lidt hjælp til flg script
Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-04-02 19:33

Hej,
Har fundet flg script, men hvorfor giver det en total blank side (dvs ingen
error eller noget).
Der er data i MySQL.
Thomas

<head>
</head>
<?
include("dbinfo.inc.php");
mysql_connect($localhost,$user,$pw);
mysql_select_db($db) or die( "Unable to select database");
$query="SELECT * FROM contacts WHERE id='$id'";
$result=mysql_query($query);
$num=mysql_num_rows($result);
mysql_close();

$i=0;
while ($i < $num) {
$first=mysql_result($result,$i,"first");
$last=mysql_result($result,$i,"last");
$phone=mysql_result($result,$i,"phone");
$mobile=mysql_result($result,$i,"mobile");
$fax=mysql_result($result,$i,"fax");
$email=mysql_result($result,$i,"email");
$web=mysql_result($result,$i,"web");

?>

<form action="updated.php">
<input type="hidden" name="ud_id" value="<? echo "$id"; ?>">
First Name: <input type="text" name="ud_first" value="<? echo
"$first"?>"><br>
Last Name: <input type="text" name="ud_last" value="<? echo "$last"?>"><br>
Phone Number: <input type="text" name="ud_phone" value="<? echo
"$phone"?>"><br>
Mobile Number: <input type="text" name="ud_mobile" value="<? echo
"$mobile"?>"><br>
Fax Number: <input type="text" name="ud_fax" value="<? echo "$fax"?>"><br>
E-mail Address: <input type="text" name="ud_email" value="<? echo
"$email"?>"><br>
Web Address: <input type="text" name="ud_web" value="<? echo "$web"?>"><br>
<input type="Submit" value="Update">
</form>

<?
++$i;
}
?>

Fra : Jakob Andersen

Dato : 09-04-02 20:02

"Thomas Jensen" <kingsarl@hotmail.com> wrote in message
> $query="SELECT * FROM contacts WHERE id='$id'";

Et bud kunne være at $id ikke skal have enkeltplinger(') omkring sig da det
er en talværdi.

Hvis det ikke er dette er det nok ikke databasen/SQL'en det er galt med, så
prøv i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

--
Jakob Andersen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-04-02 23:33

ændring til:

$query="SELECT * FROM contacts WHERE id=$id";
$result=mysql_query($query);
$num=mysql_num_rows($result);
mysql_close();

gav flg error:
Supplied argument is not a valid MySQL result resource
Lidt mere hjælp, plz

Thomas

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-04-02 07:01

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> Supplied argument is not a valid MySQL result resource
> Lidt mere hjælp, plz

$query="SELECT * FROM contacts WHERE id=" + $id;

Suppler evt. med en konvertering til char, hvis $id ikke i forvejen er
en char.

<RANT>
Hvornår lærer folk, at alt, hvad der står mellem plinger tages
bogstaveligt, det bliver *ikke* fortolket. "$id" er en tekststreng
bestående af tegnede $, i og d; medens $id er en variabel.

Undskyld Thomas, det var ikke specifikt rettet mod dig - jeg har bare
set spørgsmål af denne type for mange gange. - Jeg havde brug for at
luft.
</RANT>

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-04-02 08:01

On Wed, 10 Apr 2002 08:01:00 +0200, Kristian Damm Jensen
<kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote:

>$query="SELECT * FROM contacts WHERE id=" + $id;

Man kan ikke lægge en streng sammen med et tal ved at bruge + i php. (og
det er kode skrevet i php det her drejer sig om)

> [...]
>bogstaveligt, det bliver *ikke* fortolket. "$id" er en tekststreng
>bestående af tegnede $, i og d; medens $id er en variabel.

Det gør det nu altså når det er php-kode der skrives: Varibabler (som
f.eks $id) bliver erstattet med deres indhold når de står inden i "".

Faktisk kan mysql også udmærket sammenligne tal når de er skrevet i ''
som Thomas gjorde først:
SELECT * FROM tabel WHERE id='334';
hvilket kan være en god ide at gøre når man skriver php-kode.

>Undskyld Thomas, det var ikke specifikt rettet mod dig - jeg har bare
>set spørgsmål af denne type for mange gange. - Jeg havde brug for at
>luft.

Jamen ovenstående kode fejler ikke noget. Eller.. dvs... man kunne
forestille sig at $id slet ikke har en værdi hvorved queryen fejler -
eller man kan forestille sig at tebelnavnet er stavet forkert (der er
forskel på store og små bogstaver hvis det kører på en *nix-server).

Thomas, efter linien
$result=mysql_query($query);

skal du indsætte en
echo mysql_errno() . " ". mysql_error();

som udskriver evt. fejl som stammer fra databasekaldet - så kan du se
helt præcis hvad der er gået galt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-04-02 16:41

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote > Thomas, efter linien
> [...]
> echo mysql_errno() . " ". mysql_error();
>
> som udskriver evt. fejl som stammer fra databasekaldet - så kan du se

Se det der var jo liiiiige noget jeg kunne bruge.
Tak for alle svarene :)

Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-04-02 16:56

Kristian Damm Jensen skrev:

> [...]
> bogstaveligt, det bliver *ikke* fortolket. "$id" er en tekststreng
> bestående af tegnede $, i og d; medens $id er en variabel.

Man fristes til at sige: Hvornår lærer du PHP?

I PHP *bliver* alt mellem gåseøjne (dobbelte citationstegn) fortolket -
*også* variabler - mens der ikke er noget, der bliver fortolket, hvis
man bruger apostroffer (enkelte citationstegn).

Hele ideen med, at variabler i PHP og Perl starter med et dollartegn er
netop, at de kan indsættes direkte i tekststrenge. Det kan C-variabler
f.eks. ikke.

Og i øvrigt bruger man i PHP punktum til at sammensætte strenge, ikke
plus.

--
Jonas Koch Bentzen

PHP-databaseklasse til PostgreSQL og MySQL:
http://understroem.dk/fasdab/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-04-02 10:51

Jonas Koch Bentzen wrote:

<snip>

> Man fristes til at sige: Hvornår lærer du PHP?

Den dag jeg får brug for det.

<snip længere beskrivelse af visse detaljer i PHP>

Tja, man lærer noget nyt hver dag.

Tak for korrektionen.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com