Hoppegynge Hvor?
Fra : Surfing Alf Thomsen

Dato : 01-02-01 15:32

Er der nogen der ved hvor man kan få fat i en hoppegynge der vist nok
stammer fra Italien og skulle hedde noget som CAM
Den vi er ude efter er ligesom en alm hoppegynge men med et "bord" foran
til legetøj ?

Med venlig hilsen
Surfing@cool.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-02-01 15:58

"Surfing Alf Thomsen" <surfing@cool.dk> wrote in message
> [...]
> stammer fra Italien og skulle hedde noget som CAM
> Den vi er ude efter er ligesom en alm hoppegynge men med et "bord"

undskyld jeg spørger men hvad vil i med en hoppegynge???
og hvad fordel er der i et bord foran .... hopper ungen en gan falder
alle legesagerne ned... eller hvad?
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-02-01 21:23

> undskyld jeg spørger men hvad vil i med en hoppegynge???

Jeg tænkte det samme... Jeg ved ikke om det er af samme grund som dig, men
ikke alle ved at...

Hoppegynger _kan_ skade drenges testikler samt give rygproblemer. Der er
faktisk inkke nogen point i at ha' en hoppegynge IMHO... Barnet ved jo ikke
hvad det er hvis det aldrig har prøvet en. Der er så mange andre sundere og
sjovere måder man kan aktivere sit barn på.

> og hvad fordel er der i et bord foran .... hopper ungen en gan falder
> alle legesagerne ned... eller hvad?

Haha.. Kan lige se det for mig!:)

R. Ilsøe

Fra : Anne

Dato : 02-02-01 11:12

Faktisk er der undersøgelser der viser, at børn der aktiveres i en
hoppegynge ikke får opbygget deres muskler og trænet deres ben så meget og
godt, som børn der kravler og går enten ved borde eller med en voksen.
Hoppegynger er noget vi i min vuggestue fraråder forældrene at bruge. Det er
min erfaring at børn der har brugt hopegynger oftere bliver tågængere end
børnder ikke har været i hoppegynger.
Anne

Fra : JcLind

Dato : 02-02-01 20:53

Anne <prinsesse*nospam*anne@hotmail.com> skrev

> [...]
så meget og
> godt, som børn der kravler og går enten ved borde eller med en
snip

Det samme gælder de der "gå-stole". Jeg ved ikke hvad de hedder i
virkeligheden, men det er en lille "vogn" med tyre hjul og så
sidder barnet i et lille sæde i midten.
Børn der ikke kravler før de går får ikke indlært de meget
vigtige krydsmønstre og får en dårlig koordination af deres
bevægelser senere i livet.

VH jakob

Fra : JcLind

Dato : 02-02-01 20:56

JcLind <JcLind@adr.dk> skrev

tyre hjul

TRE HJUL.

Det kører ,hva jakob?

Fra : R. Ilsøe

Dato : 03-02-01 01:08

> tyre hjul
>
> TRE HJUL.
>
> Det kører ,hva jakob?

Hmmm... Jeg undrede mig godt nok, men blev enig med mig selv om at det nok
var en fag-udtryk for hjul der kan dreje ubegrænset! *G*

R. Ilsøe

Fra : R. Ilsøe

Dato : 03-02-01 01:07

> Børn der ikke kravler før de går får ikke indlært de meget
> vigtige krydsmønstre og får en dårlig koordination af deres
> bevægelser senere i livet.

Ja og desuden har Australske undersøgelser vist, at børn har øget risiko for
indlærings-besvær hvis de ikke kravler før de kan gå. Desværre kan jeg ikke
henvise til nogen artikkel, da jeg har fået fortalt det af en ansat i
sygehusvæsnet der nede.

R. Ilsøe

Fra : Milea

Dato : 02-02-01 21:50

Hmm..her er jeg ikke enig. Jeg har brugt gå-stol til 2 af mine piger, og de
har både kravlet m.m , på de 'tidspunkter' de skulle, i forb. med deres
alder. Så længe at de ikke sidder i en gåstol/hoppegynge hele dagen, så er
det ikke et problem. Jeg har fået afvide, af de sundhedsplejsker jeg har
haft, at sålænge det kun drejer sig om max. 2x10 min om dagen, så tager
barnets fødder og ryg ikke skade! Man lader jo heller ikke sit barn ligge i
samme stilling i flere timer, uden at være klar over, at det kan gøre mere
skade end gavn *S*
Vil lige pointere, at mine 2 ældste piger, ikke har koordinationsproblemer,
selvom at de har brugt 'gå-stol' *S*

Vil lige indskyde, at mht. til hoppegynge, da ved jeg ikke..man hører jo så
meget..men dem jeg kender som har brugt hoppegynge til deres børn, de børn
har ikke taget 'skade' -:)

Mvh Milea

Fra : JcLind

Dato : 06-02-01 22:50

Milea <mileamillz@hotmail.com> skrev

[snip]
>Jeg har fået afvide, af de sundhedsplejsker jeg har
> haft, at sålænge det kun drejer sig om max. 2x10 min om dagen,
> [...]

Alt med måde
Uden at være ekspert kan jeg godt se at en lille smule ikke burde
betyde alverden.
Men når det nu er så lidt, hvad er så idéen med at bruge
"gå-stolen"?

vh jakob

Fra : Milea

Dato : 07-02-01 11:11

"JcLind" <JcLind@adr.dk>

[snip]
> Men når det nu er så lidt, hvad er så idéen med at bruge
> "gå-stolen"?
>
> vh jakob

At lade barnet 'udfolde' sig på en anden måde
Tit er det jo os forældre, som lægger arme og ryg til, når de kære børn vil
bruge deres fødder. Så for at aflaste min ryg og arme, har jeg brugt
'gå-stol' som kompensation. Udover det, så vil barnet jo også se 'verden'
fra en anden side, istedet for altid fra forældres 'højde'.

Vil give helt ret i, at hvis 'hoppegynge' og 'gå-stol' ikke bruges med måde,
så vil barnet da helt sikkert få nogle 'følgeskader', men sålænge man tænker
sig om, gør det ikke skade *S*

Milea

Fra : B.Thomsen

Dato : 03-02-01 16:22

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> undskyld jeg spørger men hvad vil i med en hoppegynge???

Ja, det var også min tanke :)

De var meget "in" engang, men nutidens undersøgelser har heldigvis manet
denne begejstring til jorden. Børn, der sættes i hoppegyngen udvikler sig
desværre ikke særlig hensigtsmæssigt, hvad muskler angår i især benene.
Børnene bliver ofte "tågængere", da deres forudsætninger for at lære at gå,
sker på et forkert grundlag.

Den samme form for misforstået "hjælpsomhed" ses f.eks med børn, der sidder
op, ved hjælp af alverdens puder stablet omkring sig, før de
udviklingsmæssigt er klar. Dette bevirker blot, at børnene ikke får de
rigtige muskler styrket, og ikke egenhændigt mestre bevægelserne. Det kan
skabe problemer i fremtiden....som Jacob Lind så rigtig sagde "Børn skal
lærer at kravle før de kan gå".

VH B.Thomsen

Fra : B.Thomsen

Dato : 03-02-01 16:23

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> og hvad fordel er der i et bord foran .... hopper ungen en gan falder
> alle legesagerne ned... eller hvad?

LOL...udmærket tidsfordriv for forældrene :)

VH B.Thomsen

Fra : bo nielsen

Dato : 04-02-01 13:54

Ja Ja så siger vi igen at alt det sjove er usundt, min datter sad i sin
hoppegynge max ½ time om dagen og max 10 min. ad gangen, hun elskede det og
jeg nød at høre hendes latter. Med måde er der altså ikke nogen grund til at
råbe vagt i gevær. Min hoppegynge havde ikke bord foran, og var købt i
Babybjørnene i Helsingør. Det var forøvrigt min sundhedsplejerske der
anbefalede det fordi min datter ikke kunne ligge alene uden at skrige. tænk
fra ca, 8 måneders alderen kunne jeg nå opvasken uden et barn på maven.
DEJLIGT.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Ditte Maria Wammen

Dato : 14-02-01 10:16

Jeg kender mange børn der har brugt både gå-stole og hoppegynger, uden at de
har taget skade. Nogle gange skal man passe på med ikke at blive for pulret
overfor vores børn.....de skal altså have lov til noget.
Mange mener f.eks. også at skråstole er vildt farlige for børn da det kan
ødelægge deres rygmuskler, men hvormange mennesker i verden bruger ikke
skråstole?
Der er jo ingen der sætte sit barn i skråstol, hoppegynge eller gå-stol kl.
0600 om morgnen og først tager det op kl 1800 om aftenen.

Jeg har brugt / bruger både skråstol og gå-stol til min pige, til trods for
at hun har haft hofteskred og hun udvikler sig ligeså fint som alle andre
børn.

Jeg synes, at vi nogle gange er lidt for sippet hvad med vores børn må og
ikke må i forhold til hvad man gjorde før i tiden, jeg tror bare man
sommetider skal slappe af og nyde tilværelsen og vores børn lidt.

Ditte