Giftig busk?!
Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-04-02 12:15

Hej!

Da min kæreste og jeg er flyttet fra hinanden, skal mine heste til at stå
hos mine forældre igen-men min far har lavet folden større, hvilket jeg og
hestene kun er glad for, her er det så at mit spørgsmål kommer: Der står en
stor busk i folden (på det stykke der er kommet til) ingen ved hvad den
hedder, og jeg er nu kommet i tvivl om den er giftig eller ej. Hvad ville i
gøre?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-04-02 12:22

In article <3cb2cd84$0$17380$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>, Nina Svanholm wrote:
> [...]
> hedder, og jeg er nu kommet i tvivl om den er giftig eller ej. Hvad ville i

Spørge en biolog for at få navnet på den + evt. giftighed.

JonB

Fra : Jens Harvest

Dato : 09-04-02 12:55

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stor busk i folden (på det stykke der er kommet til) ingen ved hvad den
> hedder, og jeg er nu kommet i tvivl om den er giftig eller ej. Hvad ville

Hvis ellers ikke det ligefrem er havens stolthed.... Så riv den dog op !

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-04-02 13:43

Jens Harvest wrote:

> "Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse

> en

> Hvis ellers ikke det ligefrem er havens stolthed.... Så riv den dog op !

Hvis den ikke er farlig, ville det så ikke være dumt? Så vidt jeg har
set, så søger heste da skygge på en varm sommerdag.

/Trine

Fra : Mette Borg

Dato : 09-04-02 19:03

Hej Nina !

Jeg synes du skal klippe en gren af og spørge på en planteskole. Når du har
navnet på busken, må dyrlægen kunne svare på om den er giftig for dine
heste.

Mange hilsner Mette

Fra : Iben Holst

Dato : 10-04-02 07:52

Hej Nina !

> [...]
hvad den
> hedder, og jeg er nu kommet i tvivl om den er giftig eller ej. Hvad ville

Den med at klippe en gren af og få den identificeret hos en planteskole
synes jeg er rigtig god, men jeg ville nok sørge for at sætte et hegn op om
busken indtil det er bevist at den er giftigt eller ej.
Heste har godt nok lidt af en sjette sans mht. til at lade være med at spise
noget giftigt, men den holder altså ikke altid i retten !!

Iben

Fra : Mette Borg

Dato : 10-04-02 16:38

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Iben

> Nej, det er helt rigtigt. Taks, for at nævne et grimt eksempel

Mette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 10-04-02 09:28

Hej

Tusind tak for hjælpen!
Jeg ville netop helst lade busken stå, hvis den altså ikke er giftig. Mine
heste elsker at have noget at lege med, eller at gå i skygge ved.

Fra : Richard Nybo

Dato : 12-04-02 12:16

Hej Nina!
Ja, så vidt jeg kan se, så har du flere muligheder:
1. Du kan ved hjælp af en bog om buske og træer finde ud af hvad det er for
en busk.
2. Du kan simpelthen fælde skidtet!
3. Du kan se om hestene spiser af den. (Som regel spiser heste ikke noget
der er giftigt for dem)
4. Eller du kan hegne busken ind så hestene ikke kan komme til den.
Eller du kan kombinere flere af ovenstående!
God førnøjelse!

Knus Camilla

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-04-02 12:01

Hej igen

Jeg har i dag været på Fårup gartneri med en afklippet gren fra busken. Jeg
fik af vide at det er en Snebær. Jeg ringer til dyrlægen i morgen tidlig for
at få dommen, men er der nogen af jer derude der har har nogen erfaring med
Snebær?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-04-02 12:17

In article <3cbd563b$0$10678$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>, Nina Svanholm wrote:
> [...]
> at få dommen, men er der nogen af jer derude der har har nogen erfaring med

Hvide bær ??
Jeg har som barn fået afvide at de er giftige, og at jeg ville
dø hvis jeg spiste nogen. Jeg vil formode at de er det samme
for heste.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-04-02 12:22

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har som barn fået afvide at de er giftige, og at jeg ville
> dø hvis jeg spiste nogen. Jeg vil formode at de er det samme

Det samme fik jeg af vide, men jeg ved ikke om det passer.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-04-02 13:48

Hej!

Mine forældre har altid haft en lille Snebærbusk ved deres postkasse, og jeg
fik nemlig også af vide at den var giftig, men jeg ville nu gerne høre jeres
meninger også. Den der er på folden er nu ret stor, men den bliver højst
sandsynligt revet op eftersom jeg åbenbart ikke er den eneste der har fået
store formaninger som barn.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3cbd5aca$0$274$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-04-02 14:36

In article <3cbd6f70$0$10687$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>, Nina Svanholm wrote:
> [...]
> sandsynligt revet op eftersom jeg åbenbart ikke er den eneste der har fået

Okay, jeg chekkede lige google for at vide hvad der egentlig gælder.
http://www.webdoktor.dk/ShowDetail.asp?MenuId=16&SubMenuId=52&SubSubPageId=1125
"Hvilke symptomer ved forgiftning med snebær?
Direkte kontakt med plantesaften kan give øjenirritation, rødme og tåreflåd.
På huden rødme og irritation.
Ved indtagelse af over 5-10 bær kan forekomme:
Opkastning, kvalme, mavesmerter og diarre
Hvis dette er voldsomt kan tilkomme dehydrering og almen sløvhed."

http://www.e-haven.dk/artikler/snebaer/snebaer.htm
Skriver intet om at den er giftig.

JonB

Fra : Iben Holst

Dato : 17-04-02 15:27

Hej Nina !

Jeg har også altid hørt at snebær er giftige og efter som vi er nogle
stykker nu som har fået dette at vide tror jeg nok godt du kan regne med
det. Men jeg forstår ikke hvorfor gartneren ikke kunne fortælle dig med det
samme om den er giftig eller ej - det burde han vide hvis han kender busken
!!

> [...]
> Opkastning, kvalme, mavesmerter og diarre
> Hvis dette er voldsomt kan tilkomme dehydrering og almen sløvhed."

Alt som giver utilpashed af enhver art af ovenstående er giftigt - det er
bare et spørgsmål om HVOR giftigt det er !

Iben

Fra : Mette Borg

Dato : 17-04-02 20:03

Jeg synes stadig du skal spørge din dyrlæge. Der er forskel på, hvad heste
og mennesker kan tåle.

Mette