HD 40 GB til server - IDE spm.
Fra : Thomas Krath

Dato : 09-04-02 10:36

Hej NG

Hvad skal jeg købe af følgende diske:
- Seagate Barracuda IV 40 GB, 7200 rpm, IDE100 850 kr.
- Maxtor DiamondMax PLUS 40, GB 7200 rpm, IDE133 868 kr.
- IBM Deskstar 120 GXP 40 GB, 7200 rpm, IDE100 856 kr.

Disken skal bruges i en web- og ftpserver som består af en P2 266Mhz, een af
ovenstående diske, 196 MB SD-ram, ADSL 512/512. Burde dette ikke fungere
fint/være rigeligt til en web- og ftp-brug ?

Forskellen mellem IDE100 og IDE133 er ?

Vi har 2 IBM Deskstar diske i huset som kører fint, meen man hører jo rygter
om hvor dårlige de reelt er.

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : Brian Schelde

Dato : 09-04-02 11:00

"Thomas Krath" <tkrath@hotmail.com> wrote in message
> Hvad skal jeg købe af følgende diske:
> - Seagate Barracuda IV 40 GB, 7200 rpm, IDE100 850 kr.
Er næsten helt lydløs, yder dårligst af de tre, men ikke ret meget dårligere
end de andre. Den ville jeg vælge.

> - Maxtor DiamondMax PLUS 40, GB 7200 rpm, IDE133 868 kr.
Yder bedst, også næsten lydløs hvis du køber fluid modellen.

> - IBM Deskstar 120 GXP 40 GB, 7200 rpm, IDE100 856 kr.
De har ry for ikke at holde ret godt. IBM har før lavet gode diske, men det
er vidst ved at være slut med det.

> [...]
> ovenstående diske, 196 MB SD-ram, ADSL 512/512. Burde dette ikke fungere
> fint/være rigeligt til en web- og ftp-brug ?
Jo, det skulle være fint, især hvis du smider linux på den.

> Forskellen mellem IDE100 og IDE133 er ?
Du kan overføre data hurtigere på IDE133, men det kræver at dit
bundkort/controller understøtter det. Det har ikke nogen betydning til dit
formål.

> Vi har 2 IBM Deskstar diske i huset som kører fint, meen man hører jo
rygter
> om hvor dårlige de reelt er.
Jep, desværre.

Fra : Deaster

Dato : 09-04-02 11:17

Brian Schelde wrote:
..

> De har ry for ikke at holde ret godt. IBM har før lavet gode diske,
> men det er vidst ved at være slut med det.

Hvad er det for et ry som 120 serien har mht. holdbarhed, jeg har endnu ikke
hørt om problemer?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Thomas Krath

Dato : 09-04-02 13:24

> Hvad er det for et ry som 120 serien har mht. holdbarhed, jeg har
> endnu ikke hørt om problemer?

Heller ikke mig med 120 serien. Den jeg har i min. alm. maskine er 120GXP
40 GB og den kører skam fint !

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-04-02 14:34

On Tue, 9 Apr 2002 12:16:39 +0200, Deaster wrote:

>Hvad er det for et ry som 120 serien har mht. holdbarhed, jeg har endnu ikke
>hørt om problemer?

Ryet har de jo nok mest fået pga. 75-seriens notoriske upålidelighed. Det er
sikkert for tidligt at sige noget kvalificeret om 120-serien på det punkt,
men det er jo ikke ligefrem berolignede at IBM selv fraråder at man har dem
kørende mere end 11 timer i døgnet. Se "Reliability" afsnittet i
nedenstående dokument:

http://www.storage.ibm.com/hdd/desk/ds120gxp.pdf

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Anders Bystrup

Dato : 09-04-02 12:17

> Er næsten helt lydløs, yder dårligst af de tre, men ikke ret meget
dårligere
> end de andre. Den ville jeg vælge.
Den test du har set er det med eller uden acoustic management?
Jeg har en 60gb version og her var det slået til som standard - der var ikke
meget forskel i lyden når man slår det fra....

Anders

Fra : Brian Schelde

Dato : 09-04-02 15:37

Aner det ikke, har set et review på www.storagereview.com

Fra : Thomas Krath

Dato : 09-04-02 13:26

> Er næsten helt lydløs, yder dårligst af de tre, men ikke ret meget
> dårligere end de andre. Den ville jeg vælge.

Yder dårligst... er ms (eller hva' det hedder) ?

> Yder bedst, også næsten lydløs hvis du køber fluid modellen.

Mit bundkort understøtter sikkert ikke IDE133 da det er en 4-5 år gammel
Avanti PC.

> Jo, det skulle være fint, især hvis du smider linux på den.

Den får sandsynligvis Windows 2000. Til mit brug vil Seagate'en være bedst
?

Hører man aldrig problemer omkr. Maxtor-diske eller er det blot mig som har
overset dem ?

Ellers mange tak for hjælpen og det hurtige svar !!

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : Deaster

Dato : 09-04-02 13:51

Thomas Krath wrote:
> Hører man aldrig problemer omkr. Maxtor-diske eller er det blot mig
> som har overset dem ?

Der var vist en her i gruppen som havde en næsten ny som stod af for en
lille uge siden.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-04-02 16:04

"Deaster" <frankatcia@hotmail.com> wrote in message

> Der var vist en her i gruppen som havde en næsten ny som stod af for en
> lille uge siden.

Jeg havde en 80GB Maxtor (fluid) der efter 12 dage blev underlig.

Windows var blevet underlig langsom og efter en genstart var det smadret.
Windows kunne ikke startes, så jeg ville lige geninstallere. Jeg fjernede
partitionen, lavede en ny og forsøgte at formatere den. Det kunne bare ikke
lade sig gøre.

Jeg testede med forskellige IDE kabler og IDE kanaler uden nogen forskel.
PowerMAX fandt fejl ("Read verify command failure" og "SMART selftest") Det
så ikke ud til at der var meget håb.

Efter af have lånt en gammel trofast 8GB IBM disk til at installere Windows
på, kunne jeg komme til Maxtor disken med et par NTFS partitioner på. Jeg
kunne se alle filer men mange af dem var _meget_ svære at læse. (op til 5min
pr. MB). Jeg fik reddet noget :-/

Da jeg dagen efter (i søndags) startede maskinen virkede de hele igen som om
intet var hændt. Jeg kunne formatere, installere og lade Maxtors test
program stresteste. Disken var pludselig helt iorden igen.

Jeg her overhovedet ingen idé om hva' der kan være sket eller hvor. Nu har
jeg retuneret disken og købt to mindre diske. (40GB Maxtor og 60GB Seagate)

- Lars

Fra : Thomas Krath

Dato : 09-04-02 18:03

> [...]
>
> Jeg her overhovedet ingen idé om hva' der kan være sket eller hvor.
> Nu har jeg retuneret disken og købt to mindre diske. (40GB Maxtor og

Okay... der var du vist _meget_ heldig - du kunne rede dine data!

Kører Compaq-systemer ikke med Maxtor ?

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : Brian Schelde

Dato : 09-04-02 15:40

Generelt, se på www.storagereview.com

> Den får sandsynligvis Windows 2000. Til mit brug vil Seagate'en være
bedst
> ?
Det tror jeg, den er i hvert fald rigelig hurtig til det du skal bruge den
til.

> Hører man aldrig problemer omkr. Maxtor-diske eller er det blot mig som
har
> overset dem ?
Har aldrig haft problemer med dem, har da hørt om folk der har haft
problemer med dem, men det er der jo med alle mærker.

> Ellers mange tak for hjælpen og det hurtige svar !!
Så lidt.

Fra : Zaranin

Dato : 09-04-02 13:57

"Thomas Krath" <tkrath@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Maxtor DiamondMax PLUS 40, GB 7200 rpm, IDE133 868 kr.
> - IBM Deskstar 120 GXP 40 GB, 7200 rpm, IDE100 856 kr.

Ville klart vælge Maxtor HD'en, da den tidligere serie fra IBM havde et
meget dårligt ry. Har nu hørt tre personer hvor IBM harddisken stod af.
Kender dog ikke kvaliteten af den nye 120 GXP-serie.
Har selv en Maxtor af samme model som ovenstående, og den har kørt uden
problemer.
Jeg kan ikke udtale mig om Seagate HD'en, da jeg ikke kender nogen som har
en Seagate HD, men har fået pæne anmeldelser i diverse tests.

Hvor meget mere skulle du evt. betale for en Western Digital HD på samme
størrelse og ydelse??

Fra : Thomas Krath

Dato : 09-04-02 14:17

> Hvor meget mere skulle du evt. betale for en Western Digital HD på
> samme størrelse og ydelse??

Det koster omkr. det samme. PC'en har kørt med Western Digital 6,4 GB fra
ny.

--
Thomas Krath
www.tkrath.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-02 19:01

> Hvad skal jeg købe af følgende diske:
> - Seagate Barracuda IV 40 GB, 7200 rpm, IDE100 850 kr.

Denne har jeg hørt. Stille og ikke for varm. Den ville jeg vælge. Har rygte
for at være pålidelig, hvilket passer fint sammen med at den ikke er varm og
ikke larmer. Næste gang jeg køber en harddisk, bliver det nok en Seagate
Barracuda IV 60GB

Max overførselshastighed og minimum søgetid er ikke så god som de andre
diske, men tilgengæld skulle ydelsen være mere "jævn" forstået på den måde
at max søgetid og min overførselshastighed er tæt på max overførsl./min
søgetid og udmærket.

Altså stille og pålidelig. Helt fint til din server. Harddisk hastigheden er
desuden ikke afgørende for hastigheden på en webserver, RAM er vigtigere.

> - Maxtor DiamondMax PLUS 40, GB 7200 rpm, IDE133 868 kr.

Ellers rimelig hurtig og stille. Skulle efter sigende blive rimelig varm.

> - IBM Deskstar 120 GXP 40 GB, 7200 rpm, IDE100 856 kr.

Jeg ville ikke vælge IBM disken. Bl.a. fordi IBM anbefaler at man kun kører
med dem i et vist antal timer pr. døgn. Det er ikke så smart med den slags
tidsbegrænsning til en server, uanset hvad folk måtte mene om IBM diske.

> [...]
> ovenstående diske, 196 MB SD-ram, ADSL 512/512. Burde dette ikke fungere
> fint/være rigeligt til en web- og ftp-brug ?

IDE133 gør ikke nogen særlig stor forskel.
Gennemsnitsoverførselshastighedderne for dagens IDE harddiske ligger på
omkring 30MB/s eller noget i den retning, så en båndbredde på 133MB/s i
forhold til 100MB/s gør ikke så stor forskel.