asus a7v133-c
Fra : Sune Engsig

Dato : 08-04-02 21:49

Hej alle

Jeg er ved at bygge en computer med dette bundkort. Desuden sidder der en
Duron 1 GHz CPU, 250W PSU, sis Grafikkort (skod), og sædvanlige drev. Altså
en hel almindelig maskine.

Mit problem er, at når jeg skal starte maskinen op (med bootdisk) sker der
det, at der et stykke inde i indlæsningen fra disketten kommer 3 kort bip
fra maskinen, hvorefter den går i sort.

Min første tanke er temperaturen, men lige nu står maskinen i BIOS'en og er
på 41 grader - det er vel ikke for meget for en Duron? Blæseren er korrekt
monteret, og nu tør jeg ikke tage den af for alligevel at tjekke, da jeg kan
mærke at kølepastaen på heatsinken er smeltet...

Er der nogen af jer der ved, hvad de tre bip'er betyder?

/Sune

Fra : Wizeguy

Dato : 08-04-02 22:07

"Sune Engsig" <engsig@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
kan
> mærke at kølepastaen på heatsinken er smeltet...
>
> Er der nogen af jer der ved, hvad de tre bip'er betyder?

Jeg tror det skyldes en for svag strømforsyning. AMD Athlon og Duron
processorer kræver minimum en 300 Watt PSU.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : Sune Engsig

Dato : 08-04-02 22:09

> Jeg tror det skyldes en for svag strømforsyning. AMD Athlon og Duron
> processorer kræver minimum en 300 Watt PSU.

Det mystiske er nu, at jeg så har prøvet med at boote fra W2K installations
CD (før var det fra en win98 bootdisk). Her kommer den meget længere, men så
begynder en "alarm"-lignende lyd, men maskinen kører videre... Prøver i
skrivende stund 2. gang, hvor den indtil nu er kommet længere end før.

Det undrer mig lidt med PSU'en - der står AMD certified på den...

Input velkomne

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 08-04-02 22:30

"Sune Engsig" <engsig@NOSPAMhotmail.com> skrev

> Input velkomne

Input #1: Check om virus-beskyttelse er aktiveret i Bios.
Input #2: Disable fan-monitoring i bios. Måske måler computeren din
blæser til at køre for langsomt til, at systemet synes det er sjovt.

mvh
Peter

Fra : Wizeguy

Dato : 09-04-02 01:24

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message

> "Sune Engsig" <engsig@NOSPAMhotmail.com> skrev

> Input #2: Disable fan-monitoring i bios. Måske måler computeren din
> blæser til at køre for langsomt til, at systemet synes det er sjovt.

Det kunne meget vel være problemet. Læs her:
http://www.tweakmax.com/forum/messageview.cfm?catid=1&threadid=370.

Fra : Leony

Dato : 09-04-02 08:57

"Sune Engsig" <engsig@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> begynder en "alarm"-lignende lyd, men maskinen kører videre... Prøver i
> skrivende stund 2. gang, hvor den indtil nu er kommet længere end før.

Typisk overophedning.
Hvis du har mulighed for at prøve med en anden PSU, så gør det.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 08-04-02 22:26

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev

> Jeg tror det skyldes en for svag strømforsyning. AMD Athlon og Duron
> processorer kræver minimum en 300 Watt PSU.

Vrøvl. Jeg har sat flere klippestabile AMD-systemer op med en 250 Watt
PSU. Hvis du tænker over det, kommer en computer aldrig op og bruger 300
Watt - men den kan have nogle særlige krav til, hvor stabilt spændingen
(Volt) leveres og stor strømstyrke der kan presses ud (Ampere). Derfor
kan en god 250 Watt strømforsyning snildt være bedre end en 300 Watt
strømforsyning.

mvh
Peter

Fra : Wizeguy

Dato : 09-04-02 01:27

> [...]
> (Volt) leveres og stor strømstyrke der kan presses ud (Ampere). Derfor
> kan en god 250 Watt strømforsyning snildt være bedre end en 300 Watt

Jeg har lige så ofte konstateret det modsatte. Men vi er ikke uenige om, at
PSU'ens even til at levere stabil spænding også er ret afgørende.

Fra : Leony

Dato : 09-04-02 08:54

"Sune Engsig" <engsig@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen af jer der ved, hvad de tre bip'er betyder?

Det kommer lidt an på BIOS'en, men det kunne være RAM der ikke er
installeret ordentligt. Prøv at tage dem ud og sæt dem så i igen.
Se BIOS beep codes her:
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

Fra : wheeeeeeee

Dato : 09-04-02 13:39

> [...]
kan
> mærke at kølepastaen på heatsinken er smeltet...
>
> Er der nogen af jer der ved, hvad de tre bip'er betyder?

Det er ikke en eller anden jumper som skal fjernes, vel? Jeg har engang
været ude for at et MB slet ikke ville starte, før man fjernede en jumper.
Det stod på manualen i starten, sammen med en masse advarsler, forbehold som
"DO NOT EAT THIS PRODUCT" etc.

Fra : Sune Engsig

Dato : 10-04-02 17:50

Tak for alle inputs...

Det var en blæseralarm - og der er noget underligt ved mobo'et - den regner
nemlig med, at cpu blæseren sidder på PSU'en, og så synes den at 0
omdrejninger på CPU'en er lige i underkanten.

Maskinen drøner deruda nu - med W2K.

/Sune