Kodeledsforvridning.
Fra : Iben Holst

Dato : 10-04-02 07:48

Hej .....

Min lille pruh skal de næste 3 dage stå i boksro pga. af formodning om en
kodeledsforvridning.

Hun har aldrig haft det før, men jeg har gennem tiden set det hos en del
andre heste, men aldrig så kraftigt som denne. Jeg har derfor aldrig oplevet
at de skulle have boksro, men blot have fri for ridning.
Jeg glemte at spørge dyrlægen, så derfor håber jeg der er en/flere af jer
som også har oplevet så kraftig en forvridning, så du/I kan fortælle mig, om
det evt. er god ting at hun får varme og en smule støtte i noget af tiden
mens hun står helt stille ??
Og samtidig vil jeg gerne have en beskrivelse af, hvordan hestens ben så ud
og føltes da "forvridningen" var værst - om der var hævelser - hvor de sad
osv. ....

Iben

Fra : Tulle

Dato : 10-04-02 08:02

Hej Iben
Vi har en stor hest i stalden som er lidt et skvat til at gå på sine ben og har et par gange haft en kodeledsforvridning. Den plejer
at få et par dages hvile og så smører ejeren køle ler på benet, pakker tre sider fra en stor avis om og så en bandage, det bliver så
skiftet hver dag i to/tre dage og så er hesten god som ny. Vi har en lille fold som den går på i mens hvis vejret er godt.
Nu har den bare været så uheldig at løbe ind i et mål skilt til et stævne og fået spyddet op i forbenet, så den måtte sys og bedøves
en søndag eftermiddag, det blir dyrt. Så nu står den på 10 dages boks ro, surt for hende i dette gode vejr.
Håber din hyp snart er klar igen.
Mvh. Marianne

Fra : Iben Holst

Dato : 11-04-02 09:34

Hej Marianne ....

Efter din mail gik jeg faktisk og overvejede om jeg skulle anskaffe mig
dette kølelér, men da jeg alligevel måtte konferere med dyrlægen, fordi
Sille fik hoste igen og derfor ikke kunne fortsætte sin boksro (måtte ud og
stå i en minifold) fik vi os en lille snak om yderlig behandling end blot ro
når hun nu skal stå udenfor og på lidt størrer plads end i boksen.
Dyrlægen sagde at afkøling kun hjælper når det kommer på inden for det
første døgn efter skaden er sket. Og så kan man godt fortsætte med at køle
efterfølgende dage, men når det er for sent med afkøling er det godt med
varme; så jeg har pakket benet/koden inde i et par staldbandager og en
transportgamasche og det ser ud til at være godt for hende.
Hun støtter stadig ikke helt så godt på det, men nu har hun i det mindste
hele hoven nede og ikke kun hovspidsen og hævelsen er fuldstændig faldet,
trods fortsat ømhed.

Iben