Grænseværdier for double i C++
Fra : Hansen

Dato : 08-04-02 22:10

Hej

Jeg har netop færdiggjort en lommeregner til en skoleopgave. I denne
lommeregner kontrollerer jeg, om et tal er uden for en double's
grænseværdier med følgende test:

if (tal < -1.7E308 || tal > 1.7E308)
// fejl
else
// udfør beregning

Grænseværdierne (-1.7E308; 1.7E308) har jeg fået fra en C++ lærebog, hvor de
var opgivet som cirkaværdier. Mit problem er bare, at jeg gerne vil teste på
den eksakte værdi af en double, og ikke kun tilnærmede værdier. Fra Java
kender jeg, at overflowes en double, genereres en exception. Jeg har kigget
lidt på exception handling i C++, men har ikke været heldig, at finde noget,
jeg kan bruge.

Jeg håber, der er en, der kan hjælpe mig.

På forhånd tak

--

Hansen

To reply, remove NOSPAM in email.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-02 22:24

Hansen skrev:

>Grænseværdierne (-1.7E308; 1.7E308) har jeg fået fra en C++ lærebog, hvor de
>var opgivet som cirkaværdier. Mit problem er bare, at jeg gerne vil teste på
>den eksakte værdi af en double

I ren C kan du inkludere float.h og derefter benytte FLT_MAX, men
det kan godt være at tallene kan blive større fordi konstanten
kun skal være en garanteret værdi.

--
Bertel

Fra : Ivan Johansen

Dato : 08-04-02 22:39

Hansen wrote:

> Jeg har netop færdiggjort en lommeregner til en skoleopgave. I denne
> lommeregner kontrollerer jeg, om et tal er uden for en double's
> [...]

Følgende er den portable måde at gøre det på:

if (tal < std::numeric_limits<double>::min() || tal >
std::numeric_limits<double>::max())
// fejl
else
// udfør beregning

Ivan Johansen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 08-04-02 22:41

Jeg glemte lige at sige at du skal #include <limits> først.

Ivan Johansen

Fra : Hansen

Dato : 08-04-02 22:48

Jeg takker for det hurtige svar.

Jeg vil sove på det, og afprøve det imorgen.

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 09-04-02 08:21

Hejsa

"Ivan Johansen" <NG@Padowan.dk> wrote in message
> if (tal < std::numeric_limits<double>::min() || tal >
> std::numeric_limits<double>::max())

Giver det overhovedet mening?
Hvordan vil I putte en værdi ind i tal der er mindre end min(), eller
størrere
end max(), de er jo per definition mindst og størst.
... så er der overhovedet nogen pointe med at tjekke det?

mvh JOnas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-04-02 09:44

"Jonas Meyer Rasmussen" <meyer_remove_@diku.dk> wrote

> [...]

> størrere
> end max(), de er jo per definition mindst og størst.
> .. så er der overhovedet nogen pointe med at tjekke det?

Så længe typen af "tal" ikke er kendt, kan det muligvis give mening.
"tal" kunne jo være af typen "long double", som muligvis kan indeholder
større tal.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-04-02 10:14

Jonas Meyer Rasmussen wrote:

> Hvordan vil I putte en værdi ind i tal der er mindre end min(), eller
> størrere > end max(), de er jo per definition mindst og størst.

Nej. Der findes specielle tal INF og -INF, der er hhv. større og
mindre end de tal, som min og max giver dig.

-Claus

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 09-04-02 11:18

Hansen <sh.dkNOSPAM@get2net.dk> wrote:
> Fra Java
> kender jeg, at overflowes en double, genereres en exception.

Dette er noget vrøvl.
Du kan ikke overflowe en double i Java.
Hvis du overskrider grænserne henholdvis opad- og nedadtil, vil
resultatet bliver +- infinity.
Hvilket _ikke_ er en exception.

Martin
--
I log into "FUCKYOU", (the help-desk enquiries username) and go into
mail.