Fjernstyring via ADSL
Fra : Jensn

Dato : 09-04-02 07:27

Hej

Et spørgsmål til genierne

Haves :

2 kontorer i hver sin by

På hver lokation er der NetExpress med fast IP (eller rettere kommer der
senere på måneden) og tilhørende SpeedStream 2601 Router

På "lokation 1" er der 1 PC tilsluttet

På "lokation 2" er der 2 PC'er og en printer med LAN kort tilsluttet

Vi ønsker at kunne styre den ene PC på lokation 2 fra PC'en på lokation 1
via
Symantec's PC Anywhere

Jeg er klar over at vi lige skal åbne for de 2 porte i routeren som
PCAnywhere bruger,
men hvordan får jeg fat i den rigtige PC ? Hvis nu der kun var én PC på
"lokation 2",
så var det vel bare at kalde den IP-adresse som vi nu har fået tildelt, men
nu er der
jo 3 enheder på det pågældende net - hvad gør man så ?

Håber at spørgsmålet er forstået ?

Mvh.
Jensn

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-04-02 09:41

Hej Jensen,

> [...]
> På "lokation 2" er der 2 PC'er og en printer med LAN kort tilsluttet
>
> Vi ønsker at kunne styre den ene PC på lokation 2 fra PC'en på lokation

Kan man i PC Anywhere specificere hvilken port den skal connect'e på? For så
kunne du sætte de to PC'ere på lokation 2 til at lytte på hver deres port -
og samtidig sætter du så lidt PAT i routeren så den sender data til den ene
port hen til PC1 og den anden port hen til PC2.

Ellers kan de næppe lade sig gøre med mindre du laver en VPN forbindelse, så
din klient på lokation1 får tildelt en adresse uden på lokation2 i en VPN
adapter. Hvis du har en Windows2000 server stående derude så har den
softwaren indbygget til at gøre det.

Hvem har du ADSL hos?

** Lars

Fra : Jensn

Dato : 09-04-02 10:19

"Lars Knudsen" <lars@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> din klient på lokation1 får tildelt en adresse uden på lokation2 i en VPN
> adapter. Hvis du har en Windows2000 server stående derude så har den

Hej Lars

Jeg kan ikke huske om man kan definere hvilke porte PcAnywhere lytter på,
men
det tjekker jeg lige op på !

Men hvad er PAT ? Kan du forklare lidt nærmere ?

ADSL har vi hos TDC

Kan man alternativt bare få adgang til visse filer over nettet ? eller skal
man så
køre noget FTP server ?

Mvh.
Jensn

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-04-02 11:58

Hej Jensn,

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote in

> Men hvad er PAT ? Kan du forklare lidt nærmere ?

Det er det samme som Ole beskriver i din tråd her. Det går ud på at hvis nu
du har to PC'ere på din lokation:

PC1: 192.168.1.3
PC2: 192.168.1.4

Og lad os sige at routeren til din ADSL har en ekstern adresse 130.2.100.1

Så kan du sætte op i routeren, at hvis der kommer trafik til 130.2.200.1 på
TCP port 731 skal det routes til 192.168.1.3 og hvis der kommer trafik til
130.2.200.1 på TCP port 732 skal det routes til 192.168.1.4. Således kan du
adskille hvilke PC'ere internt der modtager hvad.

> ADSL har vi hos TDC

OK. Men ikke Bredbånd (der får hver PC jo sin egen internet adresse):

> Kan man alternativt bare få adgang til visse filer over nettet ? eller
> skal man så køre noget FTP server ?

Problematikken er den samme som med PC Anywhere, hvis du skal have adgang
til filer på begge PC'ere.

** Lars

Fra : Jensn

Dato : 09-04-02 12:11

> [...]

> OK. Men ikke Bredbånd (der får hver PC jo sin egen internet adresse):

> Problematikken er den samme som med PC Anywhere, hvis du skal have adgang

Hej Lars

OK - nu tror jeg at jeg er med - takker mange gange

Hvad er det du skriver med bredbåndsløsningen ? Får hver PC en IP adresse ?
(man
har vel stadigvæk kun én fast, eller ?)

Mvh.
Jensn

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-04-02 13:29

Hej Jensn,

> OK - nu tror jeg at jeg er med - takker mange gange

Værs'go Spørg endelig hvis der er mere.

> Hvad er det du skriver med bredbåndsløsningen ? Får hver PC en IP
> adresse ? (man har vel stadigvæk kun én fast, eller ?)

Jow.. Eller et antal dynamiske (der dog ændres sjældent, er min erfaring,
hvis PC'en bare står tændt hele tiden). Hver enkelt PC får så en dynmaisk IP
adresse tildelt. Det indebærer dog en del andre sikkerhedsrisici at have en
ægte IP adresse på hver PC.

** Lars

Fra : Ole Kirkholt

Dato : 09-04-02 10:17

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> nu er der
> jo 3 enheder på det pågældende net - hvad gør man så ?

1) tildel den ønskede pc på lokation 2 en fast ipadr (ikke DCHP) f.eks.
192.168.1.5
2) lav 2 NAT entries i routeren på lokation 2 således at indgående trafik på
de 2 pcAnyware-porte ledes til ovenstående faste ip-adr (192.168.1.5)
3) lav en opkobling i pcAnyware på PC-en på lokation 1, med den eksterne
faste ip-adresse på routeren på lokation 2

mvh

Ole

Fra : Jensn

Dato : 09-04-02 10:26

"Ole Kirkholt" <ole@kirkholt.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> 3) lav en opkobling i pcAnyware på PC-en på lokation 1, med den eksterne
> faste ip-adresse på routeren på lokation 2

Hej Ole

Se, det lyder jo egenligt meget fornuftigt ! Nu kender jeg ikke lige så
meget
til NAT, men er det noget man kan se sig ud af i Routerens opsætning ?

Mvh.
Jensn

Fra : Martin S.

Dato : 09-04-02 16:49

KLIP
> [...]
men
> nu er der
> jo 3 enheder på det pågældende net - hvad gør man så ?

Formoder I har en ss2601 router.. Afhængig af software versionen af
pcanywhere kan man gøre flg.:
Med vers. 10.5:

Kontor 1 (med 2 pc-ere)
1) Port i routeren..
i Avanceret NAPT serverkonfiguration: der indstiller du port
(intern/ekstern) til 5631/5631
henviser til LAN IP på pc 1 f.eks. 192.168.1.10
pc2 opsættes som host så du via LAN kan styre pc2 via pc1
via internet kan du styre pc1 (som nat. også er sat til host)
og herefter starte pcanyw på pc1 og forbinde til pc2.
der vil ikke være noget signifikant hastigheds tab da pc1 og 2 er forbundne
via LAN.

Kontor 2 (med 1 pc)
1) Port i routeren..
i Avanceret NAPT serverkonfiguration: der indstiller du port
(intern/ekstern) til 5631/5631
henviser til LAN IP på pc 1 f.eks. 192.168.1.10

Med tidligere versioner af pcanywhere kan du installere en "gateway" i
pcanywhere. Så vil du connecte via pc1 til pc2. Men basalt set er det
"samme" princip.

Og det er port 5631.... det virker.. i hvertfald her.

> Håber at spørgsmålet er forstået ?
Håber det virker...

Mvh. Martin S.

Fra : Martin S.

Dato : 09-04-02 17:02

hov.. ikke opmærksom.. kan se der er svaret med samme løsning...
nå i 10.5 kan du i TOOLS/OPTIONS/HOST COMMUNICATIONS ændre indgående port
nr.
F.eks ændrer du port 5631 til 5635 for din pc2 og opretter den i NAPT i
routeren med tilsv. LAN-IP..
5632 bruges til at sende data fra host til remote..

Det virker..
Martin S.