Invalidepension?
Fra : Finn Christensen

Dato : 08-04-02 18:13

Hej
Jeg har igennem mange år døjet VOLDSOMT af kroniske rygproblemer og i de
sidste par år er det bare blevet værre og værre.
Jeg fik diagnosen "discus-degeneration" da jeg var ung og blev af den årsag
kasseret fra militæret. Dengang sagde lægerne, at jeg nok ville risikere at
får større problemer når jeg blev ældre, men jeg havde jo ikke regnet med,
at det måske skulle til at være "allerede" nu i en alder af 42 år. Som det
er nu, skal jeg ikke være voldsomt aktiv eller sidde/stå/gå for længe, før
det føles som om rygsøjleledene nærmest "skurrer" imod hinanden. Fandens
ubehageligt og MEGET smertefuldt!

Jeg har mange mange gange oplevet "ture", hvor jeg har måtte lægge mig i
flere uger og bruge masser af tid og penge på kiropraktorbehandlinger og har
stort set prøvet alt, fra skånefulde arbejdsmetoder, over træning til at
passe mere og mere på mig selv. Det hælper i et vist omfang i en kort
periode, men hverken løser det, eller får problemerne VÆK.

Da jeg jo næppe kan finde mere skånsomt arbejde end jeg har lige nu, og det
med garanti vil være mere end svært at finde noget mere skånsomt jeg kan
omskoles til end det jeg laver nu, har jeg svært ved at se mig ud af hvad
jeg egentlig skal leve af i fremtiden, hvis det bliver ret meget værre.

Mine overvejelser går derfor på, om jeg måske nærmer mig en situation, hvor
jeg skal overveje, at søge invalidepension.
Det skyldes, at jeg mere og mere har svært ved at gennemføre bare en halv
dag. Jeg har været selvstændig i de seneste 4 år, så hidtil har det været
muligt for mig, at "lægge mig", og sige tak for idag, når jeg kunne mærke at
den var gal. Men jeg synes desværre, at rygproblemerne begynder at fylde
mere og mere, så jeg frygter, at fremtiden ser sort ud med hensyn til at
passe virksomheden, hvis smerterne bliver mere og mere hyppige, hvad det
tyder på. ingen tvivl om, at det allerede har kostet kunder og indtjening.

Men jeg ved bare ikke hvor jeg skal starte og hvor jeg skal slutte, hvis
resultatet er at jeg skal have invalidepension. Jeg har derfor brug for gode
råd. Ikke om hvad jeg kan gøre ved ryggen, for efter over 20 års erfaring i
netop dette emne, er der næppe meget mere at lære eller vide.

Men jeg har brug for input omkring hvad det indebærer at søge og evt. få
tilkendt invalidepension.
Jeg er ugift (men samlevende) og vi har 2 børn (1 på 18 og 1 på 12). Vi bor
til leje og "konen" tjener ca. 16.000 om måneden.
Hvad kan sådan en "krøbling" som mig forvente at få i invalidepension??

Kan i fortælle mig mere, så jeg ved i hvad retning vinden blæse, hvis det
skulle komme til det.........

Hygge og tak for svarene

Finn

Fra : Mari

Dato : 08-04-02 21:45

"Finn Christensen" <finn@webhuset.NOSPAMZdk> skrev i en meddelelse news:pcks8.12565$567.666183@news000.worldonline.dk...
> Hvad kan sådan en "krøbling" som mig forvente at få i invalidepension??

På biblioteket kan du låne en bog om førtidspension.
Alle de spørgsmål du stiller - er besvaret i den.

Man kan ikke længere selv søge førtidspension, det
er noget man indstilles til. Under alle omstændigheder skal
du tale med din sagsbehandler - som vil kunne guide dig
igennem - om du så skal igennem revalidering, arbejdsprøvning
mv. afgøres i hvert enkelt tilfælde. Det er ikke noget andre
kan give entydige svar på.

Spørgs evt. videre i news:dk.helbred.handicap

Mh

Fra : Sørensen

Dato : 08-04-02 23:12

Hej Finn

Ang. invalidepension.

Den slags kører vist ikke så regelret som skat, momsrefusion og den slags.
Det er meget mere "mudret".

Ikke for at tage modet fra dig, men du kan nemt risikere at løbe ind i
vanskeligheder, det afhænger desværre meget af hvilken kommune du bor i og
også i nogen grad af hvilken sagsbehandler du får tildelt. I følge
behandlere jeg har talt med om det, spiller bopælen en større rolle end
hvor syg man rent faktisk er, - desværre er det faktisk så fortvivlende at
nogen giver det råd at flytte til en anden kommune, - men det er jo også ret
drastisk.

Nogle gange går det let og smertefrit. Men nogle gange kommer for eksempel
lungetransplanterede og scleroseramte ud for en sand skærsild.
De færreste skatteydere er vist klar over det - og du tvivler sikkert, men
det er ret tilfældigt hvad der sker. Du kan risikere at tale én gang med en
nødtørftigt uddannet ungt menneske og derefter kan døren være lukket, -
sagen afgjort !. Smerter, svimmelhed osv. er svært for andre at forstå og de
offentligt ansatte er under pres for ikke at bruge penge.

Jeg tror dog at du står relativt stærkt fordi du trods alt har en diagnose,
som
dog blev godkendt ved sessionen, - det er endnu sværere for andre at "føre
bevis", praksis er desværre i vid udstrækning at det er den syge skatteyder
som pålægges bevisbyrden i den imaginære retssag som afgør
personens/familiens eksistensgrundlag.

Under hele processen vil det være godt hvis du har en kammerat at tale med
om det undervejs, for det kan der nemt blive brug for - det skal være en
fornuftig person som også gider være med som bisidder, f.eks. ved møde(-r)
med kommunen. Er du medlem af en "de selvstændiges fagforening" eller
lignende, så spørg også dér. Har du en forsikring ?

1. step er ellers er at tale med din læge om det. Hvis han ikke klart
støtter dig, skal du omgående skifte læge, spørg i din omgangskreds. Regler
om pension er højst uklare, men hvis din læge mener at du er mindst 50
procents uarbejdsdygtig er en af forhindringerne passeret.

Derefter skal du henvende dig til kommunen. Du må være forberedt på at blive
mødt med skepsis, men det må du ikke lade dig slå ud af. Skriv og tal
ærligt, frit fra leveren - og vedholdende, selv om du måske ikke møder
skepsis - det er det bedste råd jeg kan give dig. Pension betragtes som
sidste udvej, når alt andet er forsøgt (overvejet) - for eksempel
revalidering.
Du har arbejdet som selvstændig. Du må være forberedt på at kommunen vil
"blande sig" godt og grundigt i dine forhold, - vær indstillet på tålmodigt
og positivt samarbejde.

Det lyder negativt, men jeg skriver det her for at advare dig mod at "blive
blæst omkuld", hvis uheldet er ude. Kommunalbestyrelser og kommunalt ansatte
er selvfølgelig gode og dygtige mennesker - det skal du selvfølgelig også
forvente, men desværre kikser det lidt for ofte.

Det er måske en mulighed at du i en periode kan få sygedagpenge fra
kommunen.
Går det i stå med dialog med kommunen så skriv igen, for der er udveje. En
god gruppe til det kunne også være dk.forbruger.offentlig-service.

Der findes også et par interesseorganisationer om førtidspension og den
slags,
men jeg kan ikke lige huske hvad de hedder.

findes der mon en patientforening, som du passer ind under, hvis du ikke kan
finde på andet så kan gigtforeningen måske hjælpe dig (videre), for det er
jo et problem med led, - du lider af ?

noget helt andet ....:
> Ikke om hvad jeg kan gøre ved ryggen, for efter over 20 års erfaring i
> netop dette emne, er der næppe meget mere at lære eller vide.
Jeg synes altså ikke at du skal slippe håbet helt og aldeles, for der findes
jo altså folk som efter rigtig mange år har fået det bedre, og
lægevidenskaben gør jo fremskridt. Der er en del mennesker der har fået det
bedre ved at lægge deres kost om til noget væsentlig sundere, f.eks. ved at
undgå mælkeprodukter (!), visse tilsætningsstoffer osv., kosten er jo vigtig
for muskler, led, nerver og så videre. Prøv evt. nyhedsgruppen
dk.helbred.behandling.alternativ - desværre rubriceres sund kost
tilsyneladende som "alternativt" i disse tider. Meget virkningsfulde kostråd
har jeg forøvrigt første gang stødt på hos en kiropraktiker (!) -
kiropraktikere kan vist være
ret forskellige, måske skulle du også prøve at fiske efter andre menneskers
oplevelser med behandlere. Der er dog læger som lægger stor vægt på kosten,
prøv at lytte til "radiodoktoren" - øh, det er vistnok tirsdag formiddag -
eller "læs hans udsendelser" via:
http://www.dr.dk/p4/syd/sundhed/sos37.shtml .

vh
Sørensen

Finn Christensen <finn@webhuset.NOSPAMZdk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pcks8.12565$567.666183@news000.worldonline.dk...

Fra : Finn Christensen

Dato : 09-04-02 08:40

Takker mange gange for de gode råd

Er nu blevet klogere om hvad vej jeg skal gå - hvis det kommers så vidt....

Tak

Finn

Fra : Annette Skovbon

Dato : 10-04-02 00:08

Hej Finn,
Føler med dig.
Jeg lider selv af muskelsvind(Limb Girdle). Jeg er 20 år gammel og har
af sygdommen fået mig en ryg hvor musklerne ikke kan holde ryggen mere.
Har også daglige smerter og problemer. Mine dage går ikke med skole og
uddannelse, men med at ligge ned, gå til fysoiterapeut, til
Ridefysioterapeut og jeg skal også til at svømme,- for ryggen.
Da jeg fyldte 18 år, var min sygdom allerede så slem at jeg uden
problemer fik tilkendt IY, Invaliditetsydelse. En ydelse man kan få hvis
man iflg. loven er berettiget til mellemste eller højeste
førtidspension, men er i arbejde og derfor ikke har brug for pensionen.
I august sidste år blev min skole for hård for mig, og min daværende
sagsbehandler indstillede mig til at få min IY konverteret til pension.
Sagen blev startet op i september. Hvor sindssygt det end lyder, er min
sag stadig ikke afgjort. Min sag er kun en ren formel sag,- en
konvertering, og den har indtil nu taget 7 måneder.
Efter hvad du har fortalt om dine smerter, så ville jeg råde dig til at
kontakte din kommune så hurtigt som muligt, for en pensionssag i Dagens
Danmark er et helvede uden lige og er så langtrukken at man mister modet
mange gange, før man overhovdet kommer igennem en enkelt
telefon-ventetid til ens sagsbehandler,- som så enten er på kursus, er
syg, har ferie, eller sidder i møde
Held og lykke,- jeg vil meget gerne høre mere om dit videre forløb, og
håber det bedste for dig.
Mange hilsner Annette Skovbon

Mailto: annetteskovbon@yahoo.dk

Fra : Finn Christensen

Dato : 10-04-02 15:40

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Finn,
> Føler med dig.

Hej Annette

Tak fordi du fortæller om dine oplevelser og dine gode råd!

Finn