|
| Opdragelse i skolen Fra : Rikke Egebjerg Dietz |
Dato : 08-04-02 11:48 |
|
Hej,
Jeg er en 1. års studerende på Haslevseminarium, og skal om en lille
månedstid aflevere en synopsis i Skolen I Samfundet. I denne forbindelse har
jeg valgt emnet opdragelse i skolen.
Mit hoved spørgsmål ligger i: Er opdragelsen flyttet fra hjemmet til skolen
og hvis den er, hvorfor er dette så sket ?
Med mit indlæg håbede jeg på, både at hører nuværende, forhenværende og
kommende læreres mening om opdragelse i skolen, og om nogen har nogle gode
forslag til litteratur ?
På forhånd tak for hjælpen
Rikke Dietz
| |
Peter Hindsgaul (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter Hindsgaul |
Dato : 08-04-02 11:57 |
|
"Rikke Egebjerg Dietz" <rikke-d@grin.dk> skrev i en meddelelse
news:a8rsfm$1pk$1@sunsite.dk...
> Mit hoved spørgsmål ligger i: Er opdragelsen flyttet fra hjemmet til
skolen
> og hvis den er, hvorfor er dette så sket ?
> Med mit indlæg håbede jeg på, både at hører nuværende, forhenværende og
> kommende læreres mening om opdragelse i skolen, og om nogen har nogle gode
> forslag til litteratur ?
Tidligere skolepsykolog i Ålborg Per Kjeldsen har arbejdet en del med dette
emne. Bl.a. har vi brugt ham på vores skole til et projekt, der bl.a.
handlede om at få forældrene til at tage ansvar for deres børns opdragelse.
Du kan måske bruge dette link til hans hjemmeside
http://www.adapta.dk
Med venlig hilsen
Peter Hindsgaul
| |
Arne Hertzsprung Wil~ (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Arne Hertzsprung Wil~ |
Dato : 08-04-02 15:37 |
|
"Rikke Egebjerg Dietz" <rikke-d@grin.dk> skrev i en meddelelse
news:a8rsfm$1pk$1@sunsite.dk...
> Hej,
>
> Jeg er en 1. års studerende på Haslevseminarium, og skal om en lille
> månedstid aflevere en synopsis i Skolen I Samfundet. I denne forbindelse
har
> jeg valgt emnet opdragelse i skolen.
>
> Mit hoved spørgsmål ligger i: Er opdragelsen flyttet fra hjemmet til
skolen
> og hvis den er, hvorfor er dette så sket ?
>
> Med mit indlæg håbede jeg på, både at hører nuværende, forhenværende og
> kommende læreres mening om opdragelse i skolen, og om nogen har nogle gode
> forslag til litteratur ?
>
> På forhånd tak for hjælpen
Der findes en bog, der hedder "Skolen i samfundet" - en lidt ældre udgave,
hvis forfatter jeg ikke husker på stående fod - søg den på biblioteket.
Dernæst er der Warmings bog om opdragelse (en lille letlæst sag, hvor han
forklarer den skolehistoriske udvikling omkring opdragelsen i samme) og
endelig er pædagogik blandt andet defineret som enheden af undervisning og
opdragelse (især når det gælder skolen).
Du kan i øvrigt lede efter begreber som "funktionstømte familier" ,
"aftalefamilier" og primærgruppernes betydning for en elev anno 2000 i en
psykologibog, der beskæftiger sig med noget sådant.
Som førsteårsstuderende er det nok ikke de helt store pædagogiske
udlægninger, du forventes at mestre, men prøv ovennævnte og se, hvad du kan
finde frem til dér.
--
Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup
| |
Peter Hindsgaul (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter Hindsgaul |
Dato : 08-04-02 22:12 |
| | |
Peter Hindsgaul (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter Hindsgaul |
Dato : 08-04-02 22:16 |
| | |
Peter Ole Kvint (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ole Kvint |
Dato : 08-04-02 21:43 |
|
Rikke Egebjerg Dietz wrote:
> Mit hoved spørgsmål ligger i: Er opdragelsen flyttet fra hjemmet til skolen
> og hvis den er, hvorfor er dette så sket ?
Det er da børnene som opdrager hinanden.
>
>
> Med mit indlæg håbede jeg på, både at hører nuværende, forhenværende og
> kommende læreres mening om opdragelse i skolen, og om nogen har nogle gode
> forslag til litteratur ?
>
> På forhånd tak for hjælpen
>
> Rikke Dietz
| |
Arne Hertzsprung Wil~ (09-04-2002)
| Kommentar Fra : Arne Hertzsprung Wil~ |
Dato : 09-04-02 15:53 |
|
"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:3CB200F1.1B199BD4@danbbs.dk...
>
> Rikke Egebjerg Dietz wrote:
>
> > Mit hoved spørgsmål ligger i: Er opdragelsen flyttet fra hjemmet til
skolen
> > og hvis den er, hvorfor er dette så sket ?
>
> Det er da børnene som opdrager hinanden.
Åh, nej - ikke den igen, POK! Prøv noget nyt - skift plade.
--
ahw
| |
Peter Ole Kvint (09-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ole Kvint |
Dato : 09-04-02 22:02 |
|
Arne Hertzsprung Wilstrup wrote:
>
> "Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> news:3CB200F1.1B199BD4@danbbs.dk...
> >
> > Rikke Egebjerg Dietz wrote:
> >
> > > Mit hoved spørgsmål ligger i: Er opdragelsen flyttet fra hjemmet til
> skolen
> > > og hvis den er, hvorfor er dette så sket ?
> >
> > Det er da børnene som opdrager hinanden.
>
> Åh, nej - ikke den igen, POK! Prøv noget nyt - skift plade.
Ja, den dag du bruger min plade!
| |
Arne Hertzsprung Wil~ (10-04-2002)
| Kommentar Fra : Arne Hertzsprung Wil~ |
Dato : 10-04-02 15:54 |
|
"Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:3CB356C5.D11A00F2@mail.danbbs.dk...
>
>
> Arne Hertzsprung Wilstrup wrote:
> > > Åh, nej - ikke den igen, POK! Prøv noget nyt - skift plade.
>
> Ja, den dag du bruger min plade!
Jamen, det er noget pærevrøvl, det du skriver - naturligvis ligger der et
opdragende moment i samværet med andre børn, men det har ikke en pind at
gøre med den form for opdragelse vi taler om her. Opdragelse i pædagogisk
forstand handler om den bevidste form for opdragelse, der sker i en skole
eller på en institution, hvor der er tale om en mere konsekvent opdragelse,
der sker dels gennem retvisninger af social adfærd, dels via den
undervisning, der foregår i en skole og den læring, der kommer ud af det hos
eleverne.
Det er faktisk noget, jeg forsøgte at forklare dig for et par år siden - og
ikke jeg alene, i øvrigt. Det er derfor ganske fantastisk, at du atter
kommer på banen med din gamle traver, som jo ikke har en pind at gøre med
det, som skolefolk - med eller uden formel uddannelse - taler om.
At sige, at børnene opdrager hinanden er altså dels noget vås set i den
sammenhæng og dels noget temmelig uvedkommende, akkurat som hvis du blev
spurgt om, hvor bus linie 3 kørte hen og du så svarede at man også kan komme
frem i taxi.
Med andre ord, POK - så er der forskel på en faglig samtale om nogle
fagspecifikke problemstillinger set i samfundsmæssig relation og så det
forhold, at hvor mennesker er sammen sker der en socialisation, som vi kan
kalde opdragelse.
Hvis du altså ønsker at bidrage til debatten med en faglig diskussion i
stedet for at fremkomme med almindeligheder, så forsøg at forholde dig til
sprogbruget, der anvendes i nævnte debat. Det andet er kun egnet til at
afspore den.
--
Med venlig hilsen
Arne H.Wilstrup
| |
Peter Ole Kvint (12-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ole Kvint |
Dato : 12-04-02 00:03 |
|
Arne Hertzsprung Wilstrup wrote:
> Jamen, det er noget pærevrøvl, det du skriver - naturligvis ligger der et
> opdragende moment i samværet med andre børn, men det har ikke en pind at
> gøre med den form for opdragelse vi taler om her. Opdragelse i pædagogisk
> forstand handler om den bevidste form for opdragelse, der sker i en skole
> eller på en institution, hvor der er tale om en mere konsekvent opdragelse,
> der sker dels gennem retvisninger af social adfærd, dels via den
> undervisning, der foregår i en skole og den læring, der kommer ud af det hos
> eleverne.
Læren kan sakken lave en bevidst opdragelse, hvor det er eleverne,
som opdrager hinanden.
>
> Det er faktisk noget, jeg forsøgte at forklare dig for et par år siden - og
> ikke jeg alene, i øvrigt. Det er derfor ganske fantastisk, at du atter
> kommer på banen med din gamle traver, som jo ikke har en pind at gøre med
> det, som skolefolk - med eller uden formel uddannelse - taler om.
Der må være det hul i din pædagogik
>
> At sige, at børnene opdrager hinanden er altså dels noget vås set i den
> sammenhæng og dels noget temmelig uvedkommende, akkurat som hvis du blev
> spurgt om, hvor bus linie 3 kørte hen og du så svarede at man også kan komme
> frem i taxi.
Du mener altså, at pædagogik ikke har noget med børn at gøre?
>
> Med andre ord, POK - så er der forskel på en faglig samtale om nogle
> fagspecifikke problemstillinger set i samfundsmæssig relation og så det
> forhold, at hvor mennesker er sammen sker der en socialisation, som vi kan
> kalde opdragelse.
Teknikken er bevist at vælge, hvordan man sætter, hvilke børn sammen.
>
> Hvis du altså ønsker at bidrage til debatten med en faglig diskussion i
> stedet for at fremkomme med almindeligheder, så forsøg at forholde dig til
> sprogbruget, der anvendes i nævnte debat. Det andet er kun egnet til at
> afspore den.
Det er din hånlige kommentare også med til.
| |
Arne Hertzsprung Wil~ (12-04-2002)
| Kommentar Fra : Arne Hertzsprung Wil~ |
Dato : 12-04-02 13:10 |
|
"Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:3CB61617.63E014EB@mail.danbbs.dk...
> Arne Hertzsprung Wilstrup wrote:
>
> > Jamen, det er noget pærevrøvl, det du skriver - naturligvis ligger der
et
> > opdragende moment i samværet med andre børn, men det har ikke en pind at
> > gøre med den form for opdragelse vi taler om her. Opdragelse i
pædagogisk
> > forstand handler om den bevidste form for opdragelse, der sker i en
skole
> > eller på en institution, hvor der er tale om en mere konsekvent
opdragelse,
> > der sker dels gennem retvisninger af social adfærd, dels via den
> > undervisning, der foregår i en skole og den læring, der kommer ud af det
hos
> > eleverne.
>
> Læren kan sakken lave en bevidst opdragelse, hvor det er eleverne,
> som opdrager hinanden.
Jeg tror ikke, du forstår hvad der menes med opdragelse i den forstand, jeg
anfører - derfor tror jeg ikke vi kommer videre i denne diskussion.
>
> >
> > Det er faktisk noget, jeg forsøgte at forklare dig for et par år siden -
og
> > ikke jeg alene, i øvrigt. Det er derfor ganske fantastisk, at du atter
> > kommer på banen med din gamle traver, som jo ikke har en pind at gøre
med
> > det, som skolefolk - med eller uden formel uddannelse - taler om.
>
> Der må være det hul i din pædagogik
cand.pæd.pæd. - så mon dog?
>
>
> >
> > At sige, at børnene opdrager hinanden er altså dels noget vås set i den
> > sammenhæng og dels noget temmelig uvedkommende, akkurat som hvis du blev
> > spurgt om, hvor bus linie 3 kørte hen og du så svarede at man også kan
komme
> > frem i taxi.
>
> Du mener altså, at pædagogik ikke har noget med børn at gøre?
Du fatter jo ikke en roterende knortekæp af mit indlæg - du spørger i Øst,
som jeg svarer i Vest.
>
> >
> > Med andre ord, POK - så er der forskel på en faglig samtale om nogle
> > fagspecifikke problemstillinger set i samfundsmæssig relation og så det
> > forhold, at hvor mennesker er sammen sker der en socialisation, som vi
kan
> > kalde opdragelse.
>
> Teknikken er bevist at vælge, hvordan man sætter, hvilke børn sammen.'
Der findes folk, der har en hjernelidelse - f.eks. visse epileptikere, der
har det handicap at de ikke kan sætte sætninger sammen til forståeligt
sprog -
> > Hvis du altså ønsker at bidrage til debatten med en faglig diskussion i
> > stedet for at fremkomme med almindeligheder, så forsøg at forholde dig
til
> > sprogbruget, der anvendes i nævnte debat. Det andet er kun egnet til at
> > afspore den.
>
> Det er din hånlige kommentare også med til.
Hånlige? Næ, sande!
--
ahw
| |
Peter Ole Kvint (19-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ole Kvint |
Dato : 19-04-02 07:05 |
|
Nogen praktiske eksemper ville nok fremme forståelsen.
| |
Arne Hertzsprung Wil~ (19-04-2002)
| Kommentar Fra : Arne Hertzsprung Wil~ |
Dato : 19-04-02 09:05 |
|
"Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:3CBFB38A.3B4F1ADB@mail.danbbs.dk...
>
> Nogen praktiske eksemper ville nok fremme forståelsen.
Hvem svarer du og på hvad?
--
ahw
| |
Peter Ole Kvint (23-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ole Kvint |
Dato : 23-04-02 22:31 |
|
Arne Hertzsprung Wilstrup wrote:
>
> "Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> news:3CBFB38A.3B4F1ADB@mail.danbbs.dk...
> >
> > Nogen praktiske eksemper ville nok fremme forståelsen.
>
> Hvem svarer du og på hvad?
Prøv at komme med nogle praktiske eksempler på ting, som det er bedre
at læreren lære eleverne, end at eleverne lære det af andre elever.
| |
Peter Hindsgaul (23-04-2002)
| Kommentar Fra : Peter Hindsgaul |
Dato : 23-04-02 23:36 |
|
"Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:3CC5D282.2B15E7C4@mail.danbbs.dk...
> Prøv at komme med nogle praktiske eksempler på ting, som det er bedre
> at læreren lære eleverne, end at eleverne lære det af andre elever.
Det kunne for eksempel være at det ikke altid er den stærkeste der har ret
og at mobning er en dum ting.
Blot mener jeg ikke det handler om lærer contra elev eller elev contra elev,
men om voksen comtra barn eller barn contra barn
Venlig hilsen
Peter Hindsgaul
| |
Peter Ole Kvint (02-05-2002)
| Kommentar Fra : Peter Ole Kvint |
Dato : 02-05-02 09:06 |
|
Peter Hindsgaul wrote:
>
> "Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> news:3CC5D282.2B15E7C4@mail.danbbs.dk...
>
> > Prøv at komme med nogle praktiske eksempler på ting, som det er bedre
> > at læreren lære eleverne, end at eleverne lære det af andre elever.
>
> Det kunne for eksempel være at det ikke altid er den stærkeste der har ret
> og at mobning er en dum ting.
> Blot mener jeg ikke det handler om lærer contra elev eller elev contra elev,
> men om voksen comtra barn eller barn contra barn
Hvorfor er det sådan at de voksen underviser børn
i alt det som børn kan lære af hinanden?
Der ville jo på den måde blive flere resurser til det,
som børnene ikke kan lære hinanden.
| |
Henrik 'Egern' Jense~ (02-05-2002)
| Kommentar Fra : Henrik 'Egern' Jense~ |
Dato : 02-05-02 12:55 |
|
"Peter Ole Kvint" skrev i en meddelelse...
> Hvorfor er det sådan at de voksen underviser børn
> i alt det som børn kan lære af hinanden?
Nu spørger jeg så dig Peter (og andre), dum som jeg er, hvad er det, at børn
kan lære af hinanden?
-- HEJ
..................hopper ind fra sidelinien igen.............
| |
Niels Aage Schmidt (03-05-2002)
| Kommentar Fra : Niels Aage Schmidt |
Dato : 03-05-02 15:00 |
|
Og jeg tilslutter mig spørgsmålet!
Hvad kan de lære af hinanden bortset fra unoder?
Hvilket væsentligt indhold i hvilke fagområder??
hilsen Niels Aage
| |
Peter Hindsgaul (02-05-2002)
| Kommentar Fra : Peter Hindsgaul |
Dato : 02-05-02 14:51 |
|
"Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:3CD0F366.965800AE@mail.danbbs.dk...
> Hvorfor er det sådan at de voksen underviser børn
> i alt det som børn kan lære af hinanden?
Er det da det? Jeg har givet et par eksempler på, hvor det er
hensigtsmæssigt at det er voksne der opdrager børn i og med tråden handler
om opdragelse i skolen. Vil du diskutere den generelle fordeling af
ressourcer og ansvar for undervisning er det vel mere hensigtsmæssigt at du
starter en tråd om dette emne.
Venlig hilsen
Peter Hindsgaul
| |
Arne Hertzsprung Wil~ (24-04-2002)
| Kommentar Fra : Arne Hertzsprung Wil~ |
Dato : 24-04-02 17:48 |
|
"Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:3CC5D282.2B15E7C4@mail.danbbs.dk...
>
>
> Arne Hertzsprung Wilstrup wrote:
> >
> > "Peter Ole Kvint" <haabet@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3CBFB38A.3B4F1ADB@mail.danbbs.dk...
> > >
> > > Nogen praktiske eksemper ville nok fremme forståelsen.
> >
> > Hvem svarer du og på hvad?
>
> Prøv at komme med nogle praktiske eksempler på ting, som det er bedre
> at læreren lære eleverne, end at eleverne lære det af andre elever.
Jeg henviser til Peter Hindsgauls indlæg.
--
ahw
| |
Marina Norling Jørge~ (12-04-2002)
| Kommentar Fra : Marina Norling Jørge~ |
Dato : 12-04-02 14:56 |
|
Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CB200F1.1B199BD4@danbbs.dk...
>
> Rikke Egebjerg Dietz wrote:
>
> > Mit hoved spørgsmål ligger i: Er opdragelsen flyttet fra hjemmet til
skolen
> > og hvis den er, hvorfor er dette så sket ?
>
> Det er da børnene som opdrager hinanden.
Men det er da samfundet, som har valgt at sætte børnene sammen i skolen? Så
når børnene opdrager hinanden, må det være udtryk for den opdragelse
samfundet ønsker. Mig bekendt vil skolen ikke acceptere tilstande som i
"fluernes herre" hvor de stærkeste børn opdrager/kuer de andre.
Hvorfor flyttes opdragelsen? Man siger jo at forældre ikke ønsker at bruge
så meget tid på familien, men vil hellere bruge resurserne på arbejdet. Jeg
har svært ved at få det til at hænge sammen med ønsket om længere
barselsorlov, omsorgsdage m.m. Jeg tror at forældre er mere ekspertsøgende
end tidligere - og derfor forventer de at lærere vil påtage sig flere
pædagogiske opgaver - forældre er nemlig ikke sikre på, de alene magter
opgaven at opdrage.
Marina
PS Men så er der jo også området omsorgssvigt - har børn i al almindelighed
en værre opvækst i dag end i 30'erne?
| |
Søren Friberg (09-04-2002)
| Kommentar Fra : Søren Friberg |
Dato : 09-04-02 19:55 |
| | |
|
|