Sammenligning af tryk.
Fra : Rex

Dato : 08-04-02 22:15

Hvad er forskellen mellem Bar, Kilo-Bar og atmosfære?

Når der er tale om em kompressor er det tit i Atmosfære Tryk
Og en Højtryks renser i Bar.

Hvordan sammenligner man det?

Hilsen rex.,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-02 08:58

Rex skrev:

>Hvad er forskellen mellem Bar, Kilo-Bar og atmosfære?

1 kilobar = 1000 bar (ren rutine)

1 atm = 1013 millibar.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-04-02 11:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> 1 kilobar = 1000 bar (ren rutine)
>
> 1 atm = 1013 millibar.

Ja. Mere præcist

1 atm = 1,01325 bar

Men i praksis (kompressorer og højtryksrensere) kan man afrunde dette
til

1 atm = 1,0 bar

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-02 13:10

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Ja. Mere præcist
> 1 atm = 1,01325 bar

Åh ja, men jeg har min erindring fra tidligere tiders
vejrudsigter i tv: "Lufttrykket er højt over azorerne - 1018
millibar ...". Der så man ofte det normale lufttryk skrevet som
1013 millibar.

--
Bertel

Fra : Rex

Dato : 09-04-02 16:49

Takker for svarende...
-Rex

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-04-02 17:26

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>1 kilobar = 1000 bar (ren rutine)

Det er vist ikke en ret anvendt enhed. Mon ikke
Rex reelt mente kg/cm²?

(I så fald må jeg hellere skynde mig at fortælle
Rex, at 1 kg/cm² svarer til ca. 0.981 Bar.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-02 19:20

Allan Olesen skrev:

>Det er vist ikke en ret anvendt enhed.

Det er da ikke så længe siden at man gik over til at måle dæktryk
i bar, men det er måske droppet igen? Der findes da de der små
bærbare trykflasker med både bar- og psiskala.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-04-02 21:05

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Det er da ikke så længe siden at man gik over til at måle dæktryk
>i bar,

Synes du ikke, at 0,0021 kilobar er bare en smule mindre brugbart
end 2,1 bar?

>men det er måske droppet igen? Der findes da de der små
>bærbare trykflasker med både bar- og psiskala.

Bar er skam en meget anvendt enhed. Men det er sjældent at støde
på et tryk, der er så stort, at det giver mening at bruge enheden
kilobar. Lige nu kan jeg kun komme i tanker om nogle dieselpumper.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-02 21:20

Allan Olesen skrev:

>Synes du ikke, at 0,0021 kilobar er bare en smule mindre brugbart
>end 2,1 bar?

Jow, jow.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-04-02 21:20

Allan Olesen wrote:

> Bar er skam en meget anvendt enhed. Men det er sjældent at støde
> på et tryk, der er så stort, at det giver mening at bruge enheden
> kilobar. Lige nu kan jeg kun komme i tanker om nogle dieselpumper.

Trykket under vandet stiger jo med cirka 1 bar pr. 10 meters dybde,
så på 10000 meter dybt vand er trykket omkring 1 kilobar. Som bekendt
er vand stadig flydende ved det tryk. Se nærmere på

http://www.sbu.ac.uk/water/phase.html

Bemærk at is-XI først forekommer ved tryk der måles i megabar.
Men: Lad os dog brug SI-enheder som MPa, GPa og TPa.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-04-02 22:30

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

>Trykket under vandet stiger jo med cirka 1 bar pr. 10 meters dybde,
>så på 10000 meter dybt vand er trykket omkring 1 kilobar.

Er det ikke også ret sjældent, at du er på de kanter?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-04-02 17:01

Allan Olesen wrote:

> Er det ikke også ret sjældent, at du er på de kanter?

Niks, jeg sidder dernede nu.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar

Dato : 09-04-02 21:35

Allan Olesen skrev:

> Det er vist ikke en ret anvendt enhed.

Jeg mindes ikke at have set kilobar brugt. Jeg gætter på at
det var millibar han tænkte på, men det kan han jo bedst
selv svare på.

For 15 år siden stod der altid kg/cm² på manometeret på
en luftkompressor, i dag er det altid bar. Og selvfølgelig
psi, der brugt i den engelsk talende del af verden.
Enheden atmosfære er vist mest brugt i populærvidenskabelig
litteratur.

Ivar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-02 05:49

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev:

>Jeg mindes ikke at have set kilobar brugt. Jeg gætter på at
>det var millibar han tænkte på, men det kan han jo bedst
>selv svare på.

Jeg tænkte på grundenheden bar med afledninger, ikke konkret på
kilobar.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-04-02 20:31

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> 1 kilobar = 1000 bar (ren rutine)

> 1 atm = 1013 millibar.

Og SI-enheden for tryk er i øvrigt pascal (forkortet Pa) som er præcis
1/100 millibar .. hvis ellers jeg husker definitionen af bar rigtigt.

--
Henning Makholm "# good fish ...
# goodfish, goodfish ...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-04-02 20:48

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Og SI-enheden for tryk er i øvrigt pascal (forkortet Pa) som er
> præcis 1/100 millibar .. hvis ellers jeg husker definitionen af
> bar rigtigt.

1 bar = 1e5 Pa så det må være rigtigt nok med 1/100 milibar men en lidt
besværlig måde at huske det på.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-02 21:14

Morten Bjergstrøm skrev:

>1 bar = 1e5 Pa så det må være rigtigt nok med 1/100 milibar men en lidt
>besværlig måde at huske det på.

Jeg husker at 1 mbar = 1 hektopascal.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-04-02 21:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg husker at 1 mbar = 1 hektopascal.

Jeg synes vi skal regne i centibar og kilopascal.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-04-02 23:01

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

>Jeg synes vi skal regne i centibar og kilopascal.

Så stemmer jeg for decibar og megapascal. Den første bruger
jeg godt nok aldrig, men den anden bruger jeg hele tiden.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-04-02 21:28

Allan Olesen wrote:

> Så stemmer jeg for decibar og megapascal. Den første bruger
> jeg godt nok aldrig, men den anden bruger jeg hele tiden.

Øh... Du mener vist dekabar?

Jeg synes man skulle nøjes med Pa, kPa, MPa, GPa, etc.
Og jeg synes man skulle droppe deka- og hekto- i forbindelse med tryk-
enheder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-04-02 22:37

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

>Øh... Du mener vist dekabar?

Ja, vel gør jeg så. Der faldt _den_ til jorden.

>Jeg synes man skulle nøjes med Pa, kPa, MPa, GPa, etc.

Desværre. Det europæiske trykbeholderdirektiv PED 97/23/EC tillader
kun mærkning med een trykenhed: Bar. Så det kan man ikke sådan lige
beslutte sig til - i hvert fald ikke, når "man" er mig.

>Og jeg synes man skulle droppe deka- og hekto- i forbindelse med tryk-
>enheder.

Det var en vittighed vedr. omregningen mellem Bar og Pa. Jeg har aldrig
set hverken dekabar eller decibar anvendt nogen steder.

Men hektopascal kan jeg ikke forestille mig, at vi nogensinde slipper
for. Den enhed har lige akkurat en tilpas størrelse, så meteorologer
kan angive lufttryk med en passende nøjagtighed uden at skulle bøvle
med overflødige nuller eller kommaer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-04-02 17:13

Allan Olesen wrote:

> [...]
> for. Den enhed har lige akkurat en tilpas størrelse, så meteorologer
> kan angive lufttryk med en passende nøjagtighed uden at skulle bøvle

Til den brug er kilopascal da *mindst* lige så god.
På siden

http://www.dmi.dk/vejr/observationer/obsdata_dk.html

angiver man fx trykket som 1014,6 hPa. Det kunne da lige så godt være
skrevet som 101,46 kPa.

SI anbefaler vist i øvrigt at man bruger enheder sådan at tallet ligger
mellem 1 og 1000 (evt. mellem 0,1 og 1000).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-04-02 19:50

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

>angiver man fx trykket som 1014,6 hPa. Det kunne da lige så godt være
>skrevet som 101,46 kPa.

Ja, men 1014 hPa kunne ikke lige så godt være skrevet som 101,4 kPa.

Og lufttryk med 5 cifres nøjagtighed er efter min mening fråds til
dagligt brug (men i meteorologiske beregningsmodeller er de sikkert
fine).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-04-02 22:07

Allan Olesen wrote:

> [...]
>
> Og lufttryk med 5 cifres nøjagtighed er efter min mening fråds til
> dagligt brug (men i meteorologiske beregningsmodeller er de sikkert

Denne diskussion er tåbelig, men jeg fortsætter:

Når man bare skal bruge et »typisk« atmosfærisk tryk (fx i forbindelse
med overvejelser med idealgasligningen), er 101 kPa et fint tal, nemt
at huske.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-04-02 22:21

> [...]

>Når man bare skal bruge et »typisk« atmosfærisk tryk (fx i forbindelse
>med overvejelser med idealgasligningen), er 101 kPa et fint tal, nemt

Jamen, jeg har kun set hPa benyttet i meteorologisk sammenhæng, og der
er det jo den lille afvigelse fra normalt tryk, der er interessant. Så
er 3 cifre i underkanten.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-04-02 20:50

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Og SI-enheden for tryk er i øvrigt pascal (forkortet Pa) som er præcis
> 1/100 millibar .. hvis ellers jeg husker definitionen af bar rigtigt.

Og i centimeter-gram-sekund-systemet har vi 1 dyn/cm² = 0,1 Pa .

Så 1 bar er nok i sin tid indført som 1 bar = 1.000.000 dyn/cm².

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-04-02 21:28

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Og i centimeter-gram-sekund-systemet har vi 1 dyn/cm² = 0,1 Pa .

Hov, jeg huskede forkert (fik placeret kg på den gale side af en
brøkstreg). At jeg så ramte rigtigt alligevel var vist rent held.

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-04-02 08:26

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Desværre. Det europæiske trykbeholderdirektiv PED 97/23/EC tillader
> kun mærkning med een trykenhed: Bar. Så det kan man ikke sådan lige
> beslutte sig til - i hvert fald ikke, når "man" er mig.

Ifølge BEK nr 66 af 02/02/2001 må der kun anvendes SI-enheder når det
drejer sig om handel, offentlig administration og
sundhedsvæsen. Enheden bar er kun godkendt midlertidigt af BIPM
(Bureau International des Poids et Measures). Spørgsmålet er så hvad
der kunne før de ville ophæve den godkendelse.

Men det ville ikke undre mig hvis dansk lovgivning var selvmodsigende.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-04-02 17:04

Peter Makholm wrote:

> [...]
> der kunne før de ville ophæve den godkendelse.
>
> Men det ville ikke undre mig hvis dansk lovgivning var selvmodsigende.

Det er jo derfor Meteorologisk Institut er gået over til SI. Det der
irriterer mig, er bare at de ikke bruger kilopascal (kPa) der er det
mest naturlige. De bruger hektopascal (hPa), og det viser at de på en
måde stadig tænker i millibar.

Nå, men det er da en måde at holde hekto- i live på.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 11-04-02 23:14

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> De bruger hektopascal (hPa), og det viser at de på en
> måde stadig tænker i millibar.

Mon det ikke er en service over for os alm. dødelige så vi er fri for omregninger.
Min far har fortalt om da man gik over til milibar istædet for millimeterkviksølv

mvh
Henning

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-04-02 12:42

"Henning Præstegaard" wrote:

> Mon det ikke er en service over for os alm. dødelige så vi er fri for omregninger.
> Min far har fortalt om da man gik over til milibar istædet for millimeterkviksølv

Ja, dén omregning er sværere end at dividere med 10 mbar/kPa .

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)