?: tualatin
Fra : Anders Hansen

Dato : 08-04-02 17:03

Hejsa, jeg skal til at anskaffe mig en ny processor!!

Mit bundkort understøtter tualatin processorer, men de er jo ret pebret i
forhold til alm. PIII processorer!
Så mit spørgsmål er: vil det "give noget" at køre med tualatin i stedet for
en alm. PIII? Maskinen skal primært
køre internet, office, photoshop og en enkelt gang imellem konvertere AVI ->
DIVX... (aldrig 3-d spil eller lignende).

Hvornår vil det være en fordel at anvende en tualatin i forhold til en alm
PIII?

På forhånd tak
/Anders

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-04-02 17:47

"Anders Hansen" <isl45662@image.dk> skrev....

> Så mit spørgsmål er: vil det "give noget" at køre med tualatin i
> stedet for en alm. PIII?

Det afhænger af mange ting. Alle PIII'ere kan løse de opgaver du
beskriver. Især for AVI->DIVX er det udelukkende et spørgsmål om tid.
Og netop med konvertering kan du fint bruge tommelfingerreglen:
Dobbelt CPU hastighed=halv konverteringstid.

Så er du utålmodig - køb en stor Tualatin.

> Hvornår vil det være en fordel at anvende en tualatin i forhold
> til en alm PIII?

Tualatin's store(som jeg ser det) fordel er dens lave effektforbrug
og dermed kølebehov. De store coppermine PIII'ere har brug for en
fornuftig køler, mens en Tualatin uden problemer kan køre med en
lavprofilkøler i et 1U rack.

Så er du støjfølsom - køb en Tualatin.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-04-02 18:14

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message

> Så er du støjfølsom - køb en Tualatin.

Så er det jeg bliver interreseret, og vil høre hvad det er for en CPU. Har
aldrig hørt navnet før

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-04-02 18:40

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev....

> Så er det jeg bliver interreseret, og vil høre hvad det er for
> en CPU. Har aldrig hørt navnet før

Det er såmænd nyeste core version af PIII. Den tidligere version hed
Coppermine, den nyeste hedder Tualatin. Fås fra 1133Mhz og foreløbig
op til 1400Mhz som PIII, og fra 1000Mhz til 1300Mhz som Celeron.

Fra : Anders Hansen

Dato : 08-04-02 19:34

OK - det med støjen/varmen bliver så nok det afgørende i den sag... Tak for
dit input

MVH/Anders

Fra : wheeeeeeee

Dato : 08-04-02 21:16

> [...]
> DIVX... (aldrig 3-d spil eller lignende).
>
> Hvornår vil det være en fordel at anvende en tualatin i forhold til en alm

Til de fleste formål (internet, office, photoshop). Den har 512KB cache,
hvilket er med til at gøre den hurtig, selv i forhold til en AMD Athlon.

Se om du kan finde test af den på
www.tomshardware.com
jeg ved at der er nogle.

Fra : Leony

Dato : 09-04-02 08:46

"wheeeeeeee" <uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> skrev i en
meddelelse news:a8stqn$9ac$1@sunsite.dk...

> Til de fleste formål (internet, office, photoshop). Den har 512KB cache,
> hvilket er med til at gøre den hurtig, selv i forhold til en AMD Athlon.

Men lige netop de formål der er nævnt her vil man sikkert ikke kunne mærke
den store forskel med en større cpu (tidsmæssigt).
Ved konvertering AVI->DivX vil det være en fordel med så stor cpu som
muligt.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : sfink

Dato : 09-04-02 08:22

On Mon, 8 Apr 2002 18:02:58 +0200, "Anders Hansen" <isl45662@image.dk>
wrote:

>Hejsa, jeg skal til at anskaffe mig en ny processor!!
>
>Mit bundkort understøtter tualatin processorer, men de er jo ret pebret i
>forhold til alm. PIII processorer!

køb en tualatin celeron, f.eks. celeron 1100 tualatin, og kør den
11x133 eller 11x138
Den er ikke dyr, - knap 800 kr.
Den har 256 kbyte cache, som en PIII.
Jeg ville ikke købe celeron 1200 eller 1300, for de kan ikke køre fsb
133, sandsynligvis, altså med luftkøling. Men potentialet for alle den
kategori af cpu'er er omtrent det samme: 14-1500 MHz, og under
ekstreme køleoptimeringer over 1600. Da de er multiplier låste, er
1000 og 1100 modellerne at foretrække.

mvh

John

Fra : Anders Hansen