opgradering?
Fra : Thorning

Dato : 09-04-02 22:24

jeg har i noget tid overvejet at opgradere min computer men er lidt i tvivl
om hvad der vil gøre mest nytte,

jeg har en
amd k6-II 500 mHz
128 mb pc100 sdram
s3 16 mb grafikkort
60 gb seagate 7200rpm harddisk

jeg bruger mest min computer til spil og lidt til 3d/2d grafik i ældre
programmer samt diverse tekstbehandling og redigering.

jeg har tænkt på et GF2 kort og eventuelt 128mb ram, men GF3 koster kun et
par hundrede kr mere, kan det betale sig? eller er der nogen andre forslag

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 08:37

"Thorning" <freland@mail.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har i noget tid overvejet at opgradere min computer men er lidt i
tvivl
> om hvad der vil gøre mest nytte,

Hvor mange penge cirka vil du ofre?
Det der skal til eller max X tusinde kroner.

> [...]
> par hundrede kr mere, kan det betale sig? eller er der nogen andre forslag

RAM kan man aldrig få for meget af. Det kan oven i købet være du kan finde
noget brugt i DBA eller lignende.
Hvis du spiller meget ville et grafikkort jo ikke være dårligt. Du skal være
opmærksom på at der er forskellige chips på grafikkort (AMD har en dyr chip
(XP) og en billig chip (Duron)), så de kort du sammenligner kan have en dyr
og en billig chip derfor er der ikke den store forskel i prisen selvom GF3
er en generation bedre. Det bliver så et spørgsmål om pris/ydelse (det ved
de sikkert en masse om i grafikkort-gruppen).
Du kunne også investere i en ny processor. Du kan få et bundle (ca. 1000 Mhz
processor, motherboard og køler) for omkring 1500 kr, hvis det skal være
billigt ellers findes dr selvfølgelig dyrere muligheder.
Dette er, synes jeg, fornuftige opgraderinger.
Spørgsmålet er så bare, om du selv synes, du har brug for at opgradere eller
om du bare vil opgradere, fordi din computer halter lidt i forhold til dem,
du kan købe i butikkerne eller dine venners?

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Martin K

Dato : 10-04-02 09:02

Thorning wrote:
> [...]
>
> jeg har tænkt på et GF2 kort og eventuelt 128mb ram, men GF3 koster
> kun et par hundrede kr mere, kan det betale sig? eller er der nogen

Nu skriver du jo ikke hvor mange penge du vil bruge på projektet, men her er
mit forslag: Jeg ville nok først tage at købe et ECS K7S5A + en Duron 1200 +
256 Apacer DDR Ram + Silent Viking processor køler. Det fås nok til 2525,-
kr. hos midtdata.dk incl. fragt og levering. Det vil du få mest ud af med
dit system. Derefter ville jeg opgradere grafikkortet, Her skal du jo nok
tage dit behov i betragtning, og finde ud af om det er Radeon eller GeForce
der passer dig bedst...

--
Martin K

Fra : Klitgaard

Dato : 10-04-02 09:23

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Soltek SL-75DRV4
AMD Athlon Palomino XP 1700plus 1.46Ghz
Palit Microsystems Daytona Geforce3 Ti200
APACER 256 MB PC-266 DDR2100

Samlet pris: 4402 ,- ved SHG.

Ved ikke om det bliver for dyrt men du bliver gladest for dette system i
længden.

--
....Klitgaard

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-02 09:52

"Thorning" <freland@mail.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har tænkt på et GF2 kort og eventuelt 128mb ram, men GF3 koster kun et
> par hundrede kr mere, kan det betale sig? eller er der nogen andre forslag

Jeg er bange for, at din cpu er for svag til disse moderne kort. Du vil
simpelthen ikke få den ydelse ud af dem, som de KAN levere på et moderne
system. Jeg tvivler desuden på, at du vil mærke nogen voldsom forbedring ved
at gå fra 128 til 256 mb RAM, i andet end egentlige "RAM-tunge" programmer
som billedebehandling, videoredigering m.m.
Du bør gå efter en ny cpu/bundkort istedet. Som nævnt i tråden fåes et
ECS-bundkort til under 600 kr og en Duron 1200 til under 700 - og endeligt
et GF2MX til ~500 kr. Din RAM kan du rent faktisk genbruge, indtil
RAM-priserne kommer ned i et civiliseret leje igen. Endeligt kan du
formentligt stadig sælge dit bundkort/cpu/køler til en pris på 4-500 kr.

/Chr

Fra : Martin K

Dato : 10-04-02 10:02

Christian Mygind wrote:
> [...]
> indtil RAM-priserne kommer ned i et civiliseret leje igen. Endeligt
> kan du formentligt stadig sælge dit bundkort/cpu/køler til en pris på
Mht. ram: Du skal jo lige være opmærksom på, at der er tale om PC100 Ram og
ikke PC133. PC133 ram vil køre ok på ECS moboet, men vil PC100 også det?!?

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 11:24

> Mht. ram: Du skal jo lige være opmærksom på, at der er tale om PC100 Ram
og
> ikke PC133. PC133 ram vil køre ok på ECS moboet, men vil PC100 også det?!?

De kører bare kun 100 Mhz, hvilket jo er lidt langsommere end 133 Mhz.
Udover det skulle der ikke være nogle problemer.

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 11:27

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er bange for, at din cpu er for svag til disse moderne kort. Du vil
> simpelthen ikke få den ydelse ud af dem, som de KAN levere på et moderne

Enig.

> [...]
> at gå fra 128 til 256 mb RAM, i andet end egentlige "RAM-tunge" programmer
> som billedebehandling, videoredigering m.m.

Uenig.
Jo flere RAM du har jo mindre bliver din swapfil brugt.
Da RAM er hurtigere end harddisken kan du aldrig få for mange RAM.

Fra : Martin K

Dato : 10-04-02 11:28

Leony wrote:
> [...]
> Jo flere RAM du har jo mindre bliver din swapfil brugt.
> Da RAM er hurtigere end harddisken kan du aldrig få for mange RAM.

Der tror jeg nu ikke du har 100% ret! Jeg mener at have læst, at hvis man
kommer op i nærheden af 1,5 til 2 GB ram, vil det gøre maskinen langsommere,
idet dyret så ikke ved hvor data er blevet lagt sidst. Den skal derfor til
at slå op i en eller anden tabel, hvilket jo også tager tid. Det lyder jo
sådan set meget logisk, men om hvor vidt det er aktuelt med nutides
motherboards ved jeg ikke.

Synes bare lige jeg ville nævne det...

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 12:54

> Synes bare lige jeg ville nævne det...

Selvfølgelig og du har da så evigt ret.
Men det er jo de færreste der investerer 5000 kr i RAM for at få 1,5 GB, så
de problemer tror jeg ikke man løber ind i.
Det er jo også et kendt problem at Windows 9x/ME, i mange tilfælde, ikke
håndterer mere end 512 MB særligt godt.
Så når jeg siger RAM nok, så læses det som max 1 GB, hvilket vel burde være
nok til de fleste.
Jeg tager det til efterretning og husker at præcisere mængden næste gang.

Fra : Martin K

Dato : 10-04-02 12:55

Leony wrote:
> [...]
> burde være nok til de fleste.
> Jeg tager det til efterretning og husker at præcisere mængden næste

OKi... Det er bare i orden Og nej, i dette tilfælde hvor vi snakker op
en spareopgradering med Duron osv. får man nok ikke mulighed for at smide 2
Gb ram i! Hvis man gjorde det, tror jeg et eller andet sted også på, at man
har for mange penge til den slags...

--
Martin K

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-02 12:43

> Jo flere RAM du har jo mindre bliver din swapfil brugt.
> Da RAM er hurtigere end harddisken kan du aldrig få for mange RAM.

Afgjort sandt - men mere aktuelt, når vi roder nede omkring 32-64 mb RAM.
Når vi taler 128 mb bruger SELV et RAM-svin som Windows altså ikke meget
swap. 256 _er_ bedre end 128 - min bemærkning var primært for at angive et
sted, hvor der kunne spares i en opgradering. Skridtet fra 128 til 256
(eller til 512, for den sags skyld) er ikke så voldsomt, ydelsesmæssigt, som
at gå fra 64 til 128 - eller 32 til 64 i særdeleshed.

/Chr

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 13:12

> Afgjort sandt - men mere aktuelt, når vi roder nede omkring 32-64 mb RAM.
> Når vi taler 128 mb bruger SELV et RAM-svin som Windows altså ikke meget

Hvilken Windows bruger du, du har vel tweaket den godt og grundigt siden den
ikke bruger særlig meget RAM.
Til XP anbefales 128 MB fra Microsoft's side, det skal du sikkert gange med
2 for at få et nogenlunde tåleligt system.

> [...]
som
> at gå fra 64 til 128 - eller 32 til 64 i særdeleshed.

Du har ret i at der kan spares penge der.
Jeg føler dog det vil være dumt, hvis man skal opgradere kan man lige så
godt gøre det ordentligt. Det nytter ikke at have en hurtig cpu og gpu, hvis
dit system ikke laver andet end at skrive i swapfilen.
Det burde ikke være umuligt at finde noget brugt RAM. En Celeron 1000 Mhz
med tilhørende bundkort kan man garanteret også finde.
Min holdning er stadig, jo flere RAM, jo mindre swapfil = hurtigere system.
Hvis du har nok RAM kan du helt disable swapfilen.
Du skal også regne med at standarden hele tiden bliver hævet (ergo kan
programmerne svine mere med RAM'ene og så er du på ballerne hvis du kun har
128, de er hurtigt brugt(det er samme problematik som spillene)), du kan jo
stort set ikke købe en computer i dag med mindre end 256 MB RAM, men det ser
du åbenbart som fråds.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-02 16:57

> [...]
med
> 2 for at få et nogenlunde tåleligt system.

Busted. Du har faktisk ret.
Når jeg mener Windows mener jeg Windows 9x, i alle sine versioner. Jeg kører
98.
Du har givetvis ret: Hvis man vælger XP så skal maskinen sovses ind i
RAM.[1]

/Chr

[1] Hvilket i sig selv er latterligt. Jeg har en Windows 3.11-installation
(der med Calmira FULDSTÆNDIGT ligner Windows 98), der kører PERFEKT med 8 mb
RAM. 4 kunne sagtens gøre det, men 8 er ren luksus. I en sådan konfiguration
kan man have operativsystem. komplet officepakke, internetbrowser,
emailklient og en røvfuld spil på en 200 mb harddisk - og STADIGVÆK have 30
mb fri!

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 17:05

> Når jeg mener Windows mener jeg Windows 9x, i alle sine versioner. Jeg
kører
> 98.

Jeg vil til dels give dig ret i at 128 MB er nok til 9x (hvis man ikke har
råd til mere), 256 MB vil dog nemt kunne anvendes.
Der er stor forskel på om det kun lige kan køre eller om der er noget at gi'
af.