|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ekko på linien... Fra : Christian Sørensen
 | 
 Dato :  08-04-02 23:06
 | 
 |  | Hejsa Alle
 
 Efter skift til Telmore, døjer både min kæreste og jeg med temmeligt
 voldsomt ekko i vores mobilos'er (en Alcatel 501 og en Siemens M35i). Før
 (med Orange og med Tele2) har der ikke været nogen problemer.
 
 Er der andre, der har erfaringer med dette - og evt. en opskrift på, hvordan
 (om muligt) man kan få det til at gå væk??
 
 Mvh.
 Christian
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas-Jensen (08-04-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas-Jensen
 | 
 Dato :  08-04-02 23:16
 | 
 |  | Uden at kende telefonerne nærmere kunne det evt. være at Telmore/TDC kun har
 dækning på det galme GSM900 net i jeres område, hvor Orange hovedsagenligt
 benytter det nyere GSM1800 net. Der er væsentlig forskel på lydkvaliteten.
 
 Mvh
 Thomas
 tkjSSLLEETT@tdc-broadband.dk
 
 
 
 
 |  |  | 
  JMo. (09-04-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JMo.
 | 
 Dato :  09-04-02 08:21
 | 
 |  | On Tue, 9 Apr 2002 00:16:12 +0200, "Thomas-Jensen"
 <tkjSSLLEETT@tdc-broadband.dk> wrote:
 
 >Uden at kende telefonerne nærmere kunne det evt. være at Telmore/TDC kun har
 >dækning på det galme GSM900 net i jeres område, hvor Orange hovedsagenligt
 >benytter det nyere GSM1800 net. Der er væsentlig forskel på lydkvaliteten.
 
 Ikke væsentlig forskel... Det er mere et spørgsmål om EFR er slået til
 eller fra.
 
 Tag et kig på signalstyrken. Er den i bund?? Så prøv om ikke det
 bliver bedre efterhånden som signalet er kraftigere.
 
 Ekko-problemer kan ofte også skyldes problemer med
 ekko-undertrykkelsen i den pgl. celle. Prøv at slå celle-info til (så
 kan I se cellens navn), og ring til TDC Mobil og hør om ikke de lige
 gider ta' et kig på den pgl. celle.
 
 Desuden har jeg faktisk engang (dengang jeg arbejdede i butik) haft en
 telefon (B 738) til rep. med defekt kredsløb på 900-delen. Dvs. når
 man var langt fra masten, og havde dårligt 900-signal og ikke noget
 1800 signal led den kraftigt af ekko, under alle andre omstændigheder
 var den ok. Teleservice kunne naturligvis ikke umiddelbart finde
 fejlen, da de altid testede lydkvaliteten med OK signal. (og det var
 jo ikke selve signalmodtagelsen der var noget galt med)
 Men det er jo nok ikke problemet i jeres tilfælde...
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |