Høj spænding på kabinettet. Overgang i lor~
Fra : Christian

Dato : 08-04-02 15:54

Hej med jer

Jeg har haft store problemer med at jeg ikke kunne optage og afspille musik
uden at der var meget støj, en høj hyletone.
Jeg løste problemet ved at bruge en anden strømforsyning (fra en 300watt
codegen til en aopen 250watt).

Da jeg netop har opdateret til et nyere MB og en ny processor var jeg nødt
til at bruge 300watts psu'en.

Og igen begyndte støjen.

Jeg tænkte at det nok er fordi der er overgang i lortet, og at årsagen kunne
være at jeg ikke har noget jordstik.

Jeg læste engang at hvis man ikke havde jordstik kunne man bare forbinde
kabinettet direkte med Et varmeapperat.

Jeg har netop prøvet dette og oplevede at det slog gnister når jeg gjorde
det mens computeren var tændt, og også hvis kun usb kablet fra min printer
er sluttet til.

Desværre hjalp det ikke på støjen.

Nu er problemet lokaliseret til psuen.

Er der en løsning på problemet udover at købe en ny?

VH
Christian Haugwitz

"Der er ikke nogen ske"

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 08-04-02 15:57

"Christian" <haugwitz@adslhome.dk> skrev

> [...]
300watt
> codegen til en aopen 250watt).
>
> Da jeg netop har opdateret til et nyere MB og en ny processor var jeg

Er du sikker på, at du ikke kan bruge AOpen-strømforsyningen? Min
erfaring siger mig, at jeg til enhver tid ville vælge en AOpen 250 Watt
strømforsyning frem for en 300 Watt Codegen - også til et Athlon system.

mvh
Peter

Fra : JRS

Dato : 08-04-02 16:35

Hmm ... Jeg har "næsten" samme problem ..
Der er STOR spænding i mit kabinet .. Har dog fundet ud af at det er skærmen
der sender strøm ned i compen via monitor kablet :( .. MEN da jeg har et
dualhead grafikkort, går det væk når jeg sætter SVHS til mit TV .. Så må
strømmen jo blive ledet videre ind i mit TV .. Virker anywayz, men er slet
ikke glad for det ..
Har heller ingen jord ledning til min comp, men som Christian også nævner,
skulle man jo kunne sætte en ledning fra jord-stikket til ens rediator ..
Har dog ikke lige fået det gjort ..
Har faktisk på et tidspunkt fået et KÆMPE stød af mit kabinet ved at røre
ved rediator og kab på en gang .. Så stor et stød jeg så stjerner ;(
*snøft* --

MVH
JRS

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 08-04-02 17:02

"JRS" <jrs@kvalme.dk> wrote in message
> Har heller ingen jord ledning til min comp, men som Christian også nævner,
> skulle man jo kunne sætte en ledning fra jord-stikket til ens rediator ..
NEJ! endelig ikke!! Der er ingen garanti for at din raditator er
jordforbundet, Mange steder bruges plastslanger og de leder ikke...

> Har dog ikke lige fået det gjort ..
Fint, lad være med det

MVH
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-04-02 17:04

> [...]
skærmen
> der sender strøm ned i compen via monitor kablet :( ..

Neppe, det er din computer der er den positive del.

både monitor og computer skal altid være jordet. I prinsippet dækker
garantien ikke, uden jording.

> [...]
> strømmen jo blive ledet videre ind i mit TV .. Virker anywayz, men er slet

Antenne indstallationen er højt sansynligt udlignet til jord. Men dermed gør
strømmen via dit SVHS kabel, og gir sikkert en del støj til følge.

Du kan desiden sagtens brænde dit graffikkort af, pga den høje spænding.

> Har heller ingen jord ledning til min comp, men som Christian også nævner,
> skulle man jo kunne sætte en ledning fra jord-stikket til ens rediator ..
> Har dog ikke lige fået det gjort ..

Nej, du skal ikke sætte noget til radiatoren. Dette er ulovligt. Du kan
heller aldrig være sikker på at denne er udlignet til hovedjorden, men kun
da den har fat i betonen.

Få din lokale elektriker til at sætte en gruppe i tavlen, hvor din computer
vil gøre via seperart sikringsgruppe, og samtidigt er forsvarligt jordet,
eller nullet.

> Har faktisk på et tidspunkt fået et KÆMPE stød af mit kabinet ved at røre
> ved rediator og kab på en gang .. Så stor et stød jeg så stjerner ;(

Det er 115 volt ca, som du bliver udsat for. Det er klart du for et stød.
Det er dog ikke farligt pga den lave strøm, under 30 mA.

Fra : JRS

Dato : 08-04-02 18:02

> "JRS" <jrs@kvalme.dk> wrote in message
> skærmen
>
> Neppe, det er din computer der er den positive del.

Når nu compen ikke er sat til ... Kun monitor har strøm .. Fx hvis jeg lige
skal rode lidt rundt i compen, og tar strøm stikket fra compen, men ikke
monitor .. Kan jeg stadig "mærke" strøm i kabinettet .. Har prøvet at sætte
en af de der skruetrækkere der lyser hvis der er strøm på mod kab og den
lyser :/ .. Så strømmen kommer fra skærmen ..

MVH
JRS

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-02 16:39

"Christian" <haugwitz@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg læste engang at hvis man ikke havde jordstik kunne man bare forbinde
> kabinettet direkte med Et varmeapperat.

Det er ulovligt.

/Chr

Fra : Ole & Christina

Dato : 08-04-02 16:49

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse news:3cb1b93c$0$58736$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Christian" <haugwitz@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er ulovligt.

-og direkte farligt for udstyret. Få etableret en jordet stikkontakt af en elektriker. Hvis det skal være rigtig godt, så få sat et
ekstra HPFI-relæ op. Så kører din PC videre, når du har hældt cola i videoen og den tripper HPFI'en eller springer en sikring

--
Ole S.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-04-02 17:26

"Ole & Christina" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in message

> [...]
> ekstra HPFI-relæ op. Så kører din PC videre, når du har hældt cola i
videoen og den tripper HPFI'en eller springer en sikring

Eller et FI rælæ, hvis man har en stor "serverpark"

og forresten god løsning med seperart *FI relæ. og evt en UPS.

Det koster nok over 1000 at få indstallaleret en EDBstikkontakt med *FI
relæ. Men dette er faktisk nødvendigt. Men det er sikkert man bliver glad
for det.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-04-02 17:27

> Det koster nok over 1000 at få indstallaleret en EDBstikkontakt med *FI
> relæ. Men dette er faktisk nødvendigt. Men det er sikkert man bliver glad
> for det.

Kringlet,,, det er faktisk nødvendigt at få indstalleret en EDB-stikkontakt,
nødvendigtvis ikke med relæ.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-04-02 16:56

"Christian" <haugwitz@adslhome.dk> wrote in message

> Jeg tænkte at det nok er fordi der er overgang i lortet, og at årsagen
kunne
> være at jeg ikke har noget jordstik.

Du kan godt kalde det overgang.

Det er vist noget med de kondensatorer der afleder til stel. Denne afledning
vil ca ligge på 115 V. Altså havlnetspænding, iforhold til nul.

> Jeg læste engang at hvis man ikke havde jordstik kunne man bare forbinde
> kabinettet direkte med Et varmeapperat.

Hvis du mener du kan tilslutte det til et varmeapperat, er du da ikke særlig
betænktsom. Så vil det sige jeg kunne tilslutte min computer til
brændeovnen?

Nårr spøg til side, nej man må absolut ikke gøre sådanne ting. El-radiatorer
er selvfølgelig jordet, hvis de er lavet lovligt. Samt udligning af
vandradiatorer. Men dette er absolut ikke noget, man bare tilslutter sin
computer til.

> Jeg har netop prøvet dette og oplevede at det slog gnister når jeg gjorde
> det mens computeren var tændt, og også hvis kun usb kablet fra min printer
> er sluttet til.

Jup, pga den store spændingsforskel. Strømmen er meget lav, men det er
spændingen der giver gnister.

> Desværre hjalp det ikke på støjen.
>
> Nu er problemet lokaliseret til psuen.
>
> Er der en løsning på problemet udover at købe en ny?

Tror bestemt ikke det er noget med din psu at gøre. Alle psu´er afleder til
stel. i størrer og mindre grad.

Du skal have sat en stikkontakt med jord, op af din elmand.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 08-04-02 17:05

> Tror bestemt ikke det er noget med din psu at gøre. Alle psu´er afleder
til
> stel. i størrer og mindre grad.
Yeps...

> Du skal have sat en stikkontakt med jord, op af din elmand.

Ja(!) det er det eneste der dur 100%. Og sørg for at jorde alt dit udstyr,
altså ikke kun kabinettet, også skærm og hvad der ellers har 3-benet
stik(såsom printere etc)

MVH
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-04-02 17:21

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message

> Ja(!) det er det eneste der dur 100%. Og sørg for at jorde alt dit udstyr,
> altså ikke kun kabinettet, også skærm og hvad der ellers har 3-benet
> stik(såsom printere etc)

Det kan dog betyde, man må ofre nye kabler til udstyret. Da de medfølgende
ofte er EU stik... uden jordben. men med jord i siden.

Hvis man har fx. 5 computere eller mere, skal man nok få sat et FI relæ op,
hvor edbudstyret ikke kører over HPFI relæet. Da jo flere computere, jo
højere afledning til jord. HPFi skal efter reglerne, slå ud ved MAX 30 mA,
grundet alt over det er farligt. Men det kan altså blive nødvendigt med et
Fi til EDB udstyr... Har fx set serverrum, hvor der var afledning til jord
på ca. 5 A. Men det er hardcore, et FI rælæ slår ud ved 0,3 A svjh.

Fra : Ole & Christina

Dato : 08-04-02 17:31

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse news:3cb1c34e$0$58746$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det kan dog betyde, man må ofre nye kabler til udstyret. Da de medfølgende
> ofte er EU stik... uden jordben. men med jord i siden.

[lyden af en skævbider, som klipper et schukostik af en ledning] ... [lyden af en kniv som afisolerer de tre ledere] ... [lyden af
en skruetrækker som samler et LK EDB jordstik] ... [lyden af 20 sparede kroner pr. kabel]...

--
Ole S

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-04-02 18:09

> [...]
[lyden af en kniv som afisolerer de tre ledere] ... [lyden af
> en skruetrækker som samler et LK EDB jordstik] ... [lyden af 20 sparede

LOL, så skal du jo lige huske på at du skal købe jordstikket.. Koster ofte
mere en et færdigtstøbt kabel, fundet billigt. Men ja, det er altid en
muglighed. Du behøver dog kun en skævbider og en skuetrækker. at breuge kniv
til at afisolere lederne, lyder farligt.. Et lille hiv med skævbider, langt
bedre.

Fra : Henning

Dato : 08-04-02 18:20

On Mon, 8 Apr 2002 18:30:33 +0200, "Ole & Christina"
> [...]

>en skruetrækker som samler et LK EDB jordstik] ... [lyden af 20 sparede kroner pr. kabel]...

Efterfulgt af en grinende nabo, som sætter sit nyligt indkøbte jordben
i EU-stikket - købes hos isenkræmmeren for rundt regnet 5 danske
kroner

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Christian Sparre

Dato : 08-04-02 17:31

Hehe har haft samme problem

Jeg skal tilslutte mit SVHS kabel til computeren før jeg sætter strøm til
ellers kan fejltrøms relæet finde på at "klikke lidt".

//SparreZ

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-04-02 18:18

> Nu er problemet lokaliseret til psuen.
>
> Er der en løsning på problemet udover at købe en ny?

Som tidligere skrevet skal du koble dit computerudstyr til jord og det vel
at mærke en jordforbindelse som er lavet korrekt, af en elektriker - Ingen
fusk med radiatorer her.

MEN har du prøvet at vende 230V stikket i kontakten?

Fordi de to ben i en alm stikkontakt er helholdsvis en fase (til venstre) og
en nul (til højre) og switchmode strømforsyninger er ikke altid lavet
symmetrisk, så dette kan du udnytte til at mindske spændingen der ligger på
kabinettet og dermed problemet - nogle gange betragteligt.

Claus

Fra : Christian

Dato : 08-04-02 21:46

Hej igen
Tak for de mange svar.
Jeg vil straks fjerne ledningen fra mit vandvarmeapperat, og finde ud af
hvordan jeg for anskaffet mig et lovligt jordet stik.
(Det er desværre nødvendigt med en 300w psu)

Jeg kører:
Ecs k7sa (cirka tror jeg)
athlon XP 1800+
256mb 2100-DDR ram
40gb quantum ide
30gb quantum ide
plexwriter4220 scsi
Ultraplex 40max scsi
6x pioneer DVD scsi
Soundblaster Live player 5.1
Asusv6800deluxe (geforce256 ddr) agp
noname netkort pci
adaptec 2940au scsicontroller
Win2000pro

VH
Christian Haugwitz

Fra : Bent Böhlers

Dato : 08-04-02 22:17

Hej Alle Jer som har interesse for dette problem.

Jeg vil gerne lege lidt klog, og forklare hvad der sker.

Problemet opstår næsten altid fordi jordforbindelsen er for dårlig.
Når man ser diagrammet til de fleste computerstrømforsyninger (jeg har
arbejdet med IBM, Olivetti, Compaq og Toshiba), starter de med et
støjfilter, der skal forhindre spikes i at komme ud fra maskinen til
lysnettet, eller ind i maskinen. Dette støjfilter er ofte en del af
apparatkontakten (derhvor stikket sættes i computeren).

Fase ---uuuuu------uuuuu------ til strømforsyning

===

Jord -------------------------------------- til kabinet

===

Nul -----uuuuu------uuuuu---- til strømforsyning

Jeg håber det han ses også i mailprogrammer der bruger word.
De fire spoler skal lukke for højfrekvent støj, og de to kondensatorer
til stel skal kortslutte den højfrekvente støj der alligevel passerer
spolerne. Hvis jord er OK, virker dette fint. hvis jord ikke er i
orden, vil kondensatorerne pga. lækstrømmen, optræde som en
spændingsdeler, og kabinettet vil føre 115V. Den strøm der kan løbe i
kondensatorerne der ret lille, så muligheden for alvorlige skader er
lille, men det kildre ret pænt, og er ubehageligt.
En god jordforbindelse løser problemet. Husk at ALT udstyret skal
forbindes til samme jordforbindelse.

Løsningen med et særskilt FI-relæ og en eller to specielle grupper er
perfekt.

Venlig hilsen
Bent