Nyt Motherboard eller Processer = Større y~
Fra : Palle Skarby

Dato : 09-04-02 19:39

Nu jeg er igang med at blive klogere...

Vil det give en væsentlig forbedring hvis mit nuværende MOBO (GA 7ZX KT
133chipset fra via) med en AMD thunderbird 750 mhz vil blive opgraderet til
en eksempelvis 1400 mhz AMD processor.

Eller er motherboarded flaskehalsen. ?

Bruger den pt. til video encoding - og den kan ikke følge helt med!

Er det bedre at udskifte motherboard og evt beholde processor?

Eftersom processore hele tiden blive voldsomt hurtigere kunne man jo tror at
flaskehalsen er på boardet (bussen)

Et godt råd ønskes!

--
Palle Skarby
Skarby@private.dk

Fra : Chingachgook

Dato : 09-04-02 21:03

Umiddelbart vil jeg sige det er dit chipsæt på bundkortet der er
flaskehalsen.. MEN siden din CPU ikke er så hurtig igen, så tror jeg ikke du
vil opleve det vilde boost i performance ved at skifte mobo (bundkort). Men
som du selv siger, så vil en evt. opgradering af bundkortet være bedst af
flere grunde:
Dit chipsæt er færdigt. Det understøtter ikke de nye generationer af CPU og
RAM. Det mindste chipsæt der kan klare den næsre generation AMD cpu'er er
KT133A (fra via selvfølgelig). FSB'en på dit mobo er også kun 200 Mhz
(100mhz på rammene). Og ang. RAm så må man også sige at SD ram's bedste
tider er paseret. Så DDR eller RDRAM (til P4) er fremtiden.....

Mit råd til dig er at du skal have et nyt mobo i første omgang (og derved
nye ram!) også en cpu bagefter. Men endnu et tip : Hvis det ikke haster,
så prøv at se om du kan vente til VIA's KT400 chipsæt kommer. Ellers må du
"nøjes" med KT333, men KT400 er at foretrække! Men der finddes også andre
chipsæt producenter til AMD, f.eks. SiS.

Håber du kan bruge det til noget

//Chingachgook

Fra : wheeeeeeee

Dato : 09-04-02 23:44

> [...]
>
> Er det bedre at udskifte motherboard og evt beholde processor?
>
> Eftersom processore hele tiden blive voldsomt hurtigere kunne man jo tror

Regel#1 Vent så længe du kan med at opgrader - der kommer hele tiden nye,
billigere CPU'er.

Det er rigtig at FSB ikke er fulgt så godt med core CPU hastigheden. Ellers
er RAM størrelsen også vigtig. Til video encoding, er det nok core CPU clock
der er vigtist. Fx en Duron 1000Mhz kan fås for ca. 500-600,-

Et ECS K7S5A kan fås for ca. 600,- med onboard lyd og netkort. Det er socket
A. Hvis du køber det og en Duron, kan du vente ca. et halvt år til XP
Palomino eller den kommende Thouroughbred er faldet i pris. De er også
socket A.

XP cpu'er kører 266 Mhz bus, duron 200 Mhz. DDR 2100 RAM kører 266, men kan
også køre langsommere.

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 09:51

"wheeeeeeee" <uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> skrev i en
meddelelse news:a8vqre$mn0$1@sunsite.dk...

> Regel#1 Vent så længe du kan med at opgrader - der kommer hele tiden nye,
> billigere CPU'er.

Regel#2 Der er aldrig en regel uden en undtagelse (se Regel#1).
Man kan altid vente og der er altid noget nyt lige om hjørnet.

> [...]
clock
> der er vigtist. Fx en Duron 1000Mhz kan fås for ca. 500-600,-

Enig dobbelt cpu clock halverer (cirka) din encoding tid.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/