Erfaring med kiropraktor til spædbørn
Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 09-04-02 19:19

Er der nogle, der har erfaringer med kiropraktor til spædbørn? Det skulle
kunne afhjælpe visse problemer med maven. Hvor finder man kiropraktorer med
spædbørn-erfaring?

Mvh.
Lisa

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-04-02 07:05

Lisa Terpe Woods wrote:

> Er der nogle, der har erfaringer med kiropraktor til spædbørn? Det skulle
> kunne afhjælpe visse problemer med maven. Hvor finder man kiropraktorer med
> spædbørn-erfaring?

Kiropraktik har jeg ikke hørt om før.

Det er derimod kendt at zoneterapi i mange tilfælde har en gavnlig
virkning på kolik. Med "kendt" menes her "der foreligger videnskabelige
undersøgelser, der viser".

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Kat

Dato : 10-04-02 10:33

"Lisa Terpe Woods" skrev:

> Er der nogle, der har erfaringer med kiropraktor til spædbørn?

Jeg har tidligere arbejdet som medhjælper/sekretær hos en kiropraktor.
Her så jeg en del meget trætte forældre komme med deres ulykkelige
grædende kolik spædbarn til konsultation. Der gik ikke mange minutter
inde hos kiropraktoren førend der var stille, og forældrene forlod
stedet med et sovende barn. Det krævede et par behandlinger førend alt
var fint.
Kiropraktoren arbejder ud fra, at muskler og hvirvler er blevet
forskubbet under den hårde fødsel, og det er det der giver barnet
problemerne/smerterne i maven, så hvis man har mistanke om f.eks.
fødevareallergi, så vil behandlinger selvfølgelig ikke hjælpe.

> Hvor finder man kiropraktorer med
> spædbørn-erfaring?

Du bliver nød til at ringe rundt og spørge - ikke alle er lige gode og
har erfaring med børn, hvis du bor i Kbh. eller Nordsjælland kan jeg
anbefale en pr. mail.
--

/kat
---

Fra : Ida Nielsen

Dato : 10-04-02 17:14

Hej Hvis i bor i stor københavns områder så ved jeg at Frederiksberg
Kiropratiske Klinik på Nylandsvej på Frederiksberg skulle være meget
kompetente til spædbørn.
Venlig Hilsen
Ida

Fra : tfgdhgd

Dato : 10-04-02 18:18

Jeg mener at kunne huske et eller andet med at kiropraktorer kun må
"behandle" børn over 1 år - der var en heftig debat for nogle år siden.

mvh
MP

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 11-04-02 12:01

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> wrote in message
> Er der nogle, der har erfaringer med kiropraktor til spædbørn? Det skulle
> kunne afhjælpe visse problemer med maven. Hvor finder man kiropraktorer
med
> spædbørn-erfaring?

Jeg ville overveje det MEGET nøje, og have udelukket alle andre muligheder,
før jeg ville lade nogen skubbe rundt på mit barns ryghvirvler og andre
kropsdele!

Vores datter havde kolik, og jo - man får sorte rande under øjnene, og er
til tider på grådens rand. Det ER hårdt at være forælder til et barn med
kolik. Til gengæld kan man måske finde en smule trøst i at vide at der er en
grund til at det hedder 3-måneders kolik. DET GÅR OVER, helt af sig selv, og
i langt de fleste tilfælde inden barnet bliver 3 måneder. Vores blev 2½
måned, og i løbet af 2-3 dage forsvandt det bare. Jeg kan ikke mindes at jeg
nogensinde før har sovet så godt som i den første uge derefter!

Vi prøvede zoneterapi undervejs, og selvom jeg ikke tror at zoneterapien
hjalp, så gav det os forældre et værktøj til at hjælpe barnet igennem det.
Zoneterapi eller hvad man nu må kalde det når det "bare" er forældrene der
masserer barnets fødder, og stryger maven virker nemlig beroligende, både
for forælder og for barnet. Og når barnet slapper af, hjælpes tarmsystemet
til at lade luften passere. Det havde en rigtig god effekt for os og vores
barn, at vi simpelthen "lurede" terapeuten lidt af, og forsøgte at skabe den
samme stemning og situation derhjemme, eller hvor vi nu var når det var
galt.

Held og lykke! Og sov godt, når det nu går over...

Mvh
Michael.

Fra : Louise Hansen

Dato : 11-04-02 12:22

Hej !

Vores søn havde godt nok ikke kolik, men problemer med at fordøje mælken -
altså en MILD form for mælkeintolerance. Han fik erstatning ved siden af
brystmælk.

Vi var hos en zoneterapeut, som hedder Michelle og arbejder i Vesnigaarden i
Odense. Hun anbefalede Charlotte Hyldal, som har/havde klinik på
Tagtækkervej 8 i Odense.

Vi var hos Charlotte ca. 4 gange og mener helt bestemt, at det havde en
gavnlig virkning på sønnens fordøjelse!

Nu er det jo heller ikke sådan, at en spædbarns-behandling er lige så
"voldsom" som hos en voksen. Hun var meget blid og stille og rolig og
masserede nærmest bare.

I øvrigt snakkede hun om, at Kolik kan opstå af, at barne har været trykket
lidt under fødslen, så det har fået nogle små "skævheder" i hofte/ryg.

Håber mit input kan være til en hjælp.

Med venlig hilsen
Louise Hansen

Fra : mimi

Dato : 12-04-02 09:22

Hej
Istedet for en kiropraktor skulle i tage at prøve zoneterapi, da det ikke
gør ondt på barnet, hvilket jeg er sikker på kiropraktik gør, da det jo er
noget medc at knække ledene. Vi er en af de familier som startede op med et
skrigende spædbarn døgnet rundt. Efter 4 uger tog vi til zonetarapi. Hun
mente min søn havde et vrid i nakken, fordi han kom skævt ud, og hun mente
også min 40 timers fødsel kunne være årsag. Hun behandlede utrolig mange
spædbørn, også for maveproblemer. Efter 4 gange zonetarapi var vores søn
blevet en helt anden, og vi kunne pludselig nyde at være forældre. Det var
først efter 3. behandling man virkelig kunne se forandringen hos vores søn,
så giv ikke op, hvis i prøver det, og det ikke virker første gang.
Knus fra Mimi

Fra : Kat

Dato : 12-04-02 10:24

"mimi" skrev:

> [...]
ikke
> gør ondt på barnet, hvilket jeg er sikker på kiropraktik gør, da det

Og

"Michael Jørgensen" wrote in message

> [...]
muligheder,
> før jeg ville lade nogen skubbe rundt på mit barns ryghvirvler og

Nu bliver jeg nød til lige at reagere her.
Tilsyneladende ved i ikke helt, hvad der foregår hos en kiropraktor,
når vi snakker om spædbørnsbehandling.
Der foregår det som

"Louise Hansen" wrote in message

> Nu er det jo heller ikke sådan, at en spædbarns-behandling er lige

> "voldsom" som hos en voksen. Hun var meget blid og stille og rolig
og
> masserede nærmest bare.

Dette er en meget korrekt angivelse af denne type behandling, så man
kan på INGEN måde sammenligne med en voksenbehandling, hvor der
foregår direkte manipulering af knogler og led, hvor det KAN knække og
brage!!!!
--

/kat
---

Fra : WebWoman

Dato : 12-04-02 16:45

> [...]
> Er der nogle, der har erfaringer med kiropraktor til spædbørn? Det skulle
> kunne afhjælpe visse problemer med maven. Hvor finder man kiropraktorer

http://www.sdu.dk/Adm/InfoK/Webnyt/NyViden99/NyViden13_99/Kolik.html
Omtaler en undersøgelse af kiropraktiks indvirkning på børn med kolik
(sammenlignet med medicinsk behandling)

Spædbørn behandles (hos kiropraktoren) med lette tryk med fingerspidserne.
Det er ikke voldsomt og gør ikke ondt på barnet.

Mvh. Lisbeth