454

P166 MHz(0KB) 14MB 2.5GB HDD IDE PCI/ISA Minitwr(7X6) SiS 8X CD 28.8K Win95

Hvis det er de originale RAM der sidder i din maskine er det:

16MB SIMM Kit, Two 8MB SIMMs, 72pin, 60ns, Tin Lead, Non-Parity, EDO

Manualen til din maskine ligger her:

ftp://ftp.pc.ibm.com/pub/pccbbs/aptiva/94h5153.pdf

den fylder 3,7 MB

mvh
Jesper

Fra : Jimmy

Dato : 12-04-02 13:53

Perfekt

Jeg kan genkende alle de andre specs. du skriver, så det er den. Jeg takker
ydmygt for din hjælp! :)

--

Jimmy

Fra : Martin S.

Dato : 10-04-02 11:14

> [...]
mene
> at det er alm. SIMM RAM 72 pins, jeg synes mere det minder om 30 pins, men
KLIP

det er 72 pins EDO ram til Aptiva. Du skal bruge to ens ramblokke. Som regel
er det ikke nok at de er i samme størrelse, men det skal være fra samme
fabrikat og samme antal chips.

32 MB (2x16) er nok til win 95. Men selvfølgelig er 2*32 at foretrække. Det
store spring i performance vil du mærke fra 2*8 til 2*16 MB..

mvh, Martin S.