Hvad kan i anbefale
Fra : Andersen

Dato : 10-04-02 00:54

Jeg har lige købt en 2Ghz P4 processor socket 478
og nu skal jeg have fundet bundkortet der til..
Jeg har ALTID været ivrig tilhænger af ASUS motherboards og vil da gerne
forblive det.
Men har nu osse hørt meget godt om Soltek

Mine krav til bundkortet er
1. Skal kunne køre med SDram
2. AGP porten SKAL køre med 3.3v "Der findes nogle der kører med 1.5v" og
der dutter mit GeForce4 ik i da den kører 3.3v

Er der nogle der har nogle erfaringer med chipset på disse bundkort ? Hvad
er godt og stabilt og har god omtale?
og hvad er skod ?

Og hvad er den store forskel i Rambus, DDR og SDram.. Kan man mærke STOR
foreskel eller er det bare en mindre bagatel ??
Jeg har prøvet at sidde ved maskiner som havde hver sin type ram af de 3
overnævnte, og jeg kunne ikke se den store foreskel selv..

På forehånd Tak

G.A

Fra : Andersen

Dato : 10-04-02 00:59

Det skal lige siges at motherboardet IKKE må have
onboard Audio eller onboard grafikkort.. Er helst fri for at det onboard
halløj

Takker endnu engang

:)
G.A

Fra : [9000] Søren

Dato : 10-04-02 01:05

> [...]
> Jeg har prøvet at sidde ved maskiner som havde hver sin type ram af de 3
> overnævnte, og jeg kunne ikke se den store foreskel selv..

Jeg vil helt klart anbefale DDR-ram, fordi du så kan købe mit Soltek Board
billigt Nej, spøg til side, men hvis du ombestemmer dig mht ram, så har
jeg et soltek SL-85DRV til salg. Med kvittering/garanti.

Fjern gummi anden i min mailadresse...

/Søren

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-04-02 05:12

"Andersen" <whiskey@ofir.dk> skrev....

> 2. AGP porten SKAL køre med 3.3v "Der findes nogle der kører
> med 1.5v" og der dutter mit GeForce4 ik i da den kører 3.3v

Alle nye motherboards har en universal AGP port der understøtter både
1.5V og 3.3V. Mig bekendt findes der ingen motherboards hvis AGP port
kun kører 1.5V, mens det modsatte er tilfældet med boards der kun
understøtter AGP 1x(som SVJH kun er specificeret til 3.3V)

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : H3nrik V!

Dato : 11-04-02 14:50

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message

SNIP

> [...]
> kun kører 1.5V, mens det modsatte er tilfældet med boards der kun
> understøtter AGP 1x(som SVJH kun er specificeret til 3.3V)

Den antagelse er jeg helt enig i!

På trods af dine krav om ingen onboard lyd tøver jeg ikke med at anbefale
ASUS P4s333 - har det selv, og det kører rockstable med en PIV 1G6A@2G4! Og
lydkortet er faktisk ikke så ringe endda... Ellers kan det jo disables -
boardet er rigeligt billigt efter min mening!

Eller du kunne vente på P4s533, som skulle have lidt flere dividers til
FSB/RAM etc. Jeg skal dog selv igang med at flashe mit 333 med BIOS til
533'eren... Det skulle efter sigende virke...! :)

/H3nrik!

Fra : Lars Krag

Dato : 11-04-02 15:52

"H3nrik V!" <dj.dreng@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:a944at$q9b$1@sunsite.dk...

> "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message
>
> SNIP

> Den antagelse er jeg helt enig i!

Så har I vist ikke prøvet et i845 eller i850 chipset. Begge chipset kan
udelukkende køre med 1.5V kort, hvilket da også stort set alle "nyere"
kort er. Det er faktisk lykkedes adskillige mennesker at brænde deres
nye bundkort af på den konto :( Både Asus og Abit har "advarsler" på
adskillige af deres online produktbeskrivelser.

Der stod også flere "advarsler" i min manual til mit Abit TH7-II, da jeg
købte det for et halvt års tid siden.

Lars

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-04-02 18:55

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> skrev....

> Så har I vist ikke prøvet et i845 eller i850 chipset.

Det har du fuldstændig ret i. Jeg takker for rettelsen.

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 09:42

"Andersen" <whiskey@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad er den store forskel i Rambus, DDR og SDram.. Kan man mærke STOR
> foreskel eller er det bare en mindre bagatel ??

Den store forskel er båndbredden til RAM.
Til hverdag (surf, email og syvkabale) kan du sikkert ikke mærke forskel.
Det er når computeren bliver prøvet der er forskel.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Andersen

Dato : 10-04-02 10:54

Det er hovedsagelig i programmer som Adobe Photoshop og Lightwave, som jeg
har prøvet at se foreskellen i.

De er begge meget krævende med hensyn til Ram og processor, men jeg kunne ik
mærke den store foreskel.
Ihvertfald ikk noget der kunne fortælle mig at det lige skulle være DDR
eller Rambus..

:o/

Fra : Chingachgook

Dato : 10-04-02 17:01

at smække en P4 2 Ghz cpu sammen med SDram (PC100/PC133?) er som at købe et
karroseri til en frerrari men smide en 1,2 liters motor i! Motoren kan godt
trække den og køre, men det er ikke der for man har det karosseri, vel?

Det samme kan man selvfølgelig sige omAthlonxp XXXX+ og SDram, men gevinsten
er ikke så stor som i forhold til P4 da dennes potentiale i ram båndbredde
er meget højere..... men det er jo økonomien der bestemmer...... men hvis
jeg var dig vil jeg tage ddr266 ram, eller højere.

//Chingachgook