Debian server fryser.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 09-04-02 05:33

....jeg har prøvet at tænde for varmen og det virker ikke. ;)

Min Debian 2.2 går ned, når jeg henter filer fra min ProFTPd. Jeg er
ikke helt sikker på, hvad der er galt med den, men så vidt jeg har
erfaret, så sker det kun, når der er aktivitet på FTP'en - og som
regel kun ved store filer (4+ MB) - det er sket ved filer på 3KB, men
det er sjældent.

Jeg tror ikke det FTP programmet der går ned, i så fald tager det
hele systemet med sig og der skal genstartes. Jeg havde en
tilsvarende konfiguration på en hurtigere PC, her var der ingen
problemer.

Jeg vil mene mit system burde kunne håndtere en FTP server:

System:
Debian 2.2
486-DX4-100MHz
12MB RAM (Swap space er på 24MB)
3Com 905C PCI

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig!
Så er man godt nok en spade --> http://www.sjl.dk/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-04-02 07:53

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> ...jeg har prøvet at tænde for varmen og det virker ikke. ;)

:)

> [...]
> erfaret, så sker det kun, når der er aktivitet på FTP'en - og som
> regel kun ved store filer (4+ MB) - det er sket ved filer på 3KB, men

Jeg har prøvet det samme; det var bare en firewall...

> [...]
> hele systemet med sig og der skal genstartes. Jeg havde en
> tilsvarende konfiguration på en hurtigere PC, her var der ingen

Det er fuldstændig korrekt; det er sandsynligvis ikke her problemet ligger.
Snarere et problem med en netkortdriver, chipsetdriver el. lign.

> Jeg vil mene mit system burde kunne håndtere en FTP server:

Størrelsesmæssigt, burde det kunne ja.

> System:
> Debian 2.2
> 486-DX4-100MHz
> 12MB RAM (Swap space er på 24MB)
> 3Com 905C PCI

Jeg kørte en lignende maskine dengang jeg havde problemer. Da jeg skiftede
PCI-netkortene ud med ISA-kort (som dog var langsommere og belastede
maskinen meget mere), holdt den op med at gå ned. Jeg forsøgte med 3com
905B. RTL8139B, RTL8139C, Dlink 530TX (via rhine chip); de gav alle samme
problem. Et noname ISA-kort og et 3com 509 løste problemet (men så blev
maskinen godt nok langsom). Det var også en 486-DX4-100MHz.

Rasmus

I was going to compile a list of innovations that could be
attributed to Microsoft. Once I realized that Ctrl-Alt-Del
was handled in the BIOS, I found that there aren't any.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-04-02 08:14

Søren Jacob Lauritsen wrote in <Xns91EB42AEAA7B4devnullsjldk@212.54.64.134>:
> Min Debian 2.2 går ned, når jeg henter filer fra min ProFTPd.
[...]
> - og som
> regel kun ved store filer (4+ MB) - det er sket ved filer på 3KB, men
> det er sjældent.

Det lyder som et ram-problem.

> Jeg tror ikke det FTP programmet der går ned, i så fald tager det
> hele systemet med sig og der skal genstartes.

Et program kan normalt ikke rive en Linux ned.

> Jeg havde en
> tilsvarende konfiguration på en hurtigere PC, her var der ingen
> problemer.

....med mere ram?

> 12MB RAM (Swap space er på 24MB)

Well, 36 mb er jo heller ikke ret meget.
12 mb fysisk ram er OK, men så skal der mere swap til.

Når der er så lidt ram, kan det være svært at håndtere programmer med stort
ram forbrug.
Jeg mener, det er nemmere at håndtere et forbrug på 17 gb ram, når man har
512 mb til rådighed (inkl. swap), end at håndtere et forbrug på 37 når man
har 36. Det er i hvert fald min erfaring. På 36 mb ram er der ikke
"albuerum" nok til at håndtere problemer.

Altså, jeg foreslår, at du tilføjer noget mere swap. Jeg forudsætter her,
at du ikke har lyst til at putte mere fysisk ram i.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 13-04-02 19:14

Niels Andersen wrote:

> Altså, jeg foreslår, at du tilføjer noget mere swap. Jeg

Okay! Min swap er på en partition! Hvordan kan jeg på nemmeste og
mest ukomplicerede måde udvide swappartitionen? Eller bede Linux om
at bruge en swapfil i stedet?

Jeg har ikke Windows eller nogen form for grafisk brugerflade
installeret!

> forudsætter her, at du ikke har lyst til at putte mere fysisk ram
> i.

Nej det bliver nok også svært, at finde noget! :)

/Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 13-04-02 19:53

Den Sat, 13 Apr 2002 18:14:26 GMT skrev Søren Jacob Lauritsen:

>Okay! Min swap er på en partition! Hvordan kan jeg på nemmeste og
>mest ukomplicerede måde udvide swappartitionen? Eller bede Linux om
>at bruge en swapfil i stedet?

Du kan blot tilføje en swap-partition (hvis du har plads), eller oprette
en swapfil:

dd if=/dev/zero of=/sti/til/min/swapfil bs=1M count=128 # 128 MB
mkswap /sti/til/min/swapfil

og tilføj swapfilen til /etc/fstab (kig efter den eksisterende swap)

swapon -a

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i